צבא הג'יהאד הקדוש – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט: החלפת טקסט אוטומטית (-<references /> +{{הערות שוליים}})
שורה 17: שורה 17:
[[קטגוריה:מלחמת העצמאות]]
[[קטגוריה:מלחמת העצמאות]]
[[קטגוריה:פלסטינים]]
[[קטגוריה:פלסטינים]]
[[קטגוריה:צבאות לא סדירים]]


[[en:Army of the Holy War]]
[[en:Army of the Holy War]]

גרסה מ־15:37, 27 ביולי 2011

עבד אל קאדר אל חוסייני לצד כוחות מילציית צבא מלחמת הקודש, פברואר 1948
הלוויתו של חוסייני במסגד אל-אקצא שבירושלים, 1948

צבא מלחמת הקודשערבית: جيش الجهاد المقدس; ג'יש אל-ג'יהאד אל-מוקאדס) הייתה מיליציה של לוחמים פלסטינים אשר הוקמה בשנת 1946 על ידי המוסד הערבי העליון וסרה למרותו של חאג' אמין אל חוסייני, כקריאת תיגר על מגמת הליגה הערבית לשלול מההנהגה הפלסטינית כל סמכות שהיא בניהול מאבקם, וכתוצאה מסרובה של הליגה הערבית למנות את חאג' אמין אל חוסייני או את בן דודו עבד אל-קאדר אל-חוסייני למפקד צבא ההצלה (ג'יש אל אינקאד), תפקיד בו זכה פאוזי אל-קאוקג'י. יחידות המיליציה אשר הונהגו על ידי עבד אל קאדר אל חוסייני וחסן סלאמה לחמו במהלך מלחמת העצמאות סביב ירושלים ולאורך כביש תל אביב-ירושלים.

עבד אל קאדר אל חוסייני הגיע לירושלים בדצמבר 1947 עם כמאה מתומכיו, אשר הוכשרו בסוריה לפני פרוץ המלחמה והפכו לקצינים בצבא שלו. הוא הקים את מפקדתו בעיירה ביר זית אשר ליד רמאללה והחל לגייס מתנדבים אשר באמצעותם ארגן בהמשך מצור על ירושלים וביצע התקפות מאורגנות על שיירות יהודיות בעיר. במקביל, חסן סלאמה, היה אחראי על פעולות הארגון באזור לוד ורמלה ובכניסה לכביש תל אביב-ירושלים.

אל חוסייני נהרג לבסוף על ידי כוחות ההגנה ב-8 באפריל 1948 באזור מצודת הקסטל בעת ניסיון כיבוש המקום. בעקבות מותו של אל-חוסייני הפך איברהים אבו דאיה למפקד הבכיר של מיליציית צבא מלחמת הקודש באזור ירושלים. מותו של עבד אל-קאדר אל-חוסייני המריץ בתחילה את הכוחות הערביים, אשר כבשו במהירות את המצודה. אולם זו חזרה לידי הפלמ"ח כאשר יחידה שנשלחה לכבוש את המצודה מצאה אותה ריקה; הכוחות הערביים היו עסוקים באותה עת בהלוויתו של אל-חוסייני. מותו של אל חוסייני נחשב מכה מוראלית קשה לכוחות הערביים הבלתי סדירים.

כאשר הליגה הערבית הקימה את ממשלת כל פלסטין בעזה ב-22 בספטמבר 1948 במהלך מלחמת העצמאות, היא הקימה מחדש את מילציית צבא מלחמת הקודש אשר מטרתה המוצהרת כעת הייתה "שחרור פלסטין". ב-3 באוקטובר 1948, ירדן הורתה ללגיון הערבי לפרק את היחידות השונות של מלציית צבא מלחמת הקודש מנשקם.[1]

לקריאה נוספת

צבי אל-פלג, מדוע לא קמה מדינה פלסטינית ב-1948?, THE JERUSALEM QUARTERLY, 1989, חוברת מספר 50 בעריכת עמנואל סיון וזאב שטרנהל.

הערות שוליים

  1. ^ Simon, Mattar and Bulliet, 1996, p. 114.