אלאדין (סרט, 1992) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 42: שורה 42:
*'''המספר''' הוא סוחר מסתורי אשר מופיע לראשונה בתחילת הסרט הראשון. לאחר שהוא מציע לצופים מספר מדבריו המקולקלים, הוא חושף את המנורה של ג'יני, ומתחיל לספר את סיפורו של אלאדין. בנוסף הוא גם מופיע בסוף הסרט השלישי.
*'''המספר''' הוא סוחר מסתורי אשר מופיע לראשונה בתחילת הסרט הראשון. לאחר שהוא מציע לצופים מספר מדבריו המקולקלים, הוא חושף את המנורה של ג'יני, ומתחיל לספר את סיפורו של אלאדין. בנוסף הוא גם מופיע בסוף הסרט השלישי.
*'''גאזים''' הוא גנב שמשתף פעולה עם ג'אפר, ומביא לו את החצי השני של החרפושית הזוהרת. הוא נהרג על ידי מערת הקסמים, לאחר שניסה להיכנס לתוכה.
*'''גאזים''' הוא גנב שמשתף פעולה עם ג'אפר, ומביא לו את החצי השני של החרפושית הזוהרת. הוא נהרג על ידי מערת הקסמים, לאחר שניסה להיכנס לתוכה.
*'''מערת הקסמים''' היא מערה שבתוכה נמצאים אוצרות רבים. ביניהם: המנורה של ג'יני ו[[שטיח מעופף|מרבד הקסמים]]. הכניסה למערה היא ראש גדול של נמר, שנותן רק לאלאדין להיכנס, ולכן הוא הורג את גאזים שניסה להיכנס.
*'''מערת הקסמים''' היא מערה שבתוכה נמצאים אוצרות רבים. ביניהם: המנורה של ג'יני ו[[שטיח מעופף|מרבד הקסמים]]. הכניסה למערה היא ראש גדול של נמר, שנותן רק לאלאדין להיכנס למערה, ולכן, הוא הורג את גאזים שניסה להיכנס למערה. לאחר שאבו נוגע באחד מה[[יהלומים]] שנמצאים במערה, המערה ממוטטת את עצמה על אלאדין, אבו והמרבד, אך ג'יני מצליח להוציא אותם משם.
*'''אחמד''' הוא נסיך שחצן שמגיע לאגרבה כדי לחזר אחרי יסמין. במהלך דרכו לארמון הוא מתעמת עם אלאדין.
*'''אחמד''' הוא נסיך שחצן שמגיע לאגרבה כדי לחזר אחרי יסמין. במהלך דרכו לארמון הוא מתעמת עם אלאדין.
*'''פארוק''' הוא מוכר תפוחים בשוק של אגרבה. במהלך הסרט הראשון הוא רוצה להרוג את יסמין, לאחר שהיא לוקחת תפוח מהדוכן שלו בלי לשלם, אך לבסוף אלאדין מציל אותה.
*'''פארוק''' הוא מוכר תפוחים בשוק של אגרבה. במהלך הסרט הראשון הוא רוצה להרוג את יסמין, לאחר שהיא לוקחת תפוח מהדוכן שלו בלי לשלם, אך לבסוף אלאדין מציל אותה.

גרסה מ־03:31, 1 בדצמבר 2011


שגיאות פרמטריות בתבנית:סרט

פרמטרים [ תסריטאי, עורך, קישור, במאי, מפיק, שם מקורי, מפיץ, שם הסרט, כתובית ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

