תאילנד – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Itayzehorai (שיחה | תרומות)
Itayzehorai (שיחה | תרומות)
שורה 146: שורה 146:
== קישורים חיצוניים ==
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Thailand|שם ויקישיתוף=תאילנד}}
{{מיזמים|ויקישיתוף=Category:Thailand|שם ויקישיתוף=תאילנד}}
*[http://www.export.gov.il/_Uploads/36647tahiland0211.pdf/ סקירה על כלכלת תאילנד ויחסי הסחר עם ישראל]
*[http://www.export.gov.il/_Articles/Article.asp?ArticleID=36647&CategoryID=920&Page=1/ סקירה על כלכלת תאילנד ויחסי הסחר עם ישראל]


==הערות שוליים==
==הערות שוליים==

גרסה מ־13:02, 29 במרץ 2011


שגיאות פרמטריות בתבנית:מדינה

פרמטרים [ ראש המדינה, תמונת סמל, שמות מנהיגים, תמונת מפה, תמונת דגל, מנהיגים ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

ממלכת תאילנד
ประเทศไทย, Сиам, Сиам
מוטו לאומי צ'ן פי רה
המנון לאומי המנון לאומי
ממשל
משטר מונרכיה חוקתית
ראש מדינה מלך תאילנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מלך תאילנד מאהה וצ'יראלונגקון, מלך תאילנד
ראש הרשות המבצעת ראש ממשלת תאילנד עריכת הנתון בוויקינתונים
ראש ממשלת תאילנד סרטה תוויסין עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה רשמית תאית
עיר בירה בנגקוק 13°44′N 100°30′E / 13.733°N 100.500°E / 13.733; 100.500
(והעיר הגדולה ביותר)
רשות מחוקקת האסיפה המחוקקת הלאומית של תאילנד עריכת הנתון בוויקינתונים
גאוגרפיה
יבשת אסיה
שטח יבשתי[1] 513,120 קמ"ר (52 בעולם)
אחוז שטח המים 0.4%
אזור זמן UTC +7
היסטוריה
הקמה   
- תאריך 1238
דמוגרפיה
אוכלוסייה[2]
(הערכה 1 באפריל 2024)
71,864,921 נפש (20 בעולם)
צפיפות 140.05 נפש לקמ"ר (89 בעולם)
אוכלוסייה לפי גילאים
 
 
 
 
 
0 10 20 30 40 50 60 70 80
גילאי 0 - 14 16.45%
גילאי 15 - 24 13.02%
גילאי 25 - 54 45.69%
גילאי 55 - 64 13.01%
גילאי 65 ומעלה 11.82%
כלכלה
תמ"ג[3] (2022) 495,341 מיליון $ (30 בעולם)
תמ"ג לנפש 6,893$ (109 בעולם)
מדד הפיתוח האנושי[4]
(2022)
0.803 (66 בעולם)
מדד ג'יני 35 (נכון ל־2020) עריכת הנתון בוויקינתונים
מטבע באט‏ (THB)
בנק מרכזי בנק תאילנד עריכת הנתון בוויקינתונים
שונות
סיומת אינטרנט th
קידומת בין־לאומית 66
סמלים לאומיים
www.thaigov.go.th
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ממלכת תאילנד (תאית: ราชอาณาจักรไทย) היא מדינה בדרום מזרח אסיה. תאילנד ידועה גם בשמה הקודם, סיאם (היה זה שמה הרשמי עד 23 ביוני 1939 וגם מ-1945 עד 11 במאי 1949). תושבי תאילנד נקראים "תאים", והם מכנים את מדינתם "פראטת תאי" (פראטת=מדינה, תאי=חופשיים, כלומר מדינת האנשים החופשיים). תאילנד גובלת עם לאוס מצפון-מזרח, קמבודיה מדרום-מזרח, מלזיה מדרום ומיאנמר מצפון-מערב.

