לאונידס הראשון – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
TXiKiBoT (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: bar:Leonidas
Luckas-bot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.1) (בוט מוסיף: ia:Leonidas
שורה 55: שורה 55:
[[hr:Leonida I.]]
[[hr:Leonida I.]]
[[hu:I. Leónidasz spártai király]]
[[hu:I. Leónidasz spártai király]]
[[ia:Leonidas]]
[[id:Leonidas I]]
[[id:Leonidas I]]
[[it:Leonida I]]
[[it:Leonida I]]

גרסה מ־19:00, 20 בספטמבר 2011

המונח "לאונידס" מפנה לכאן. לערך העוסק בכדורגלן ברזילאי, ראו לאונידס (כדורגלן).
קובץ:Leonidas statue1.jpg
פסל מודרני של לאונידס הראשון, מלך ספרטה

לאונידס הראשון (בערך 521 לפנה"ס - 11 באוגוסט 480 לפנה"ס) היה מלך ספרטה שנודע בשל גבורתו בקרב תרמופילאי.

לאונידס היה אחד מבניו של אנכסנדרידס השני, מלך ספרטה שעל פי המיתולוגיה נחשב לצאצאו של הרקולס. ב-489 לפנה"ס או ב-488 לפנה"ס ירש את כתר ספרטה מאחיו קלאומנס הראשון, שאת בתו גורגו נשא לאישה.

קרב תרמופילאי

ערך מורחב – קרב תרמופילאי

כאשר נודע בספרטה על פלישת כסרכסס מלך פרס ליוון, אנשיה נועצו באורקל מדלפי וקיבלו תשובה שבה נאמר בין היתר: "ייפול בחלקם של אנשי לאקוניה להתאבל על מות מלכם - צאצאו של הרקולס הגדול."

באוגוסט 480 יצא לאונידס בלווית 300 מאנשי חיל משמרו למצר היבשתי תרמופילאי שבמרכז יוון - המעבר היחיד שדרכו ניתן היה להגיע מצפון יוון לדרומה. הוא פיקד על כוח של הליגה ההלנית שמנה 7,000 איש ושהוטל עליו לעצור את התקדמותו של הצבא הפרסי, שהגיע מכיוון צפון יוון ומנה מאות אלפי חיילים. וזאת במטרה לאפשר לצי היווני להתארגן בארטמיסיום.

במשך היומיים הראשונים לאונידס ואנשיו הצליחו להדוף את התקפות הפרסים בקרב שבו נהרגו כ-20,000 מחיילי צבא כסרכסס, ובהם שניים מאחיו. אך ביום השלישי בוגד יווני בשם אפיאלטס הוביל את הגנרל הפרסי הידארנס בשביל אנופאיאה. זו הייתה דרך בהרים שעקפה את מצר תרמופילאי ואפשרה לפרסים לאגף ולהביס את הצבא היווני.

במצב דברים זה החליט לאונידס לשלוח בחזרה את כל החיילים היוונים, בעוד הוא ו-300 אנשיו נשארו ללחום בפרסים עד מוות, כדי לעכב את התקדמותם ולאפשר ליוונים להתארגן נגדם.

כוח קטן זה, שהוקף מכל צדדיו בחיילי האויב, נלחם עד האיש האחרון. ההיסטוריון היווני הרודוטוס כתב כי כסרכסס פקד לערוף את ראשו של לאונידס ולצלוב את גופתו. קברו של לאונידס נמצא כיום בעיר ספרטה שבמחוז פלופונסוס ביוון.

בתרמופילאי הוקם יד בצורת אריה (שנהרס במשך הדורות) ושעליו כתוב, כפי שמוזכר כבר על ידי הרודוטוס :"עובר אורח, לך ואמור לספרטנים כי כאן שוכבים אנו, המצייתים לחוקיהם."

ראו גם

ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.

תבנית:Link GA