אלאדין
Aladdin
קובץ:Aladdinposter.jpg
מבוסס על Aladdin and the Wonderful Lamp עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי ג'ון מסקר, רון קלמנטס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי איימי פל, דונלד ארנסט, רון קלמנטס, ג'ון מסקר עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ג'ון מסקר, טרי רוסיו, רון קלמנטס, טד אליוט עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה צ'אק ויליאמס, מארק הסטר, לי פטרסון עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים סקוט ויינגר, ג'ונתן פרימן, רובין וויליאמס, לינדה לארקין, פרנק ולקר, גילברט גוטפריד, דאגלס סיל
מדבבים סקוט ויינגר (אלאדין)
ג'ים קומינגס (Razoul)
דאגלס סיל (The Sultan)
צ'ארלי אלדר (Gazeem)
פיליפ פרוקטור (Cave of Wonders)
קוריי בורטון (Prince Achmed)
פרנק ולקר (ראג'ה, Cave of Wonders)
גילברט גוטפריד (יאגו (אלאדין))
לינדה לרקין (הנסיכה יסמין)
רובין ויליאמס (ג'יני, הרוכל)
ליאה סלונגה (הנסיכה יסמין)
ברוס אדלר (הרוכל)
ג'ונתן פרימן (ג'אפר)
פרנק ולקר (Abu) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה אלן מנקן, האוארד אשמן, טים רייס
אנימטור גלן קין, Kathy Zielinski, Cynthia Overman, Larry White, T. Daniel Hofstedt, Chris Wahl, Phillip Young, Dorse Lanpher, Robert Bryan, David Pruiksma, וויל פין, William Recinos, Barry Temple, Brian Ferguson, Tom Bancroft, טוני בנקרופט, Tina Price, Dave Bossert, Scott Santoro, Mark Kennedy, Randy Haycock, Kelvin Yasuda, James Tooley, Linda Bel, Darren Kiner, Ted Kierscey, Allen Blyth, Christine Blum, Mark Myer, Eusebio Torres, כריס ג'ניקס, מארק זינדל, Ed Coffey, Rob Bekuhrs, Randy Cartwright, Rick Farmiloe, אריק גולדברג, Russ Edmonds, Mike Swofford, טום סיטו, ראול גרסיה, Rejean Bourdages, Joe Haidar, Brad Kuha, Ken Hettig, David P. Stephan, Alex Kupershmidt, Anthony DeRosa, טוני פוסיל, Michael Surrey, Michael Cedeno, Danny Wawrzaszek, Gilda Palinginis, David Burgess, Tim Allen, Duncan Marjoribanks, Lou Dellarosa, Ellen Woodbury, Michael Show, Teresa Martin, Broose Johnson, Nik Ranieri, Ron Husband, מארק הן, Ken Duncan, אהרון בלייז, אנדריאס דיג'ה, Doug Krohn, Gregory William Griffith עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סרטי וולט דיסני עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה אולפני וולט דיסני עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 11 בנובמבר 1992
משך הקרנה 90 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מוזיקלי, פנטזיה קומית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $28,000,000
הכנסות $504,050,219
הכנסות באתר מוג'ו aladdin
פרסים 2 פרסי אוסקר, 3 פרסי סאטורן
סרט הבא שובו של ג'אפר, אלאדין ומלך הגנבים
movies.disney.com/aladdin
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלאדיןאנגלית: Aladdin) הוא סרט קולנוע מונפש משנת 1992 של חברת וולט דיסני. הסרט מתבסס באופן רופף על האגדה הערבית אלאדין ומנורת הקסמים מתוך סיפורי אלף לילה ולילה, אך במבנה עלילתו דומה יותר לסיפור הגנב מבגדד.

הסרט היה מועמד לחמישה פרסי אוסקר בתחום המוזיקה, וזכה בפרס על המוזיקה ועל שיר הנושא ("A Whole New World" בביצועם של בראד קיין וליאה סלונגה). הסרט זכה גם בשלושה פרסי גלובוס הזהב, על המוזיקה, שיר הנושא וכן על דיבוב ג'יני על ידי רובין ויליאמס. וויליאמס הוקלט בתפקיד ג'יני במשך שעות רבות, בהן הוא מאלתר לרוב את הטקסט והמשחק . מחומרים אלו, יצרו דיסני את דמותו של ג'יני. זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה, בה דמות מצוירת נוצרה על פי דמותו של שחקן מפורסם. עוד זכה הסרט בשלושה פרסי סאטורן לשחקן המשנה (ויליאמס), השחקן הצעיר (סקוט ויינגר) וכסרט הפנטזיה הטוב ביותר לשנת 1992.

