וסט (לבוש)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מותנייה)
וסט לגבר, חלק מחליפת שלושה חלקים

וֵסְט (בעברית: מוֹתְנִיָּיה או לְסוּטָה[1] (מלשון חז"ל)) הוא אפודת בד חסרת־שרוולים. באופן מסורתי, הווסט נלבש מעל החולצה והעניבה ומתחת למקטורן ולמעיל, כחלק מלבוש חגיגי או רשמי לגברים. הווסט מהווה חלק מחליפת שלושה חלקים, הכוללת גם מקטורן ומכנסיים. בעבר היה הווסט נפוץ בלבוש הגברים המערבי, אולם משנות ה-30 של המאה ה-20 פחת השימוש בו.

מקור המילה וסט Vest באנגלית, הוא מן המנהג שהיה לצייד גבר צעיר בבגד מכובד[2], לפני שהוא יצא 'לעשות הון'. באיטלקית של המאה ה-13 Investire משמעותו להכניס כסף במשהו בכוונה להרויח מכך. כך נוצרה המילה To invest =להשקיע.

הווסט נרכס בחזית בטור אנכי של כפתורים, או בשני טורי כפתורים מקבילים (רכיסה כפולה). בחליפת שלושה חלקים הבד החזיתי של הווסט זהה לבד של שני חלקי החליפה האחרים, בעוד שגב הווסט נתפר מבד שונה. בעת ששעוני כיס היו נפוצים, גברים נהגו להחזיק את שעון הכיס באחד מכיסי הווסט, ולהצמיד את שרשרת השעון ללולאת אחד הכפתורים; בחלק מן הווסטים נתפרת לולאה מיוחדת לשרשרת השעון.

באנגליה ובארצות הברית נהוג שלא לרכוס את הכפתור התחתון בווסט, מנהג המיוחס לראשונה לאדוארד השביעי עוד בעת שהיה נסיך ויילס, שעשה זאת מאילוצי גזרתו[3], אך וסטים בעלי שני טורים של כפתורים נרכסים במלואם.

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני שהשימוש בשעוני היד הפך לפופולרי, אנשים שמרו את שעוני הכיס שלהם באחד הכיסים התחתונים של הווסט (לרוב הימני) והשחילו את השרשרת של השעון דרך החור של אחד הכפתורים, באופן מסורתי אין ללבוש וסט עם חגורה מפני שהיא דוחפת את הווסט החוצה ויוצרת מראה מגושם[4].

חליפת בוקר

לבוש בוקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

וסטים הנלבשים עם חליפות טרקלין[5] בדרך כלל עשויים מאותו בד כמו שאר החליפה ויש להם בדרך כלל בין ארבעה לשישה כפתורים. וסט עם שני טורים של כפתורים פחות נפוץ בהשוואה לווסט עם טור אחד של כפתורים אבל נפוץ יותר בחליפת בוקר. וסטים לחליפת בוקר באים לרוב בצבע זהה לזה של המעיל, או ברוב המקרים מנוגדים אליו, בדרך כלל בצבע חרדל, אפור, תכלת או ירוק כהה[6].

לבוש ערב[7][עריכת קוד מקור | עריכה]

וסט בעל שני טורים של כפתורים ודשים מחודדים.

הווסטים הנלבשים עם קודי הלבוש עניבה לבנה ועניבה שחורה שונים מווסטים רגילים, הם נמוכים בהרבה (לרוב שלושה או ארבעה כפתורים בטור) ולכן מציגים חלק גדול בהרבה מהחולצה. בגלל שטח החולצה הגדול שהם מציגים ניתן לייצר אותם במגוון צורות וחיתוכים כמו וסט חתוך בצורת האות "U". צבע הווסט בדרך כלל תואם את צבע העניבה, כך שבדרך כלל מייצרים אותם מצמר, גרוסגריין וסאטן, ולרוב באריגת מרסלה. בימיו הראשונים של קוד הלבוש היה נהוג ללבוש וסט לבן בעניבה שחורה.

