לנפילם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לנפילם
Киностудия Ленфильм
סמל לנפילם
סמל לנפילם
מבט אווירי אל אולפני לנפילם
מבט אווירי אל אולפני לנפילם
נתונים כלליים
סוג אולפני קולנוע וטלוויזיה
תקופת הפעילות 1914–הווה (כ־110 שנה)
חברת אם ממשלת רוסיה
מיקום המטה שדרות אי האבן 10 שבסנקט פטרבורג, רוסיה
בעלות הסוכנות הפדרלית לניהול רכוש המדינה
ענפי תעשייה תעשיית הסרטים עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים סרטי קולנוע וטלוויזיה
יו"ר פיודור בונדרצ'וק (יו"ר דירקטוריון)
מנכ"ל אדוארד סובורוב (ממלא מקום)
עובדים 250
 
Lenfilm.ru
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הכניסה הראשית לאולפני לנפילם

לנפילםרוסית: Ленфильм) הוא שמם של אולפני קולנוע רוסיים השוכנים בסנקט פטרבורג ונחשבים בין אולפני הקולנוע הוותיקים ברוסיה. האולפנים הוקמו במרץ 1914 מתוך המחלקה לקולנוע צבאי של ועדת סְקוֹבֶּלֵב,[1] גוף חברתי שמטרתו הייתה לסייע לשיקום הפצועים של מלחמת יפן-רוסיה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לנפילם הוקמה מתוך מחלקת ההסרטה של החטיבה לקולנוע צבאי של ועדת סְקוֹבֶּלֵב במרץ 1914. ועדת סְקוֹבֶּלֵב הוקמה בנובמבר 1904 ביוזמת אחותו של הגנרל מיכאיל סקובלב, נדז'דה בלוסלסקאיה-בלוזרסקאיה, בתור גוף חברתי שמטרתו לסייע לשיקום הפצועים של מלחמת יפן-רוסיה. מחלקת ההסרטה של החטיבה לקולנוע צבאי של "ועדת סְקוֹבֶּלֵב" היוותה את הגרעין להקמת אולפני לנפילם.[1][2]

במרץ 1918 הולאם אולפן הסרטים, וב-30 באפריל 1918 הוקמה הוועדה לקולנוע של פטרוגרד (Петроградский кинокомитет), שהייתה לגוף העיקרי שעסק בהפקת סרטי קולנוע בעיר פטרוגרד.

משנת 1920 ועד 1935 האולפנים שינו את שמם פעמים רבות. לאחר מותו של ולדימיר לנין ושינוי שמה של העיר פטרוגרד ללנינגרד, הוצמד לאולפנים השם "לנפילם" והוענק להם עיטור לנין. בשנת 1993 העיר שינתה את שמה בחזרה לסנקט פטרבורג. אף על פי כן, הוחלט לא לשנות את שם האולפנים ולהותירם כמות שהם. בשנת 1976 הוענק לאולפנים עיטור הדגל האדום של העמל. בשנת 1996 הפכו האולפנים לחברה ציבורית בבעלות עיריית סנקט פטרבורג אך מצבם הכלכלי הלך והורע ובשנת 2003, בניסיון לשפר את מצבם הכלכלי, הפכו לחברה פדרלית וכעבור שנה הפכו אולפני לנפילם לחברת מניות פתוחה שנסחרה בבורסה לניירות ערך של מוסקבה. עם זאת פריון העבודה והפקת סרטי קולנוע היה ירוד ומעט מאוד הפקות מקור יצאו לדרך מאז תחילת העשור הראשון של המאה ה-21.

בשנת 2012 משרד התרבות של רוסיה החליט לערוך שדרוג ורפורמה באופן הניהול והמימון של אולפני לנפילם ולתפקיד יושב ראש מועצת המנהלים של האולפנים מונה הבמאי פיודור בונדרצ'וק, בנו של הבמאי סרגיי בונדרצ'וק.[3] באותה שנה ממשלת רוסיה בהנחיית נשיא רוסיה ולדימיר פוטין העניקה אשראי על סך 1.5 מיליארד רובלים לצורך שיקום האולפנים.[4]

ביוני 2013 במהלך פורום סנקט פטרבורג הבינלאומי לכלכלה, בנק VTB חתם על הסכם עם אולפני לנפילם להענקת אשראי על סך 1.53 מיליארד רובלים למשך עשר שנים. ההסכם נחתם בין יו"ר דירקטוריון הבנק יורי סולובייב ומנכ"ל לנפילם אדוארד פיצ'וגין.[5]. בשנים 2020-2024 מנכ"ל היה פיודור שצ'רבקוב שנמלט בפברואר 2024. מאז 1935 הפיקו אולפני לנפילם למעלה מ-1,500 סרטי קולנוע שונים.

הפקות בולטות לאורך השנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאה ה-20

המאה ה-21

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לנפילם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 История киностудии // מידע מתוך פרק היסטוריה באתר הרשמי של האולפנים
  2. ^ מחווה לאולפני "לנפילם" בסינמטקים
  3. ^ Бондарчук возглавил совет директоров "Ленфильма", רוסיסקאיה גאזטה
  4. ^ Минкультуры: "Ленфильм" получит госгарантии на кредит в 1,5 миллиарда // משקרד התרבות: לנפילם תקבל אשראי ממשלתי על סך 1,5 מיליארדים - מקור (ברוסית)
  5. ^ ВТБ кредитует «Ленфильм», מתוך אתר www.vtb.ru‏
  6. ^ הופק בשיתוף פעולה עם משרד התרבות של רוסיה, קרן הקולנוע הרוסי ואולפני מוספילם
  7. ^ סרט מלחמה על מלחמת העולם הראשונה המגולל את סיפורו של נער כפרי פשוט שמתנדב למלחמה בשנת 1916 ומאבד את ראייתו בקרב הראשון, אך הושאר בשירות בשל התחדדות חוש השמיעה שלו. כעת עליו להקשיב למתרחש בשמיים ולהפעיל את האזעקה במקרה של התקרבות מטוסי אויב.
  8. ^ https://www.kino-teatr.ru/kino/news/y2022/3-11/27635/