עלילה

נער רחוב אלאדין מתפרנס יחד עם קופו אָבּוּ, מגניבה. יועצו האישי המרושע של הסולטאן, גָ'אפַר, מגלה כי רק אלאדין יכול להיכנס למערה בה חבויה מנורת קסמים שבתוכה מסתתר שד היכול למלא את משאלותיו של בעל המנורה. בינתיים, הנסיכה יסמין, בתו של הסולטאן, נמלטת מן הארמון בלבוש נערה פשוטה, פוגשת באלאדין והשניים מתאהבים. ג'אפר לוכד את אלאדין וכולא אותו בצינוק, ויסמין נזעקת אל הארמון כדי להצילו. ג'אפר מפתה את אלאדין בהבטחה לשחררו, אם יוציא עבורו את המנורה מן המערה, שבה אסור לו לקחת דבר מלבד המנורה. אבו, הקוף, חומד אבן חן גדולה, ומערת הסתרים מתחילה להתמוטט ואלאדין נכלא בה עם המנורה. ביאושו הוא מנקה את המנורה, ואז מגיח מתוכה הג'יני (שד), המוכן למלא שלוש משאלות עבורו ומבקש, לשחררו מעבדותו למנורה בתור משאלה שלישית, משום שזאת הדרך היחידה שלו להפוך לחופשי. משאלתו הראשונה של אלאדין היא להפוך נסיך, כדי שיוכל להינשא ליסמין.

בינתיים, זומם ג'אפר לעלות לשלטון ומשכנע את הסולטאן להשיא אותו ליסמין, אך הופעתו של אלאדין כנסיך "עלי אבאבואה" משבשת את מזימותיו. ג'אפר מנסה להשליך את אלאדין לים, אך הג'יני מושיע אותו מצרתו ואלאדין שב לארמון ומגלה לסולטאן כי ג'אפר משתמש בכישוף כדי לשלוט בו. אלאדין זוכה בידה של יסמין, אך הוא חושש מעתידו כסולטאן ונמנע מלשחרר את הג'יני, למרות שהבטיח לו זאת. יָאגוֹ, התוכי של ג'אפר, גונב את המנורה ממנו וג'אפר מביע שתי משאלות: להפוך לסולטאן ולהיות המכשף רב־העצמה ביותר בעולם, ולאחר מכן מחזיר את אלאדין להיות אדם פשוט, כך שלא יוכל להינשא ליסמין גם אם ינצחו. אלאדין נאבק בו ועל סף הפסד במאבק אומר לג'אפר כי הג'יני יהיה תמיד חזק ממנו וג'אפר מתפתה ומביע משאלה להפוך לג'יני החזק בעולם ואז נכלא בעצמו במנורה. הג'יני משליך את המנורה של ג'אפר למערת הסתרים, הסולטאן משנה את החוק כך שאלאדין יוכל להינשא ליסמין ואלאדין משחרר את הג'יני משביו.

