קספר דויד פרידריך – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
הרחבה
שורה 16: שורה 16:
== קישורים חיצוניים ==
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Caspar David Friedrich|שם ויקישיתוף=קספר דוד פרידריך}}
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Caspar David Friedrich|שם ויקישיתוף=קספר דוד פרידריך}}
{{-}}


==הערות שוליים==
==הערות שוליים==

גרסה מ־19:57, 11 בפברואר 2011

קספר דוד פרידריך - (בגרמנית: Caspar David Friedrich;‏ 5 בספטמבר 1774 - 7 במאי 1840) היה צייר גרמני, ממובילי ההזרם הרומנטי באמנות.

קספר דוד פרידריך, דיוקן עצמי

פרידריך נולד בצפון גרמניה, אך מכיוון שגרמניה לא סיפקה הזדמנות טובה ללימודי אמנות, עזב לדנמרק שם החל ללמוד אמנות בגיל 16 באוניברסיטה.

הוא היה מנותק מהסגנון הנאו-קלאסי ששלט באותה תקופה בפריז ופיתח סגנון אישי משלו. פרידריך מבטא בציוריו רגש דתי דרך שפה ציורית ומשתמש באליגוריות ובסימבוליות רבה. בציוריו ישנו דגש חזק על נושא המוות והבדידות, האדם מול הנוף וכוחו של הנוף. הטבע נתפס בעיני פרידריך כאמצעי לביטוי רעיונות דתיים ולכן הוא הצליח ליצור אמנות דתית מחוץ לתחום המפורש של הדת. את סגנונו ניתן לאפיין כנטורליזם קלאסי מאופק. בגיל 20 עבר לדרזדן שם חי ויצר למעלה מארבעים שנה. יצירותיו הן פאר לפטריוטיות הגרמנית והן אומצו בחום על ידי הנאצים.

הטייל מעל לים הערפילים

בפאריז לא הוערכו עבודותיו בגלל גודלן המיזערי, אך לבסוף אומצה מגמה זו כאופנה שלטת וכל העבודות של התקופה הרומנטית הינן בקנה מידה קטן לעומת התקופה הקודמת - הנאו-קלאסיקה שבה גודל הציורים הינו 1:1 בקנה מידה אנושי. אחת מעבודותיו הטובות הינה "הטייל מעל לים הערפילים" משנת 1818 שהפכה להיות סמלה של התקופה הרומנטית. בתמונה רואים גבר העומד בגבו אלינו תוך שהוא מתבונן בנוף המכסה בערפילים ובו בולטות פסגות הרים. הציור, כציורים רומנטיציסטים אחרים, מנסה להעביר לצופה את חווית הנשגבות וההתפעמות[1].

ראו גם

  • הדר בן-אהרון והנרי וסרמן, אירופה ערש הלאומיות - "ורוח האומה מרחפת על פני היער", הצייר קספר דויד פרידריך, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ המונח בו השתמשו הרומנטיציסטים היה Gemütsbewegung, משמעותו חוויה של היפעמות וסערת רגשות.
ערך זה הוא קצרמר בנושא אמנות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.

תבנית:Link FA תבנית:Link FA

תבנית:Link GA