היסטוריה

ערך מורחב – היסטוריה של תאילנד

ההיסטוריה של תאילנד מתחילה עם ההגירה של התאים אל מה שהיום קרוי תאילנד באלף הראשון. לפני תקופה זו, תרבויות ברזל וברונזה היו קיימות לכמה אלפי שנים, ומאוחר יותר ממלכות של הקבוצות האתניות מון, מאלאי וקְמֶר. התאים ייסדו את הממלכות שלהם, שהבולטת ביניהם הייתה ממלכת סוקוטאי, ובאופן מאריך ימים יותר – ממלכת איוטאיה. ממלכות אלה היו תחת איומים קבועים מבורמה ומווייטנאם, וכן מיריבים תאים ומלאוס. הכוחות הקולוניאליים האירופיים איימו במאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20, אך תאילנד שרדה כמדינה היחידה בדרום-מזרח אסיה שהצליחה להימנע משלטון קולוניאלי. לאחר סיום המלוכה התאית האבסולוטית ב-1932 הייתה תאילנד תחת שלטון צבאי כמעט קבוע במשך שישים שנה, עד לייסוד משטר דמוקרטי.

אירועים מרכזיים ותקופות בהיסטוריית תאילנד:

פוליטיקה


ערך מורחב – פוליטיקה של תאילנד

צורת השלטון בתאילנד היא מונרכיה חוקתית דמוקרטית. מלך תאילנד מאז 1946 הוא פומיפון אדוניאדט (Bhumibol Adulyadej המלך ראמה התשיעי).

בעבר המלך שלט במדינה באופן מוחלט, אך לאחר הפיכה שקטה שהתרחשה בשנת 1932, הסכים המלך ראמה השביעי להעביר חלק מכוחו לממשלה. כיום תפקיד המלך הוא בעיקר סמלי ודומה לסמכות של נשיא המדינה בישראל. דמותו של המלך הנוכחי (2007), פומיפון אדוניאדט, מוטבעת על כל שטרי הכסף, ונוכחותו מורגשת דרך החגים הקשורים לבית המלוכה. החוק בתאילנד אוסר על פגיעה בכבוד המלך, ומטיל עונשי מאסר כבדים על העבריינים.

לתאילנד היסטוריה של הפיכות, השמינית שבהן התחילה ב-19 בספטמבר 2006. קודם לכן התרחשה הפיכה צבאית בשנת 1991 כאשר הפיכה צבאית הדיחה את הממשלה, אולם הפגנות עקובות מדם הובילו שנה אחר כך לבחירות ולממשלה אזרחית חדשה. בשנת 2001 נבחר תאקסין צ'ינאוואט ("תאקסין שינאוואטרה") מנהיג מפלגת "תאים אוהבים תאים" (Thai Rak Thai) לראש הממשלה. מבין ראשי הממשלה של תאילנד, אשר נבחרו באופן דמוקרטי, היה תאקסין לראשון אשר השלים כהונה בת 4 שנים, וזכה אף בכהונה שנייה בעקבות תוצאות הבחירות לפרלמנט התאילנדי 2005.

הפיכה צבאית - 2006


שגיאות פרמטריות בתבנית:לעדכן

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

הפגנת אנשי החולצות האדומות ברחובות בנגקוק ליד המרכז המסחרי הגדול MBK ב- 12 באפריל 2010

ב-19 בספטמבר 2006 הדיח צבא תאילנד את ראש הממשלה תאקסין שינאוואטרה, ששהה בחו"ל באותו הזמן, ואת ממשלתו. לטענתם, שינאוואטרה, מיליארדר שזכה לכינוי "ברלוסקוני של אסיה" וממשלתו, היו מושחתים. החוקה הדמוקרטית בוטלה, ומשטר צבאי מלא הוטל על המדינה. הצבא מינה לראש הממשלה הזמני את אחד ממפקדיו הקודמים של צבא תאילנד, צ'ולנונט סוריוד, והכריז על חוקה חדשה, באישור המלך.

בשעה שראש ממשלת תאילנד תאקסין שינאוואטרה שהה באסיפה הכללית של האו"ם בניו יורק, נכנסו כוחות צבא גדולים לבנגקוק ולערים המרכזיות במדינה, ומפקדיו הכריזו על הפיכה צבאית. המהפכה הושלמה מבלי שנורה אף כדור. יתרה מזאת, בכמה מקומות קיבלו התושבים את הצבא בפרחים.