משרתים באירועי עניבה לבנה לובשים וסט שחור במקום וסט לבן כדי לבדל את עצמם מהאורחים[8].

שימושים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות הברית נהוג להשתמש בווסט בתנועת הצופים במקום אבנט להצגת התגים. בתחום הספורט, שחקני ביליארד לובשים וסט עם עניבת פרפר בזמן שהם משחקים, בדרך כלל במשחקי סנוקר וכדור שחור.

וסט לנשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך ההיסטוריה וסט נחשב כפריט לבוש לגברים. בהמשך, הפך לסמל למרד מגדרי אותו נשים החלו לאמץ לראשונה בסוף המאה ה-18 כנגד ממשלת צרפת[9]. הווסט נלבש מעל בגד גוף קצר ללא שרוולים או עם שמלת ערב בעיצובים שונים[10]. לאורך ההיסטוריה הוא היווה סמל ליוקרה ומעמד, אך כיום מייצג את העידן החדש של אופנה נזילה מגדרית. במאה ה-21 נראה הווסט בשימוש הן בחיי היומיום והן בחיי העסקים. הווסט ממלא תפקיד מרכזי בשינוי הכיוון של זרימת הכוח מגברים לנשים. בעקבות כך מותגי על שונים כמו ויויאן וסטווד, ולנטינו ובלנסיאגה הציגו גם הם את עמדותיהם חסרות המגדר באמצעות הווסט בשבוע האופנה בפריז[11]. דוגמניות כמו בלה חדיד, קנדל ג'נר ואמילי רטקאוסקי, מציגות את טרנד הווסט ומוסיפות להפצתו. ניתן להתאים את הווסט למגוון תלבושות כמו לבוש יומיומי בעיצוב עם טי שירט[12]. כמו כן, ללבוש ערב עם הלבשה תחתונה עליונה או כחלק מחליפה, מכנסיים או חצאית[13].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לבוש עברי לחורף: סורגה, צמודונים, קטיפת תלמים, רדיד, באתר האקדמיה ללשון העברית, 25 בנובמבר 2012
  2. ^ Joseph T. Shipley, Dictionary of WORD ORIGINS, 1964, Paterson, N.J.: liitlefield, Adams & Co., 1945, New Students Outline Series, עמ' 378, 195. (באנגלית)
  3. ^ Condé Nast, Why do we always leave the last button of a waistcoat undone?, British GQ, ‏2012-07-05 (באנגלית בריטית)
  4. ^ How To Wear Men's Waistcoats & Odd Vests, ‏2017-09-29 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ חליפת טרקלין היא קוד לבוש המתייחס לחליפה רגילה עם אביזרים שמרניים.
  6. ^ Morning Dress - Morning Wear - Morning Coat, Suit or Cut : Dress Code - Gentleman's Gazette, נבדק ב-2022-08-19
  7. ^ לבוש ערב נלבש אחרי שש בערב, ולבוש בוקר נלבש לפני שש.
  8. ^ Full Dress Vest - White Tie Waistcoat, ‏2018-12-07 (באנגלית אמריקאית)
  9. ^ Natalie Michie Date December 14, 2021, As The Vest Makes Its Return, We Revisit Its Gendered History, FASHION Magazine, ‏2021-12-14 (באנגלית)
  10. ^ vest/waistcoat | Fashion History Timeline, fashionhistory.fitnyc.edu
  11. ^ Meyra Terzi, The Genderless Evolution of the Vest, L'Officiel Singapore (באנגלית)
  12. ^ הילה רגב, שיק של ווסט, באתר ynet, 25 באוקטובר 2010
  13. ^ Ebony-Renee Baker,Dionne Pajarillaga, This '00s Fashion Staple Is Officially Back, www.refinery29.com (באנגלית בריטית)