בייבי בום – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Mr. W (שיחה | תרומות)
מ ←‏עריכת הפתיח: קישורים פנימיים
Mr. W (שיחה | תרומות)
מ ←‏בישראל: עריכה, קישורים פנימיים
שורה 11: שורה 11:


==בישראל==
==בישראל==
ב[[ישראל]] התקיים בייבי בום בשנים שלאחר [[קום המדינה]]. ב[[שנות ה-40]] ניצולי [[השואה]] כמעט לא הביאו ילדים לעולם עקב השואה ומלחמת העולם השנייה. היישוב בא"י סבל אף הוא סבל ממיעוט לידות כיון שרבים מהגברים גויסו למלחמה. עם סיום מלחמת העולם השנייה, מלחמת העצמאות ועליית הפליטים הקימו ניצולי השואה והחיילים המשוחררים משפחות והביאו בכך לעלייה דרמטית בשיעורי הילודה. בשנות ה-60 לעומת זאת היה מיעוט לידות בא"י כיון שהיה חסר הדור שלא נולד בראשית שנות ה-40 (וגם כי חלה ירידה בדפוסי היריון של עדות המזרח).
בישראל התקיים בייבי בום בשנים שלאחר הקמת המדינה.
בשנות ה-40 ניצולי השואה כמעט לא הביאו ילדים לעולם עקב השואה ומלחמת העולם השנייה. היישוב בא"י סבל אף הוא סבל ממיעוט לידות כיון שרבים מהגברים גויסו למלחמה.
עם סיום מלחמת העולם השנייה, מלחמת העצמאות ועליית הפליטים הקימו ניצולי השואה והחיילים המשוחררים משפחות והביאו בכך לעלייה דרמטית בשיעורי הילודה.
בשנות ה-60 לעומת זאת היה מיעוט לידות בא"י כיון שהיה חסר הדור שלא נולד בראשית שנות ה-40 (וגם כי חלה ירידה בדפוסי היריון של עדות המזרח).
ילידי הבייבי בום של ראשית שנות החמישים הביאו בבגרותם לבייבי בום נוסף בשנות השבעים.
ילידי הבייבי בום של ראשית שנות החמישים הביאו בבגרותם לבייבי בום נוסף בשנות השבעים.



גרסה מ־10:19, 25 ביולי 2011

בייבי בום (Baby Boom) היא תופעה של ילודה גבוהה מהממוצע בפרק זמן נתון. גלי "בייבי בום" בעלי היקף לאומי רווחים בעיקר אחרי מלחמות. המונח המקורי נטבע בארצות הברית, אך תקף לכל מדינות אירופה, בעת גל הילודה שהחל אחרי מלחמת העולם השנייה. ילידי גל זה נקראים בז'רגון האמריקני "ילדי הבייבי בום".

מספר לידות שנתי ל-1000 תושבים בארצות הברית, בין 1909 ל-2004. חוץ מהעלייה הדרמטית בלידות אחרי מלחמת העולם השנייה, בשנים 1945-1964 ניכרות גם עליות קטנות יותר - בשנים 1978-1992 (מכונה לפעמים "הבייבי בום של דור ה-Y") ואת ה"מיני בייבי בום" של שנת 2000

משמעויות

המשמעות של גלי הילודה ניכרת בכל תחומי החיים: החל מיצירת עומס על חדרי הלידה ובתי החולים; המשך בעומס על מערכות החינוך והבריאות לילדים, שצריכות להיערך לכמויות ילדים גדולות מהרגיל; וכלה בעומס על מערכות הביטוח הלאומי והפנסיה, הנדרשות להתכונן מראש ולספק שירותים לכל אותם ילדי בייבי בום כאשר הם מגיעים לגיל הפנסיה.

בייבי בומר

ערך מורחב – בייבי בומר

הכינוי "בייבי בומר" הוענק לבני הדור אשר נולד בעולם המערבי בתקופת ה"בייבי בום" שלאחר מלחמת העולם השנייה. גבולותיו של דור זה קשים לתיחום, אך לרוב הכוונה לגל דמוגרפי של מי שנולדו בין אמצע שנות הארבעים לאמצע שנות השישים של המאה ה-20. בימינו, בני שכבת גיל זו נמצאים בעמדות כוח בחברות עסקיות ובגופים שלטוניים רבים. בין השאר, הנשיאים ג'ורג' בוש הבן וביל קלינטון הם "בייבי בומרים".

בישראל

בישראל התקיים בייבי בום בשנים שלאחר קום המדינה. בשנות ה-40 ניצולי השואה כמעט לא הביאו ילדים לעולם עקב השואה ומלחמת העולם השנייה. היישוב בא"י סבל אף הוא סבל ממיעוט לידות כיון שרבים מהגברים גויסו למלחמה. עם סיום מלחמת העולם השנייה, מלחמת העצמאות ועליית הפליטים הקימו ניצולי השואה והחיילים המשוחררים משפחות והביאו בכך לעלייה דרמטית בשיעורי הילודה. בשנות ה-60 לעומת זאת היה מיעוט לידות בא"י כיון שהיה חסר הדור שלא נולד בראשית שנות ה-40 (וגם כי חלה ירידה בדפוסי היריון של עדות המזרח). ילידי הבייבי בום של ראשית שנות החמישים הביאו בבגרותם לבייבי בום נוסף בשנות השבעים.

אחרי מלחמת יום הכיפורים, בשנת 1973, הגבירה האוכלוסייה היהודית בישראל את קצב הילודה שלה, תופעה המתועדת בשירו של שמואל הספרי "חורף 73". גם לאחר מלחמת המפרץ, בשנת 1991, היה גידול בקצב הילודה. לאחר מלחמת לבנון השנייה נרשם גידול בשיעור הילודה אצל תושבי הצפון אולם נרשמה ירידה בשיעור הילודה הכללי במדינה.[1]

הערות שוליים

ערך זה הוא קצרמר בנושא סוציולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.