המהפכנים, כמו עשרות אלפי המפגינים בחודשים שלפני המהפכה, האשימו את תקסין בשחיתות. לדבריהם הוא זייף את תוצאות הבחירות ב-2005, וגם את הבחירות החוזרות שעליהן הכריז בעקבות ההפגנות ההמוניות, ושנפסלו על ידי בית המשפט העליון. הרמטכ"ל סונדהי בונייארטקלין, שהוביל את המהפכה, אמר שתקסין היה מעורב במעשי שחיתות חמורים, העליב את המלך וניסה לקעקע במעשיו את מוסדות הדמוקרטיה.

מלך תאילנד פומיפון אדוניאדט, המכונה ראמה התשיעי, מתערב לעתים רחוקות במהלכים פוליטיים אולם נחשב בעל סמכות קובעת. המלך לא התנגד למהפכנים, וכעבור יום הכריז על הרמטכ"ל המוסלמי סונדהי כראש המדינה הזמני. הצבא הכריז על משטר צבאי, ביטל את החוקה הדמוקרטית ואסר על התכנסויות של יותר מחמישה בני אדם.

מספר מדינות בעולם הגיבו בחומרה וגינו את המהפכה. חלק השעו את הקשרים הדיפלומטיים "עד שיתבהר המצב". ארצות הברית, שתמכה באיל ההון תקסין, הודיעה מיד על השעיית הסיוע הצבאי, וישראל הפסיקה את מתן אשרות העבודה לתאילנדים שהיו אמורים לעבוד בה בחקלאות.

המצב בתאילנד נרגע לאיטו, ומרבית האזרחים ומדינות העולם מקבלים את המהפכה כעובדה מוגמרת. בבנגקוק ניסו, ללא הצלחה, לארגן כמה הפגנות נגד ביטול החוקה והממשל הצבאי. ההפגנה הגדולה ביותר מנתה פחות מאלף איש, לעומת מאות אלפים, בהפגנות נגד תקסין. הוא עצמו נותר בגלות בלונדון.

באוקטובר 2006 הציג ראש הממשלה החדש, הרמטכ"ל לשעבר צ'ולנונט סוריוד, את ממשלתו הזמנית. למרות היותה ממשלה ממונה ולא נבחרת היא זכתה לאישור המלך, בין השאר בזכות התחייבות מנהיגי המהפכה לערוך בחירות דמוקרטיות במדינה בתום שנה. מנהיגי הצבא גם התחייבו לנסח חוקה חדשה תוך תשעה חודשים.

בנובמבר 2006 הסירה הממשלה את המשטר הצבאי ב-41 מתוך 76 המחוזות, ובכך נעשתה לגיטימית יותר בעיני העולם. אפילו ארצות הברית, שהחוק בה אוסר על קשרים עם מדינות ששליטן הנבחר הודח בהפיכה צבאית, שלחה את הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש האב לסיור במדינה. ארצות הברית עדיין קוראת לתאילנד לחזור לשלטון דמוקרטי בכל הזדמנות, אבל בוש האב לחץ את ידו של ראש הממשלה סוריוד ואמר לו, באופן רשמי קצת פחות, כי הוא "מבין" את המצב בתאילנד. כדי להבטיח את המשך שלטונם, הגדילה החונטה השלטת את תקציב הצבא ב-66 אחוזים לשנת 2007, התקציב צפוי לגדול לחמישה מיליארד דולר ב-2008.[5]

תוצאת לוואי של ההפיכה הייתה תקווה להפסקת הפיגועים בדרום המדינה. מנהיגי הצבא הצהירו שהם מוכנים לשאת ולתת עם המורדים בשלושת המחוזות המוסלמים בדרום. המיעוט המוסלמי, 4% מול 95% בודהיסטים בתאילנד - דורש עצמאות למחוזות שבגבול מלזיה, שסופחו לתאילנד לפני מאה שנים. תקסין היה שנוא על המוסלמים, בשל ניסיונותיו לדכא את המרד בכוח. רבים העריכו שהמשבר לא ייפתר כל עוד הוא בשלטון, וראו בהדחתו הזדמנות לשלום – גם משום שהרמטכ"ל, שעמד בראש המהפכה, הוא מוסלמי. אולם, השיחות לא הובילו לפתרון, ובאמצע אוקטובר 2006 חודשו הפיגועים.

