אתר (כימיה) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
EmausBot (שיחה | תרומות)
מ r2.6.4) (בוט מוסיף: kk:Жай эфирлер
EmausBot (שיחה | תרומות)
מ r2.6.4) (בוט משנה: nl:Ether (scheikunde)
שורה 47: שורה 47:
[[lv:Ēteri]]
[[lv:Ēteri]]
[[mk:Етер]]
[[mk:Етер]]
[[nl:Ether (chemie)]]
[[nl:Ether (scheikunde)]]
[[nn:Eterar]]
[[nn:Eterar]]
[[no:Eter (kjemi)]]
[[no:Eter (kjemi)]]

גרסה מ־06:09, 27 באוגוסט 2011

המונח "אתרים" מפנה לכאן. אם הכוונה למשמעות אחרת, ראו אתר.

אתרים (Ethers) הם קבוצה של תרכובות אורגניות. חומרים ידועים רבים הינם אתרים, כשהידוע בהם הוא דיאתיל אתר, הקרוי לעתים בפשטות אתר, אחד החומרים הראשונים ששימשו להרדמה רפואית. החומר משמש גם כסם שנצרך בשאיפה, ומשרה הרגשה כללית של אופוריה, ופגיעה קשה ביכולת המוטורית והקוגניטיבית.

מבנה

המבנה הכללי של אתר

אתרים מורכבים משתי שרשראות פחמימניות המחוברת יחדיו באמצעות אטום חמצן. החיבור, הנקרא קשר אתרי או קבוצת אתר, מיוצג באופן כימי כך: R'-O-R. ה-R מייצגת כל שרשרת פחמימנית שהיא, וה-'R מייצגת אף היא כל שרשרת פחמימנית שהיא, אשר עשויה להיות שונה מהשרשרת הראשונה או זהה לה.

שמות

למתן שמות לאתרים ראו מונחון IUPAC. נסכם בקצרה: השרשרת הקצרה מבין השתיים מקבלת תחילית המציינת את מספר אטומי הפחמן בה ואת הסיומת -אוֹקסי. השרשרת הארוכה נקראת בדיוק כפי שהייתה נקראת לו הייתה אלקאן נפרד.

האתר הפשוט ביותר הוא מתאוקסימתאן. הוא מורכב משתי "שרשראות" זהות, כשכל אחת מהן הינה בעצם קבוצת מתיל (CH3).

בנוסף לשיטת IUPAC קיימת שיטה למתן שמות טריוויאליים לאתרים. השימוש בשמות אלו נפוץ יותר ביום-יום. בשמות הטריוויאליים נקראת כל אחת משתי השרשראות כקבוצת אלקיל (שוב, לפי מספר אטומי הפחמן שבה: מתיל (1), אתיל (2), פרופיל (3) וכן הלאה), והשם מקבל את הסיומת אתר. אם שתי השרשראות זהות, משתמשים בתחילית די-. מתאוקסימתאן, למשל, מכונה באופן טריוויאלי דימתיל אתר (או באופן מיושן יותר: אתר דימתילי). מתאוקסיאתאן יכונה באופן טריוויאלי אתיל מתיל אתר.


תבנית:תרכובות אורגניות