דמויות

  • אלאדין הוא נער רחוב שנאלץ לגנוב למחייתו, אך למרות זאת הוא מתואר כבעל לב טוב. במהלך הסרט הראשון הוא מתאהב ביסמין, ובשל כך הוא מבקש מג'יני שיהפוך אותו לנסיך. בתור נסיך הוא מצליח לגרום ליסמין להתאהב בו, ובסוף הסרט הראשון הם אף הופכים לזוג. בסרט השני הוא מסרב להיות היועץ של הסולטאן במקום ג'אפר, ובסרט השלישי הוא פוגש את אביו - קאסים. בסוף הסרט השלישי הוא מתחתן עם יסמין.
  • יסמין היא ביתו של הסולטאן ונסיכת אגרבה. במהלך הסרט הראשון היא דוחה את כל הנסיכים שמחזרים אחריה, ולבסוף היא מתאהבת באלאדין, שמתחזה לנסיך בשם "עלי אבאבואה". בסוף הסרט הראשון אביה מבטל את החוק שקובע שעליה להתחתן רק עם נסיך, ובעקבות כך היא ואלאדין יכולים להפוך זוג, והם אף מתחתנים בסוף הסרט השלישי.
  • ג'יני הוא שד שמעניק שלוש משאלות לכל אדם שמחזיק במנורתו שנמצאת במערת הקסמים שנים רבות. במהלך הסרט הראשון הוא עוזר לאלאדין להשיג את יסמין, על ידי כך שהוא הופך אותו לנסיך בשם "עלי אבאבואה". בסוף הסרט הראשון אלאדין משחרר את ג'יני מהמנורה, ובמהלך הסדרה ג'יני מתאהב בשדה בשם עדן, בעל יכולת לשנות צורה ולהפוך לכל דבר.
  • אבו הוא קוף וחיית המחמד של אלאדין. במהלך הסדרה מתגלה שאבו עבד בקרקס של עזיז, יחד עם מינוס ופטימה, לפני שהכיר את אלאדין. תפקידו היה לגנוב כסף מאנשים בזמן שהם צפו בקרקס, וכך הוא הכיר את אלאדין.
  • יאגו הוא תוכי שבמהלך הסרט הראשון הוא משמש כחיית המחמד של ג'פאר, ובין היתר הוא משיג עבורו את המנורה של ג'יני. בסרט השני הוא בוגד בג'אפר, ועובר לצד של אלאדין וחבריו, על ידי כך שהוא הורג את ג'אפר על ידי השמדת מנורתו. בסוף הסרט השלישי הוא עוזב את אגרבה יחד עם אביו של אלאדין - קאסים.
  • ג'אפר הוא יועצו המרושע של הסולטאן, שמלווה בדרך כלל על ידי התוכי יאגו. בסרט הראשון הוא מנסה להשיג את המנורה של ג'יני, כדי שיוכל לשלוט באגרבה במקום הסולטאן. לאחר שהוא נכשל בלהשיג את המנורה, הוא מנסה להשיג את השלטון באגרבה, על ידי כך שהוא ויסמין יתחתנו. אך גם הפעם הוא נכשל בגלל שיסמין מתאהבת באלאדין. (שמציג את עצמו כנסיך עלי אבאבואה) לבסוף הוא מצליח להשיג את המנורה, (בעזרת יאגו שמצליח לגנוב אותה מאלאדין) ובעזרת המשאלות שג'יני נאלץ להעניק לו, הוא הופך לסולטאן של אגרבה, ולמכשף הכי חזק בעולם. לבסוף הוא אף הופך לג'יני הכי חזק בעולם, אך אלאדין מצליח לכלוא אותו במנורה שלו, והוא נהרג בסוף הסרט השני, כאשר יאגו השמיד את המנורה שלו.
  • הסולטאן של אגרבה הוא אביה של יסמין. ככל הנראה הוא התאלמן עוד כשיסמין הייתה קטנה. במהלך הסרט הראשון הוא מנסה למצוא בעל ליסמין, ולוחץ עליה להתחתן עם אחד מהנסיכים שמחזרים אחריה. לבסוף הוא מבטל את החוק שקובע שיסמין צריכה להתחתן רק עם נסיך, ובכך היא יכולה להתחתן גם עם אלאדין.
  • ראזול הוא המפקד של המשמר המלכותי באגרבה. מכיוון שאלאדין גונב למחייתו, ראזול מנסה להרוג אותו כמה פעמים במהלך הסרט הראשון, והוא אף משתף פעולה עם אויבים נוספים של אלאדין. כגון: ג'אפר וסאלוק. מכיוון שבסוף הסרט הראשון, אלאדין הופך לבן זוגה של יסמין, ראזול נאלץ שלא לרדוף אחריו יותר, אך למרות זאת, הוא ממשיך להפגין כלפיו יחס מזלזל.
  • ראג'ה הוא טיגריס וחיית המחמד של יסמין. הוא מופיע מדי פעם, אבל אינו דמות מרכזית.
  • מרבד הקסמים הוא שטיח מעופף שנמצא במערת הקסמים שנים רבות, ויוצא משם יחד עם אלאדין, אבו וג'יני.
  • המספר הוא סוחר מסתורי אשר מופיע לראשונה בתחילת הסרט הראשון. לאחר שהוא מציע לצופים מספר מדבריו המקולקלים, הוא חושף את המנורה של ג'יני, ומתחיל לספר את סיפורו של אלאדין. בנוסף הוא גם מופיע בסוף הסרט השלישי.
  • גאזים הוא גנב שמשתף פעולה עם ג'אפר, ומביא לו את החצי השני של החרפושית הזוהרת. הוא נהרג על ידי מערת הקסמים, לאחר שניסה להיכנס לתוכה.
  • מערת הקסמים היא מערה שבתוכה נמצאים אוצרות רבים. ביניהם: המנורה של ג'יני ומרבד הקסמים. הכניסה למערה היא ראש גדול של נמר, שנותן רק לאלאדין להיכנס למערה, ולכן, הוא הורג את גאזים שניסה להיכנס למערה. לאחר שאבו נוגע באחד מהיהלומים שנמצאים במערה, המערה ממוטטת את עצמה על אלאדין, אבו והמרבד, אך ג'יני מצליח להוציא אותם משם.
  • אחמד הוא נסיך שחצן שמגיע לאגרבה כדי לחזר אחרי יסמין. במהלך דרכו לארמון הוא מתעמת עם אלאדין.
  • פארוק הוא מוכר תפוחים בשוק של אגרבה. במהלך הסרט הראשון הוא רוצה להרוג את יסמין, לאחר שהיא לוקחת תפוח מהדוכן שלו בלי לשלם, אך לבסוף אלאדין מציל אותה.