לאחר למעלה משנה במהלכה הוטל שלטון צבאי במדינה, נערכו בחירות כלליות במסגרתן זכתה מפלגת PPP של תומכי ראש הממשלה לשעבר, תאקסין. שנה מאוחר יותר בוטלו תוצאות הבחירות בטענת זיופים ומרמה, כשהמפלגה הדמוקרטית (DP), אשר עמדה בראש קואליציה בת 6 מפלגות, תפסה את רסן השלטון. מנהיג המפלגה הדמוקרטית, אבהיסיט וג'ג'יווה, מכהן כיום כראש הממשלה, מדצמבר 2008, כשהבחירות הבאות צפויות להיערך בדצמבר 2011.

בשנים הבאות צפויה להימשך אי היציבות הפוליטית במדינה על רקע המחלוקות והשסעים החברתיים השוררים בין השכבות בחברה. חוסר היציבות בולט במיוחד על רקע מצבו הבריאותי הרעוע של המלך, כשמותו הקרוב עלול להביא להתערערות נוספת של היציבות השברירית ולהתפרצויות אלימות נוספות במדינה.

כלכלה

מקדש פו, בנגקוק (Wat Pho)

רוב אזרחי תאילנד עדיין כפריים, כ-60% מכוח העבודה מועסקים בענף החקלאות כאשר אורז הוא המרכיב העיקרי. בנוסף ענף זה מעבד ומייצא גומי, קשיו, קוקוס, אננס, תירס ודגים. בשנים האחרונות, בעיקר בגלל כוח עבודה זול, מתפתחים מאוד ענפי הייצור השונים כגון – אלקטרוניקה, ביגוד, הנעלה ותוצרי פלסטיק, לצד תיירות ענפה וענפים מסורתיים כמו תוצרי עץ ואבנים טובות.

לאחר המשבר הכלכלי הקשה שעבר על המדינה, כחלק מהמשבר הכלכלי באסיה בשנים 1999-1997, בשנות ה-2000 חזרה תאילנד, יחד עם כל אסיה, לצמיחה משמעותית, שהושגה בעיקר בעזרת גידול מרשים בייצוא (בעיקר לארצות הברית ויפן) ובתיירות הנכנסת, המהווה 6.7% מהתוצר במדינה. בשנת 2007 ביקרו במדינה 14 מיליון תיירים.

הסחר בין תאילנד לישראל גדל בהתמדה בשנים האחרונות. בשנת 2010 צמח היקף הסחר בין המדינות בשיעור של 40% והסתכם בכמיליארד דולר. יבוא הסחורות של תאילנד מישראל גדל ב-46% והסתכם בכ-491 מיליון דולר, כשיצוא הסחורות לישראל גדל ב-35% והסתכם בכ-545 מיליון דולר. תאילנד מייבאת מישראל בעיקר יהלומים וכימיקלים ומייצאת לישראל בעיקר מכונות וציוד אלקטרוני.

גאוגרפיה

חוף פארה-נאנג בתאילנד
ערך מורחב – מחוזות תאילנד

תאילנד מחולקת ל-6 מרחבים (צפון, דרום, מרכז, מערב, מזרח וצפון-מזרח שנקרא איסאן) ובהם 76 מחוזות, כל מחוז (פרובינציה) מחולק לנפות (נכון ל-2006: 877 נפות ועוד 50 בבנגקוק), הנפות מחולקות לתת-נפות. כל מחוז נקרא על שם בירת המחוז.

