קוסקוס – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Lidorim (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
וינברג (שיחה | תרומות)
הניסוח הקודם נכון יותר, בג'רבה לא אכלו בשר בערב
שורה 12: שורה 12:
מקורו של הקוסקוס הוא ככל הנראה ממחסני התבואה של [[קרתגו]] העתיקה(תוניסיה של היום), שם נהגו ה[[רומא העתיקה|רומאים]] לאחסן את גרגרי ה[[חיטה]] במתבנים ענקיים ואת השאריות נהגו המקומיים והחיילים הרומאים לעבד בדרך שבה מעובד הקוסקוס הביתי המוכר{{מקור}}, עד היום קיימים מחלוקות בין המרוקאים לתוניסאים מיהי עדת המקור של הקוסקוס.
מקורו של הקוסקוס הוא ככל הנראה ממחסני התבואה של [[קרתגו]] העתיקה(תוניסיה של היום), שם נהגו ה[[רומא העתיקה|רומאים]] לאחסן את גרגרי ה[[חיטה]] במתבנים ענקיים ואת השאריות נהגו המקומיים והחיילים הרומאים לעבד בדרך שבה מעובד הקוסקוס הביתי המוכר{{מקור}}, עד היום קיימים מחלוקות בין המרוקאים לתוניסאים מיהי עדת המקור של הקוסקוס.


ארוחות קוסקוס נחשבות לארוחות חגיגיות בקרב יהודי צפון אפריקה מ[[לוב]] ועד [[מרוקו]], ולכן הן מוגשות בדרך כלל בערבי שבת וחגים, ולעתים גם בארוחת צהריים בימי שישי, ובקהילות מסוימות כמו קהילת יהודי האי [[ג'רבה]] ב[[תוניסיה]], מקובל, לפי מסורת, להגישו בגרסתו הבשרית בימי שישי בצהריים ובארוחת הערב של ימי שלישי.ישנם גם כאלו המגישים את הקוסקוס בגרסתו הצמחונית או החלבית בימי שישי. בדרום איטליה מוגש הקוסקוס בגרסה מקומית הכוללת בין השאר דגים ופירות ים. ככל הנראה הגיע הקוסקוס לדרום איטליה בימי הביניים עם הכובשים הערבים.
ארוחות קוסקוס נחשבות לארוחות חגיגיות בקרב יהודי צפון אפריקה מ[[לוב]] ועד [[מרוקו]], ולכן הן מוגשות בדרך כלל בערבי שבת וחגים, ולעתים גם בארוחת צהריים בימי שישי, ובקהילות מסוימות כמו קהילת יהודי האי [[ג'רבה]] ב[[תוניסיה]], מקובל, לפי מסורת, להגישו בגרסתו הבשרית בימי שישי בצהריים ובגרסתו הצמחונית או החלבית בארוחת הערב של ימי שלישי. עם העלייה ברמת החיים בישראל יש כאלו המגישים אותו גם בימי שלישי בגרסתו הבשרית. בדרום איטליה מוגש הקוסקוס בגרסה מקומית הכוללת בין השאר דגים ופירות ים. ככל הנראה הגיע הקוסקוס לדרום איטליה בימי הביניים עם הכובשים הערבים.
<gallery>
<gallery>
תמונה:Couscous-7.JPG|קוסקוס עם [[ירק]]ות
תמונה:Couscous-7.JPG|קוסקוס עם [[ירק]]ות

גרסה מ־19:27, 15 בפברואר 2011

קוסקוס

קוסקוס (Couscous) הוא מאכל צפון אפריקאי ודרום איטלקי מסורתי, העשוי גרגרי סולת העוברים התפחה על ידי מים בתהליך של אידוי. קוסקוס מוגש לרוב בלוויית תוספות שונות, דוגמת מרקי בשר למיניו, או דגים, וירקות.

סוגי קוסקוס שונים נבדלים בגודל גרגרי הסולת (דק, בינוני ועבה) אותו קובעים בעזרת מסננות מתאימות ובסוג התבלון של גרגרי הסולת בתהליך האידוי עצמו, או בסופו. שיטת ההכנה המסורתית מבוססת על שימוש בסיר אידוי המכונה "קוסקוסייר". זהו סיר קומותיים שבתחתיתו מתבשל מרק, לרוב מרק ירקות בתוספת חומוס ולעתים בתוספת בשר עוף או בשר בקר, ובחלקו העליון גרגירי הסולת, מונחים מעל תחתית מחוררת. גרגרי הסולת סופחים את אדי המים שבמרק, ותופחים. נהוג להגיש את הקוסקוס בתוספת מרק בשר וירקות, יחד, באותה צלחת, או בנפרד. בגרסתו הצמחונית ניתן למצוא אותו עם תוספות של סלט טרי חריף (טבולה) או תוספות כמו צימוקים, סוכר, שקדים וכדומה (שלחלקם תפקיד בספיחת נוזלים מיותרים בקוסקוס), ובגרסתו החלבית, המקובלת בעיקר, במרוקו, בתוספת חמאה ושמנת.

בלוב ובדרום-תוניסיה, הקוסקוס מוגש לעתים, עם תבשיל הנקרא "טביחה" או דְבִּ‏יך, המבושל בנפרד, ולו גרסאות שונות. בצלחת אישית עורמים בצורת "גבעה" קטנה ומעליה שמים את כל מרכיבי ה"טביחה"; בצידי הצלחת ישנן שתי תוספות קבועות של "טרשי" - סלט דלעת פיקנטי, ו"מסייר" - מגוון ירקות שורש מוחמצים ביתיים.

מקורו של הקוסקוס הוא ככל הנראה ממחסני התבואה של קרתגו העתיקה(תוניסיה של היום), שם נהגו הרומאים לאחסן את גרגרי החיטה במתבנים ענקיים ואת השאריות נהגו המקומיים והחיילים הרומאים לעבד בדרך שבה מעובד הקוסקוס הביתי המוכר[דרוש מקור], עד היום קיימים מחלוקות בין המרוקאים לתוניסאים מיהי עדת המקור של הקוסקוס.

ארוחות קוסקוס נחשבות לארוחות חגיגיות בקרב יהודי צפון אפריקה מלוב ועד מרוקו, ולכן הן מוגשות בדרך כלל בערבי שבת וחגים, ולעתים גם בארוחת צהריים בימי שישי, ובקהילות מסוימות כמו קהילת יהודי האי ג'רבה בתוניסיה, מקובל, לפי מסורת, להגישו בגרסתו הבשרית בימי שישי בצהריים ובגרסתו הצמחונית או החלבית בארוחת הערב של ימי שלישי. עם העלייה ברמת החיים בישראל יש כאלו המגישים אותו גם בימי שלישי בגרסתו הבשרית. בדרום איטליה מוגש הקוסקוס בגרסה מקומית הכוללת בין השאר דגים ופירות ים. ככל הנראה הגיע הקוסקוס לדרום איטליה בימי הביניים עם הכובשים הערבים.

קישורים חיצוניים

ערך זה הוא קצרמר בנושא מזון. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.