ים אוחוצק – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
VolkovBot (שיחה | תרומות)
מ r2.5.1) (בוט מוסיף: be-x-old:Ахоцкае мора
EmausBot (שיחה | תרומות)
מ r2.6.4) (בוט מוסיף: mhr:Охотск теҥыз
שורה 55: שורה 55:
[[lt:Ochotsko jūra]]
[[lt:Ochotsko jūra]]
[[lv:Ohotskas jūra]]
[[lv:Ohotskas jūra]]
[[mhr:Охотск теҥыз]]
[[mk:Охотско Море]]
[[mk:Охотско Море]]
[[mn:Агнуурын тэнгис]]
[[mn:Агнуурын тэнгис]]

גרסה מ־21:01, 13 באפריל 2011

מפת ים אוחוצק

ים אוחוצקרוסית: Охо́тское мо́ре) הוא ים שולי בצפון-מערב האוקיינוס השקט המשתרע בין חצי האי קמצ'טקה במזרח, האיים הקוריליים בדרום-מזרח, האי הוקאידו (שבצפון יפן) בדרום, והאי סחלין וחופה המזרחי של סיביר במערב. הוא קרוי על שם אוחוצק, היישוב הרוסי הראשון במזרח הרחוק הרוסי. ביפנית הים היה קרוי מסורתית "הוקאי" (北海), שמשמעותו "הים הצפוני". מכיוון שמונח זה משמש כעת לתיאור הים הצפוני באירופה, השתנה השם ל"אוהוצוקו-קאי" (オホーツク海), תעתיק של השם הרוסי.

מגלי הארצות הרוסים איוואן מוסקביטין ווסילי פויארקוב היו האירופאים הראשונים שהגיעו לים אוחוצק ברבע השני של המאה ה-17.

בחורף ההפלגה בים אוחוצק קשה ולעתים בלתי אפשרית עקב קרחונים רבים הנוצרים בשל הזרמת מים מתוקים רבה משפך נהר האמור אל הים, המורידה את מליחות המים ומעלה את נקודת קפיאתם. פרט להוקאידו, הים מוקף מכל עבריו בשטחים שבשליטת רוסיה, ולכן נחשב לרוב תחת ריבונותה.

במהלך המלחמה הקרה התרחשו בים אוחוצק מספר מבצעים מוצלחים של הצי האמריקאי להאזנה לכבלי תקשורת תת-ימית של הצי הרוסי. שם גם הופלה בשנת 1983 טיסת קוריאן אייר 007 על ידי הנ"מ הרוסי. הצי הסובייטי הפסיפי השתמש בים אוחוצק כבסיס בטוח לצוללות טילים בליסטיים, אסטרטגיה הננקטת גם כיום על ידי רוסיה.

בים אוחוצק זוהו 29 שדות נפט וגז לאורך המדף היבשתי. כלל עתודות הנפט בים נאמדות בכ-3.5 מיליארד טונות של שווה ערך נפט, מתוכן 1.2 מיליארד טונות נפט ו-1.5 מיליארד מ"ק גז טבעי.

הנמל הגדול ביותר בים אוחוצק הוא בעיר מגדן.