אזור הצפון הוא הררי, והנקודה הגבוהה ביותר היא דוי אינתנון (2,565 מ'), הערים המרכזיות הן צ'אנג מאי וצ'אנג ראי.
בצפון מזרח נמצאת רמת קוראט, ובגבולה המזרחי - נהר המקונג.
אזור המרכז מאופיין בעמק נהר צ'או-פראיה שחוצה את הבירה בנגקוק וזורם למפרץ תאילנד.
באזור הדרום נמצא המיצר היבשתי קְרָא, המתרחב לתוך חצי האי המלאי. מצדו המזרחי נמצא מפרץ תאילנד ומצדו המערבי ים אנדמן, שניהם משופעים באיים: בים אנדמן נמצאים האיים פוקט (אשר מחובר בגשר אל היבשת) פי פי . במפרץ תאילנד נמצאים האיים קו-טאו סמוּי, פא-נגאן וצ'אנג.

אקלים

האקלים הוא טרופי ומאופיין במונסונים. בתקופה שבין אמצע מאי לבין סוף ספטמבר נמצאת תאילנד בהשפעת מונסון דרום-מערבי, גשום, חם ולח. בתקופה שבין נובמבר לבין אמצע מרס מושפעת תאילנד ממונסון צפון-מזרחי, יבש וצונן. המצר היבשתי קְרָא שבדרום תמיד חם ולח.

דמוגרפיה

מבחינה אתנית מקובל היה להעריך כי 75% מהאוכלוסייה הם תאים, 11% הם סינים, 3.5% הם מלאים ו-10.5% אחרים, אך למעשה כיום רבים מהאוכלוסייה מעורבים כך שבלתי אפשרי להגדיר אחוזים מדויקים.

כ-95% מהאוכלוסייה הם בודהיסטים, כ-4% מוסלמים וכ-1% נוצרים. לדת הבודהיסטית חלק חשוב בחייהם של התאים. רוב הגברים יהיו נזירים למשך תקופה מסוימת מאחר שלפי הדת, זאת הדרך הטובה ביותר לעשיית חסד. הנזירים מקבלים כבוד מיוחד והעם אמור להאכיל ולתמוך בהם. כמו כן, במדינה יש הרבה מקדשים עתיקים ומקובל לתרום על מנת לשפר או לבנות מקדש חדש.

שפה

בתאילנד מדוברות מספר שפות ומספר רב של ניבים. בצפון-מזרח תאילנד נפוצה שפה הקרויה פאסה איסן והיא כמעט זהה לשפה המדוברת בלאוס השכנה וקרובה לשפה התאית. בצפון-מערב תאילנד נפוצה שפה המכונה פאסה צ'יאנג-מאי שהיא ניב של השפה התאית. השפה הנפוצה ביותר במדינה כולה שהיא גם השפה הרשמית היא השפה התאית המרכזית. תאית היא שפה טונאלית, כלומר משמעות המילה תיקבע לא רק על סמך העיצורים והתנועות אלא גם על פי גובה ומתאר הטון (טון עולה או יורד, נמוך או גבוה). בשפה התאית קיימות תשע תנועות יסוד והשפה כוללת מספר עיצורים שאינם קיימים כמעט בשפות המערב.

תרבות

שרידי ממלכת איוטאיה

התרבות התאית עתיקת יומין. מושגי כבוד לזולת ולמבוגרים, היררכיה, צייתנות, ושקט נפשי ("לב רגוע") חזקים מאוד בחברה התאית, אם כי בהדרגה השפעת המערב וגם השפעת מדינות חזקות באזור שמשתנות בעצמן (בעיקר סינגפור וסין) גורמות לשינוי תרבות זו.

התאילנדים מייחסים חשיבות גבוהה לראש (הנחשב לאיבר מקודש) ובזים לכף הרגל. בשל כך, ליטוף ראש (אפילו של ילד) עשוי להיחשב כפעולה פוגענית והפניית כף הרגל לפסל בודהה או לאדם כלשהו מהווים עלבון של ממש (בשל כך בעת ישיבה רגל-על-רגל יש להיזהר שלא להפנותה לעבר אדם אחר, וישיבה אל מול בודהה במקדש תמיד תיעשה בשילוב רגליים כך שכף הרגל לא תצביע אל פסל הבודהה).