מדבבים

דמות מדבב/ת (אנגלית) מדבב/ת (עברית)
אלאדין סקוט ויינגר אלון אופיר
יסמין לינדה לארקין רמה מסינגר
ג'יני רובין ויליאמס טוביה צפיר
אבו פרנק ולקר פרנק ולקר
יאגו גילברט גוטפריד אוהד שחר
מרבד ללא קול ללא קול
ג'אפר ג'ונתן פרימן אלי גורנשטיין
סולטאן דאגלס סיל אברהם מור
ראזול ג 'ים קאמינגס שמעון כהן
ראג'ה פרנק ולקר פרנק ולקר
המספר רובין ויליאמס ששי קשת
מערת הקסמים פרנק ולקר עמי מנדלמן
גאזים צ'ארלי אדלר יהויכין פרידלנדר
אחמד קורי בורטון יהויכין פרידלנדר
פארוק ג 'ים קאמינגס יעקב בוך

סרטים נוספים

הצלחתו של הסרט הובילה להפקת שני סרטי המשך על ידי חברת וולט דיסני: שובו של ג'אפר (1994) ואלאדין ומלך הגנבים (1996). נוסף על אלו הופקה גם סדרת טלוויזיה המתבססת על דמויות הסרט.

משחקי הווידאו

בשנת 1993 ייצרה Virgin Interactive משחק וידאו המבוסס על הסרט, בו נדרש השחקן לעבור שלבים שונים עד להצלת הנסיכה יסמין. המשחק יצא בגרסאות ל-Game Boy, למחשב האישי, ועוד. גרסה מאוחרת יותר, ל"סופר נינטנדו" (2000), כללה 16 שלבים. משחק תלת־ממדי בשם "אלאדין ונקמתה של נאסירה" יצא למחשב ולפלייסטיישן.

תמונות של הדמויות בסרט

קישורים חיצוניים

תבנית:Link GA תבנית:Link GA