ארמון טופקאפי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט: קישור לערך מומלץ עבור af:Topkapi-paleis
Xqbot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.2) (בוט משנה: fa:سرای توپقاپی
שורה 70: שורה 70:
[[es:Palacio de Topkapi]]
[[es:Palacio de Topkapi]]
[[eu:Topkapı jauregia]]
[[eu:Topkapı jauregia]]
[[fa:کاخ توپ‌قاپی]]
[[fa:سرای توپقاپی]]
[[fi:Topkapın palatsi]]
[[fi:Topkapın palatsi]]
[[fr:Palais de Topkapı]]
[[fr:Palais de Topkapı]]

גרסה מ־13:07, 28 באוקטובר 2011

ארמון טופקאפי
החצר הרביעית - מבט אל פאביליון הקפה של הסולטאן.
גני הארמון
כלי אוכל מוזהבים אשר שימשו את הסולטאן - מוצגים במטבחי ארמון טופקאפי.

ארמון טופקאפיטורקית: Topkapı Sarayı - "ארמון שער התותח") ממוקם בעיר העתיקה, בצידה האירופי של איסטנבול. הארמון היה מבנה המגורים הרשמי של הסולטאנים העות'מאנים והמרכז האדמיניסטרטיבי של האימפריה העות'מאנית בין השנים 1465 - 1853. הארמון שוכן בנקודת סראגליו בין קרן הזהב וים השיש, לגדת מצר הבוספורוס.

בניית הארמון

הארמון נבנה במצוות הסולטאן מהמט השני בין השנים 1459 ו-1465. הארמון מורכב ממספר רב של מבנים קטנים המוקפים על ידי ארבע חצרות. הארמון נקרא "טופקאפי" - "שער התותח" - בשל מיקומו ליד שער באותו שם הפונה אל הבוספורוס.

בתקופת השיא התגוררו במתחם הארמון כ-4,000 נפש פרט למשפחת המלוכה.

מבנה הארמון

החצר הראשונה

החצר הראשונה קרויה Alay Meydanı ותופסת את כל שטח סראגליו. החצר מוקפת חומה וניתן להיכנס אליה דרך השער הראשי של הארמון - "השער הקיסרי" (Bab-ı Hümayun). בחצר נמצאת המטבעה המלכותית (הוקמה בשנת 1727), כנסיית איה אירנה, המוזיאון לארכאולוגיה של איסטנבול וגנים נרחבים. "שער קבלת הפנים" (Babüsselam) מקשר בין החצר הראשונה לשנייה.

החצר השנייה

החצר השנייה (Divan Meydanı) כוללת את בית החולים המלכותי, המאפייה והמטבחים המלכותיים בדרום החצר, ההרמון המלכותי בצפונה, האורוות, ומגורי היניצ'רים.

החצר השלישית

"שער הרוגע" (Babüssaade) הוביל מהחצר השנייה לחצר השלישית בלב הארמון, בה נמצא בית האוצר של הממלכה, ספריית אחמד השלישי וכן חדר השרים (Has Oda), בה התייעץ הסולטאן עם שריו.

החצר הרביעית

בחצר הרביעית נמצאים הגנים הפרטיים של הסולטאן וכן מספר "קיוסקים" köşk - ביתנים המשמשים למטרות שונות, כגון חדר הכתר (Arz Odası) בו פגש הסולטאן את הפונים אליו (נבנה על ידי מורט הרביעי), בית שתיית הקפה המלכותי, וכן חדר ברית המילה - בה נהגו לעשות לילדי הסולטאן ברית מילה.

מבנים נוספים בארמון

בארמון נמצאים גם "מגדל הצדק" - פאביליון בו נשמרים שרידים של הנביא מוחמד והחליפים הראשונים - ובהם שערות מזקנו של הנביא, וטביעת כף רגלו.

הארמון כיום

באמצע המאה ה-19 החליט הסולטאן להעביר את מקום מגוריו לארמון חדש בו ניתן להתקין את החידושים של התקופה - חשמל, מים זורמים וטלפון. בשנת 1853 עבר מקום מגורי הסולטאן ומרכז האדמיניסטרציה של האימפריה העות'מאנית לארמון דולמאבהצ'ה.

כיום משמש ארמון טופקאפי כמוזיאון, והוא אחד מאתרי התיירות הפופולריים ביותר באיסטנבול.

השוואה לארמונות מלכותיים אחרים

בהשוואה לארמונות שימשו כארמונות מלוכה באותן תקופות כגון ארמון שנברון וארמון ורסיי, ארמון טופקאפי שונה בשל גודלו הקטן - היותו חד קומתי וחדריו הקטנים, על אף היות האימפריה העות'מאנית גדולה ועשירה מהאימפריה האוסטרו הונגרית ומצרפת. יחד עם זאת, הארמון היה בנוי בסגנון מזרחי, ובכך היה שונה משמעותית מארמונות אירופאים.

ראו גם

קישורים חיצוניים

תבנית:Link GA תבנית:Link FA