גם כבוד למבוגרים הינו דבר חשוב ביותר בתרבות התאית, כאשר מעמדך ההיררכי נקבע לפי גילך, מינך ומעמדך הכלכלי (בסדר זה). בשל כך צעיר תמיד יפנה אל מבוגר בתחילית 'נון' המביעה את הכבוד הנרכש אליו. בראש פירמידת הכבוד בתאילנד נמצא בית המלוכה כאשר התאים מצפים כי גם הזרים ('פלאנגים') ישמרו על כבוד בית המלוכה - כל הערה בדבר בית המלוכה עלולה להתפרש כעלבון ועל כן רצוי להימנע מדיונים רגישים בהקשר זה עם התאים.

על אף מזגם החם התאים נוהגים לשמור על קור רוח, גם בעת מיקוחים. התפרצות וצעקות נחשבים ל"איבוד פנים" ויובילו מיידית לאובדן ההערכה של הזולת כלפי המתפרץ. עם זאת התאים מאמינים בצחוק ובהומור המהווים נדבך מרכזי בתרבות התאית. התאים נוהגים להקניט ולצחוק איש על רעהו ופעמים רבות צוחקים כשהם נבוכים, דבר העלול להתפרש, בטעות, כזלזול על ידי המערביים. מילת מפתח בתאית היא "סאנוק", מילה המבטאת הומור ובדיחות דעת, הגדרת אדם כ"לא-סאנוק" ('מאי-סאנוק') אף היא עלבון במידת מה.

הסחר והמיקוח מעוגנים היטב בתרבות התאית. יש חשיבות לקיום סחר ומיקוחים בהתאם לכללי התרבות התאית; מתן כבוד לסוחר ולסחורה שלו, הימנעות מ"איבוד פנים", והומור רב יוכלו לסייע בכל עסקת מכר. לרוב לאחר מכירה מוצלחת ינפנף הסוחר בשטרות על מנת לגרש את הרוחות הרעות, בנוסף, המכירה הראשונה של הבוקר נחשבת כמכירה הצופנת בחובה מזל טוב להמשך היום, ועל כן שעות הבוקר טובות לקניות בתאילנד.

ככלל, התרבות התאית הינה תרבות דתית למדי כאשר תאים רבים מתלמדים כנזירים משך מספר חודשים עם הגיעם לבגרות. הדת הינה נושא רגיש למדי בתאילנד ויש להימנע מכל מחווה שעלולה להתפרש כזלזול בבודהה. התרבות התאית מאמינה בקיומן של רוחות; כמעט בכל בית בתאילנד ניתן למצוא את 'בית הרוחות', מעין בית מינאטורי אשר אמור להיות משכנן של רוחות הבית. התאים מגישים מנחה מדי יום לרוחות המצויות בבית - הבית תמיד יישאר נקי ולעולם לא יעמוד בפינה שעלולה להיות מוצלת.

על אף תופעות הזנות הנפוצות בערים הגדולות הרי שהתרבות התאית היא שמרנית בכל הנוגע לקיום יחסי מין והערות מיניות לא יתקבלו באהדה במקרים רבים.

ספורט

האגרוף התאילנדי ("מוּאַי תאי") הוא ספורט פופולרי. ענף נוסף הזוכה לפופולריות הוא כדורעף-רגל (משחק הדומה לכדורעף אלא שהשחקנים משתמשים ברגליהם בלבד).

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ דירוג שטח יבשתי - מתוך אתר Worldometer, כפי שפורסם ב-28 במאי 2021
  2. ^ דירוג אוכלוסייה - מתוך אתר Worldometer
  3. ^ דירוג תמ"ג - מתוך אתר הבנק העולמי, כפי שפורסם ב-1 ביולי 2023
  4. ^ מדד הפיתוח האנושי לשנת 2022 בדו"ח שפורסם ב-2024 על ידי אתר מינהל הפיתוח (UNDP) של האומות המאוחדות
  5. ^ [1]


תבנית:Link FA תבנית:Link FA תבנית:Link FA תבנית:Link FA