מורגן פרימן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מורגן פרימן
Morgan Freeman
מורגן פרימן, אוגוסט 2023
מורגן פרימן, אוגוסט 2023
מורגן פרימן, אוגוסט 2023
לידה 1 ביוני 1937 (בן 86)
ארצות הבריתארצות הברית ממפיס, טנסי, ארצות הברית
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1963
מקום לימודים Greenwood Public School District עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס אוסקר
פרס גלובוס הזהב
פרס גילדת שחקני המסך
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מורגן פרימןאנגלית: Morgan Freeman; נולד ב-1 ביוני 1937) הוא שחקן ובמאי קולנוע אמריקאי זוכה פרס אוסקר, פרס גלובוס הזהב ופרס גילדת שחקני המסך.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרימן נולד בממפיס שבטנסי למשפחה אפרו-אמריקאית. אביו (שעל שמו הוא נקרא) היה ספר ואמו מנקה. בילדותו עברה משפחתו מספר מקומות מגורים, ביניהם גרינווד, מיסיסיפי וגארי, אינדיאנה, עד שהשתקעה לבסוף בשיקגו שבאילינוי. בגיל 12 זכה בתחרות דרמה, ואף הופיע בתוכנית רדיו מקומית בזמן לימודיו בתיכון. עם סיום לימודי התיכון, הוצעה לו מלגת דרמה באוניברסיטה המקומית, אך הוא סירב לה והתגייס לחיל האוויר האמריקני בתור טכנאי מכ"ם.

בתחילת שנות ה-60 פרימן גר לבדו בלוס אנג'לס ועבד כפקיד באוניברסיטה המקומית, בניו יורק שם עבד כרקדן, ובסן פרנסיסקו היה חבר במקהלת האופרה.

מ-1965 החל להופיע בהצגות קטנות ובמספר הצגות אוף ברודוויי, וב-1968 הופיע בהצגה "הלו, דולי!" בברודוויי.

ב-1971 הופיע לראשונה בסרט שלא זכה להצלחה רבה. הגעתו הראשונית לתודעת רבים נזקפת בעיקר להופעותיו בשתי סדרות של רשת PBS: "החברה האלקטרונית" (תוכנית לילדים) ואופרת הסבון "עולם אחר". השתיים צולמו במהלך שנות ה-70.

בשנות ה-80 החל לפתח את הקריירה הקולנועית שלו, והופיע בתחילה בסרט ברובייקר לצדו של רוברט רדפורד. בהמשך העשור הופיע במספר סרטים מוכרים, בהם הסרט "חוכמת רחוב" (1987), שעליו היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר. שנתיים לאחר מכן הופיע בסרט "הנהג של מיס דייזי" (1989), שעל תפקידו בו היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר, ובסרט המלחמה גלורי (1989). היה מועמד לאוסקר בשלישית ב-1994 על תפקידו ב"חומות של תקווה". שנה לאחר מכן שיחק בסרט "שבעה חטאים" לצדו של בראד פיט. המשך העשור היה מוצלח עבורו, אך ללא פרסים או מועמדויות עבור אף תפקיד.

ב-2003 שיחק בסרט "ברוס הגדול מכולם" ובנוסף קיבל פרס מפעל חיים עבור תרומתו לקולנוע. שנה לאחר מכן זכה בפרס אוסקר לשחקן המשנה על תפקידו בסרט "מיליון דולר בייבי". בשנת 2006 שיחק בדרמה הרומנטית "עד 10 פריטים" לצידה של פאס וגה. ב-2007 שיחק פרימן את אלוהים בסרט הקומדיה, בעל התקציב הגבוה ביותר אי פעם, "מבול של צרות".

ב-2008 יצא הסרט "מתים על החיים" (בו כיכב פרימן לצד השחקן ג'ק ניקולסון), שבו שיחק חולה סופני, היוצא להגשים את משאלות ליבו בטרם ילך לעולמו. באותה שנה שיחק גם בסרט "האביר האפל", מסדרת סרטי באטמן. ב-2010 כיכב ואף היה שותף להפקת הסרט "אינוויקטוס", בבימויו של קלינט איסטווד המתאר את חודשי שלטונו הראשונים של נלסון מנדלה בדרום אפריקה.

בין השנים 2010 ו-2017 הגיש בערוץ המדע (אנ') תוכנית בשם "דרך חור התולעת" (אנ').

בשנת 2016 שיחק בגרסה מחודשת לדרמה ההיסטורית "בן חור" בבימויו של טימור בקממבטוב ובכיכובם של ג'ק יוסטון, טובי קבל ואיילת זורר. בשנת 2016 הוא כיכב בתוכנית הדוקו "הסיפור של אלוהים" בערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק. כמה מצילומיו נערכו, בין השאר, בירושלים. תמונות שהעלה באפריל אותה שנה, לעמוד הפייסבוק שלו תחת התיוג "ירושלים, ישראל", גררו מחאות ואיומים מצד אנטי-ישראליים עקב שיוך עיר הבירה למדינת ישראל, ותמיכה בשיוך מצד פרו-ישראלים. כעבור יממה אחת הוא נכנע ללחץ והסיר את המילה "ישראל" מהתיוג והשאיר רק "ירושלים"[1].

ב-2017 זכה בפרס גילדת שחקני המסך על מפעל חיים. במאי 2018 פורסמו נגד פרימן טענות בדבר הטרדה מינית והתנהגות בלתי הולמת כלפי שמונה נשים[2]. פרימן התכחש לדברים ואף דרש התנצלות פומבית מרשת CNN על הדברים[3].

החל מראשית 2019, מככב פרימן בפרסומות של חברת המזגנים "תדיראן"[4][5].בשנת 2021 השתתף בסרט "שומר הראש ואשתו של המתנקש".

ב-29 בספטמבר 2023 יצא הסרט "57 Seconds" בו הוא כיכב לצד ג'וש האצ'רסון. באותה שנה הוא התחיל לקריין בסדרה "החיים על פני האדמה".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפרימן שני ילדים מחוץ לנישואים. הוא נפצע קשה בתאונה ב 2008

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מורגן פרימן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורגן פרימן – פרסים