פנצ'ו וייה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Luckas-bot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.1) (בוט מוסיף: eu:Pancho Villa
Uri R (שיחה | תרומות)
שורה 19: שורה 19:
{{מיון רגיל:וייה, פנצ'ו}}
{{מיון רגיל:וייה, פנצ'ו}}
[[קטגוריה:אנשי צבא מקסיקנים]]
[[קטגוריה:אנשי צבא מקסיקנים]]
[[קטגוריה:המהפכה המקסיקנית]]


{{Link GA|es}}
{{Link GA|es}}

גרסה מ־19:11, 30 במאי 2011

פנצ'ו וייה בפתח מחנה המורדים שלו

חוזה דורוטאו אראנגו אראמבולה (5 ביוני 1878 - 20 ביולי 1920) הידוע יותר בשם פרנצ'יסקו וייה או בקיצור פנצ'ו וייה היה אחד הגנרלים הבכירים במהפכה המקסיקנית.

חוזה דורוטאו נולד בעיירה סן חואן דל ריו שבמחוז דוראנגו במקסיקו. לא ידוע רבות על מוצאו, בעיקר בשל חוסר תיעוד רשמי. התאוריה הרווחת גורסת כי היה בנו של לואיס פרמן גורולה, חוואי ובן למשפחת מהגרים יהודית מאוסטריה.

בתחילת דרכו הועסק כאיכר בחוות אביו, אולם לאחר זמן מה עזב והפך לפורע חוק ושודד במחוז דוראנגו, מאוחר יותר היגר למחוז צ'יוואווה הסמוך ושם המשיך במעשיו. הוא נתפס מספר פעמים באשמות של שוד, גניבות סוסים ובקר, אך הצליח להשתחרר מהאישומים בעזרת קשרים.

שינוי משמעותי בחייו התרחש לאחר פגישתו עם אברהם גונזלס, נציג של המהפכן פרנסיסקו מדרו (שמאוחר יותר יהיה נשיא) בצ'יוואווה. גונזלס חשף אותו לראשונה לעולם הפוליטיקה ושינה את דרכי חשיבתו לגבי יחסו לפוליטיקה ולאנשים בעמדות הכח. מאותו זמן התחיל להחשיב עצמו למהפכן הנלחם למען עמו.

ב-1911 עזר וייה לניצחון צבא המהפכנים של מדרו (בתמיכת ארצות הברית) על הצבא הפדרלי של הנשיא הדיקטטור פורפיריאו דיאז. בתגובה נדון במשפט צבאי שלא בפניו למוות, והוא נאלץ לברוח לגבול ארצות הברית עד יעבור זעם. יותר מאוחר המשיך בסדרת המרידות נגד בני בריתו לשעבר, השליט הצבאי החדש ויקטוריאנו הוורטה ולאחר מכן מחליפו וונוסטיאנו קראנזה.

ב-9 במרץ 1916 הוביל וייה כ-1,500 מורדים מקסיקניים במתקפה על העיירה קולומבוס שבניו מקסיקו, בתגובה להודעת התמיכה של ארצות הברית במשטרו של קראנזה. במתקפה נהרגו 17 מתושבי העיירה ובתים רבים נשרפו. בתגובה, שלח הנשיא וודרו וילסון משלחת של 12,000 חיילים במטרה לתפוס את וייה ולהביאו למשפט. משלחת זו הוכתרה ככישלון בינואר 1917.

שלוש שנים מאוחר יותר, ב-1920, נרצח וייה בהתנקשות בעיירה פאראל שבמחוז צ'יוואווה. וייה עדיין זכור במקסיקו כגיבור עממי, שמרד נגד העריצים למען הצדק והעם.

קישורים חיצוניים

תבנית:Link GA