ליזי ולסקז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליזי ולסקז
Lizzie Velásquez
לידה 13 במרץ 1989 (בת 35)
אוסטין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Elizabeth Ann Velásquez עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת המדינה של טקסס עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אליזבת' אן (ליזי) ולסקזאנגלית: Lizzie Velásquez) היא סופרת ומרצה אמריקאית. היא התפרסמה בשל תסמונת נדירה עמה היא מתמודדת, שגורמת למבנה גוף רזה מאוד, ולכשלים גופניים אחרים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליזי ולסקז נולדה ב-13 במרץ 1989 באוסטין, טקסס. לידתה הייתה כארבעה שבועות לפני הסיום הרגיל של ההריון. משקלה בלידתה היה 1.219 ק"ג, ועד היום מעולם לא עלה משקלה מעל 29 קילוגרמים. בנערותה חוותה בריונות קשה עקב המראה שלה. שיא הבריונות היה כאשר הייתה בתיכון, היא הוכתרה על ידי בריון מרשת האינטרנט כ"האישה המכוערת ביותר בעולם" בסרטון שהפיץ ברשת. לסרטון נוספו אלפי תגובות נאצה, כמו: !Kill it with fire ("שרפו את הדבר הזה!"). ולסקז למדה באוניברסיטת המדינה של טקסס עד 2012, והתמחתה בלימודי תקשורת.

התסמונת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ולסקז סובלת מתסמונת נדירה, שבה לוקים עוד שני אנשים בכל העולם. המומחים סבורים שהתסמונת שלה שייכת לקטגוריה הידועה כ-PS (קיצור של Progeroid syndromes), שם קיבוצי לפגמים גנטיים הקשורים לצבירת שומן בגוף. התסמונת לא מאפשרת לה לעלות במשקל ולהשמין, ובנוסף לכך מערכת החיסון שלה חלשה, היא איבדה את ראייתה בעין אחת, והיא לקוית ראיה בעין השנייה. מכיוון שגופהּ לא יכול לאגור שומן, היא חייבת לאכול כשישים ארוחות קטנות וחטיפים ביום, ארוחה אחת בכל עשרים דקות (כולל בלילה), כדי לשרוד.

פועלה כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-16 בינואר 2014 הרצתה ולסקז בועידת TED, שם דיברה על הדרך שבה אנשים מגדירים את עצמם. הרצאתה צברה מעל ל-40 מיליון צפיות ב-YouTube. היא פרסמה שני ספרים, אחד מהם הוא אוטוביוגרפיה (ביחד עם אמהּ, ריטה) בשם: ׁLizzie Beautiful: The Lizzie Velásquez Story (ליזי יפה: סיפורה של ליזי ולסקז), שיצא בהוצאה עצמית בשנת 2010 בבריטניה ובספרד.

כיום (2016) היא מרצה בעולם על בריונות ועל הדרך שעברה, ובנוסף היא פעלה ופועלת להעברת חוק נגד בריונות בבתי הספר האמריקניים. היא פועלת לגיוס כסף כדי להפיק סרט על סיפורה, בשם "הפרויקט של ליזי". עד כה גייסה כ-123 אלף דולר. מטרת הקמפיין לגייס 180 אלף דולר. בהרצאותיה היא מצהירה שלמרות מצבה הרפואי, היא לא הייתה משנה דבר בקורות חייה ובעצמה. היא נוהגת לומר: "החלום שלי הוא להמשיך ולעזור לאחרים." באופן כזה, ולסקז מקדישה את כל זמנה למסע נגד בריונות מכל סוג.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ליזי ולסקז בוויקישיתוף