קורנליוס יאנסן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Xqbot (שיחה | תרומות)
Luckas-bot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.1) (בוט מוסיף: ca:Cornelius Jansen
שורה 19: שורה 19:
[[en:Cornelius Jansen]]
[[en:Cornelius Jansen]]
[[bg:Корнелий Янсен]]
[[bg:Корнелий Янсен]]
[[ca:Cornelius Jansen]]
[[de:Cornelius Jansen]]
[[de:Cornelius Jansen]]
[[es:Cornelio Jansenio]]
[[es:Cornelio Jansenio]]

גרסה מ־14:27, 7 במרץ 2011

קורנליוס יאנסן

קורנליוס יאנסן (28 באוקטובר 1585 - 6 במאי 1638), תאולוג קתולי הולנדי. מייסד היאנסניזם.

נולד בכפר קטן במחוז אוטרכט שבהולנד. ב-1602 החל ללמוד באוניברסיטת לוון (כיום בבלגיה). תמך בדעותיו של אוגוסטינוס (מאבות הכנסייה) והתנגד לאלה של הישועים. משהוסמך בתאולוגיה עבר לפריז. הצטרף לידידו ז'אן דו ורגייה ד'אוראן בביתו הכפרי ליד העיר באיון שבדרום מערב צרפת. לימד שם שנים מספר, הקדיש את זמנו הפנוי ללימוד משנתם של אבות הכנסייה, והכין את הקרקע לרפורמה של הכנסייה הקתולית.

ב-1616 שב ללוון ונתמנה לראש הקולג' של הסטודנטים לתאולוגיה דוברי השפה הפלמית. לקח חלק פעיל בהתנגדות לישועים שייסדו בלוון קולג' לתאולוגיה משלהם. ב-1626 כשביקר במדריד נמלט בקושי מן האינקויזיציה. התנגדותו לישועים, שנתמכו על ידי האפיפיור, לא גרמה להתקרבותו אל הפרוטסטנטים. נהפוך הוא הדבר: הוא רצה להילחם בהם באמצעות נשקם הם, ובעיקר להוכיח להם שחסידי הכנסייה הקתולית מסוגלים לפרש את התנ"ך באותו אופן שהפרוטסטנטים מפרשים אותו, מה שהפך לנושא העיקרי של הרצאותיו. ב-1630 נתמנה לפרופסור לפירוש הכתבים הקדושים באוניברסיטת לוון.

לקורנליוס יאנסן היו גם שאיפות פוליטיות. הוא שאף לעצמאותה של בלגיה ולשחרורה מעול הספרדים. כדי להפיס את דעתם של שליטי ספרד כתב את "מארס גאליקום" (1635) שבו תקף את מניעיה של צרפת בארצות השפלה, ובמיוחד את אי הזדהותו של הקרדינל רישלייה עם האינטרסים הבינלאומיים של הכנסייה הקתולית. ספר זה גרם לסיכונם של תומכיו בצרפת, אך מאידך, להתמנותו ב-1636 לבישוף העיר איפר (כיום בבלגיה) על ידי האפיפיור אורבאנוס השמיני ובאישור בית המלוכה הספרדי.

ספרו העיקרי של קורנליוס יאנסן הוא "אוגוסטינוס" שבכתיבתו עסק במשך כעשרים שנה, ושאותו סיים לכתוב קצת לפני מותו. ב-1638 נתקף במחלה אנושה שגרמה למותו. ספרו "אוגוסטינוס" התפרסם אחרי מותו ב-1640. ספר זה ששימש בסיס ליאנסניזם הותקף על ידי הכס הקדוש ב-1643 וב-1653 ככפירה בעקרונות הדת הקתולית.

תבנית:נ