טייסת 115 – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ מיני עריכה
Amirsgv (שיחה | תרומות)
שורה 18: שורה 18:


== היסטוריה ==
== היסטוריה ==
הטייסת הוקמה ב-8 ביולי 1954 כגף בטייסת האל ראות של החייל. לאחר הקמתה קיבלה הטייסת מספר מטוסי [[דה הווילנד מוסקיטו|מוסקיטו]], כמו כן גם כמה מטוסי [[גלוסטר מטאור|מטאור]]. בשנת [[1960]] הופסקה פעילותה של הטייסת לאחר שחיל האוויר הוציא משירות את מטוסי המוסקיטו, ואת מטוסי המטאור אסף וחילק לטייסות אחרות.
הטייסת הוקמה ב-8 ביולי 1954 כגף צילום בטייסת האל ראות של החייל. לאחר הקמתה קיבלה הטייסת מספר מטוסי [[דה הווילנד מוסקיטו|מוסקיטו]], כמו כן גם כמה מטוסי [[גלוסטר מטאור|מטאור]]. בשנת [[1960]] הופסקה פעילותה של הטייסת לאחר שחיל האוויר הוציא משירות את מטוסי המוסקיטו, ואת מטוסי המטאור אסף וחילק לטייסות אחרות.


בשנת 1968 החלה הטייסת את פעילותה מחדש וקיבלה 24 מטוסי [[A-4 סקייהוק|A-4H סקייהוק]]. לפני מלחמת יום הכיפורים קיבלה הטייסת מטוסים מדגם N המשופר, ובמלחמה הפעילה עירוב של מטוסי H ו-N.
בשנת 1968 החלה הטייסת את פעילותה מחדש וקיבלה 24 מטוסי [[A-4 סקייהוק|A-4H סקייהוק]]. לפני מלחמת יום הכיפורים קיבלה הטייסת מטוסים מדגם N המשופר, ובמלחמה הפעילה עירוב של מטוסי H ו-N.

גרסה מ־01:42, 31 במרץ 2011

תבנית:טייסת טייסת 115 המכונה גם "טייסת הדרקון המעופף" או "הטייסת האדומה", טייסת מטוסי קרב ומסוקי קרב בחיל האוויר הישראלי.

היסטוריה

הטייסת הוקמה ב-8 ביולי 1954 כגף צילום בטייסת האל ראות של החייל. לאחר הקמתה קיבלה הטייסת מספר מטוסי מוסקיטו, כמו כן גם כמה מטוסי מטאור. בשנת 1960 הופסקה פעילותה של הטייסת לאחר שחיל האוויר הוציא משירות את מטוסי המוסקיטו, ואת מטוסי המטאור אסף וחילק לטייסות אחרות.

בשנת 1968 החלה הטייסת את פעילותה מחדש וקיבלה 24 מטוסי A-4H סקייהוק. לפני מלחמת יום הכיפורים קיבלה הטייסת מטוסים מדגם N המשופר, ובמלחמה הפעילה עירוב של מטוסי H ו-N. שלושה ימים טרם פרוץ מלחמת יום הכיפורים נהרג מפקד הטייסת, סא"ל עמי גולדשטיין ("גולדי") בתאונת אימונים לילית בסיני. למפקד הטייסת מונה גיורא רום, שלמד להפעיל את המטוס תוך כדי לחימה במלחמת יום הכיפורים.

בשנת 1984 עברה הטייסת לבסיס נבטים החדש, ביחד עם טייסת 116.

מטוס F-16A "נץ"

במהלך שנות ה-90 היא נסגרה שנית, ונפתחה מחדש בשנת 2005 בעידודו של האלוף אליעזר שקדי במתכונתה החדשה. "טייסת הדרקון המעופף" כיום היא טייסת ייחודית, שתפקידה לאמן את טייסות חיל האוויר הישראלי השונות (מוגדרת כ"מרכז לאימון מתקדם של חיל האוויר"). אל הטייסת מגיעים הטובים שבטייסי החיל, המבצעים גיחות בהן הם טסים לפי תו"ל (תורת לחימה) של האויב כנגד טייסי החיל, ומאמנים אותם בלוחמה אווירית. הכוח האווירי של הטייסת המדמה את האויב נקרא "הכוח האדום", והכוח האווירי של הטייסות המגיעות לבצע את האימון נקרא "הכוח הכחול". נוסף לכוחות ביום האויב האווירי, הטייסת מתייחדת גם בגף קרקעי משלה המפעיל אמצעים שונים לביום אויב המאיים על מטוסי ומסוקי החיל מהקרקע, כמו סוללות נ"מ.

בשלב הראשון הופעלו בטייסת ככוחות ביום אויב (כח אדום) מטוסי קרב מדגם נץ, ולאחר מכן נוספו אליה מסוקי צפע, ואמצעים לביום כוחות נ"מ. הטייסת מרחיבה את פעילותה ללא הפסקה ומתמקצעת באימון של כמעט כל מערכי החיל, ביניהם של מטוסי קרב, מסוקי קרב, מסוקי סער ואף מטוסי תובלה.

"טייסת הדרקון המעופף" היא הטייסת היחידה בחיל האוויר הישראלי המפעילה הן מטוסי קרב והן מסוקי קרב.

כיום שוכן המרכז בבסיס עובדה שבדרום.

בשנת 2008 השתתפה הטייסת באימון בן שבועיים של 55 טייסי מסוקים מחיל האוויר הצ'כי, שבאו להתאמן בתנאי מדבר בישראל לקראת יציאתם לאפגניסטן.[1] בדצמבר 2010, אירחה הטייסת בבסיס עובדה מטוסי טורנדו של חיל האוויר האיטלקי לצורך אימון משותף.

ראו גם

  • טופ גאן - על הרעיון הראשוני של אימון מול אויב מבוים

קישורים חיצוניים

מקורות וסימוכין