קלוד, דוכס גיז – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Sir Gawain (שיחה | תרומות)
ביטול גרסה 10308797 של WikitanvirBot (שיחה)
WikitanvirBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.1) (בוט מוסיף: br:Claude de Lorraine
שורה 30: שורה 30:
[[קטגוריה:דוכסי גיז]]
[[קטגוריה:דוכסי גיז]]
[[קטגוריה:אנשי צבא צרפתים]]
[[קטגוריה:אנשי צבא צרפתים]]



[[en:Claude, Duke of Guise]]
[[en:Claude, Duke of Guise]]
[[br:Claude de Lorraine]]
[[de:Claude de Lorraine, duc de Guise]]
[[de:Claude de Lorraine, duc de Guise]]
[[el:Κλαύδιος της Λωρραίνης]]
[[el:Κλαύδιος της Λωρραίνης]]

גרסה מ־14:23, 1 באפריל 2011

קלוד, דוכס גיז

קלוד, דוכס גיז (20 באוקטובר 1496 - 12 באפריל 1550), איש צבא צרפתי ומייסד בית גיז.

הוא נולד בטירה המשפחתית בקונדה-סור-מוזל שבחבל לורן כבנו הצעיר של רנה השני, דוכס לורן, וקיבל את חינוכו בחצר המלכות של פרנסואה הראשון, מלך צרפת. בהיותו בן שבע עשרה שנה הפך לבן בריתו של בית המלכות הצרפתי כאשר נישא לאנטואנט דה בורבון, בתו של פרנסואה, רוזן ונדום (9 ביוני 1513).

הוא הצטיין בקרב מארינייאנו בצפון איטליה (13 - 14 בספטמבר 1515 ) שבו נפצע קשה. ב-1521 לחם נגד הספרדים באזור ארץ הבאסקים שבגבול צרפת וספרד. ב-1523 , אחרי שהביס את צבא האימפריה הרומית הקדושה בנפשאטו (כיום בחבל לורן), התמנה למושל שמפאן ובורגון. ב-1525 השמיד את צבא האיכרים של האנבפטיסטים בצפון מזרח צרפת. ב-1528, אחרי שפרנסואה הראשון חזר משביו במדריד, התמנה לדוכס גיז (על שם העיר גיז שבחבל פיקרדיה).

קלוד, דוכס גיז מילא שליחויות דיפלומטיות רבות, וליווה את המלך במסעותיו ובמלחמותיו. במרוצת הזמן רכש לעצמו הון רב ואחוזות גדולות כתוצאה ממתנותיו של פרנסואה הראשון. ב-1539 נפל המלך למשכב וקלוד, דוכס גיז בהשפעת אחיו קרדינל לורן, תמך ביורש העצר אנרי (לימים אנרי השני, מלך צרפת) ובמאהבתו דיאן דה פואטייה. כתוצאה, המלך חשד בו והתרחק ממנו.

הוא הקים בעיר ז'ואנוויל (בצפון חבל בורגון) ארמון מפואר כדי שישמש לו לפרישה. הוא הושפע מן האדריכלים של הרנסאנס האיטלקי, ופיאר את חזית ארמונו בפסלים. בדומה לפרנסואה הראשון, הזמין מספר רב של אמנים איטלקיים לצרפת. תמך במשוררים ובסופרים, והמשורר קלמאן מארו חיבר לכבודו שיר תהילה.

ב-1547, אחרי מות פרנסואה הראשון, בנו המלך אנרי השני התעלם כליל מקלוד, דוכס גיז והעדיף על פניו את בניו פרנסואה, דוכס גיז ושארל, קרדינל לורן.

קלוד, דוכס גיז מת בארמונו בז'ואנוויל ונקבר ברוב פאר והדר.

ילדיו