מאתיאס מאראס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מאתיאס מאראס
Mathieu d’Arras
לידה 1290?
אראס, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1352 (בגיל 62 בערך)
פראג, ממלכת בוהמיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה קתדרלת ויטוס הקדוש עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה אדריכלות, הנדסה אזרחית, אדריכלות ימי הביניים עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אמנות גותית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות קתדרלת ויטוס הקדוש עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מאתיאס מאראס (צרפתית: Mathieu d'Arras;‏ סביבות 1290 אראס1352, פראג) היה אדריכל צרפתי, הידוע בעיקר בזכות קתדרלת ויטוס הקדוש בפראג.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעט ידוע על חייו של ובפרט על ימי נעוריו ותחילת הקריירה שלו. ב-1344 זומן לפראג על ידי קארל הרביעי, קיסר האימפריה הרומית הקדושה, כדי להוביל את עבודות התכנון והבנייה של קתדרלת ויטוס הקדוש. מאתיאס, שהוכשר באדריכלות גותית בצרפת, שם דגש על תכנון גאומטרי והרמוני. מתיאס תכנן את המראה הכללי של הבניין בסגנון הגותי הצרפתי: בזיליקה בת שלוש ספינות עם תמיכות דואות, טרנספט (בית רוחב) קצר, בית מקהלה עם חמישה מפרצים ואפסיס בעל עשר צלעות עם אמבולטוריום שממנה בולטות קפלות. בתקופת חייו הספיקו לבנות רק את החלק המזרחי של בית המקהלה, הארקדה (מעין מעבר מקורה בקשתות), והאמבולטוריום. הניצבות האנכית והצרות של הגותיקה הצרפתית המאוחרת וקפדנותו בנושאי פרופורציה משמשים מאפיינים בולטים של עבודתו. הוא מת ב-1352 בטרם הושלמה הקתדרלה, וירש אותו האדריכל הצ'כי-גרמני פטר פארלר, שהשלים את בית המקהלה, בהתחלה לפי התוכניות המקורית של מאתיאס אך לאחר מכן לפי רעיונות מקוריים משלו (כגון קמרונות רשת).

רוב החוקרים מסכימים שמאתיאס מאראס היה האדריכל של טירת קרלשטיין, למרות שעובדה זו לא אומתה לחלוטין. גם מעורבותו בתכנון "העיר החדשה" של פראג לא ודאית.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מאתיאס מאראס בוויקישיתוף