שווי שוק – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
WikitanvirBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.1) (בוט מוסיף: pt:Capitalização
שורה 1: שורה 1:
'''שווי שוק''' הוא שוויה של חברה ציבורית, שמניותיה נסחרות בבורסה. שווי השוק נמדד על ידי מכפלת מספר המניות המונפק על ידי החברה במחיר למנייה. שווי השוק הוא אחד הכלים במדידת כדאיות ההשקעה במניות חברה מסוימת, וכן בקביעת משקלה של מניה במדדים השונים.
'''שווי שוק''' הוא שוויה של [[חברה ציבורית]], המחושב כמכפלת מספר המניות המונפק על ידי החברה במחיר ל[[מניה]]. שווי השוק הוא אחד הכלים במדידת כדאיות ההשקעה במניות חברה מסוימת, וכן בקביעת משקלה של מניה במדדים השונים.


שווי השוק של כלל החברות הנסחרות בשוקי העולם במרץ 2007 נאמד בכ-50 אלפי מיליארד [[דולר אמריקאי|דולר ארצות הברית]].
שווי השוק של כלל החברות הנסחרות בשוקי העולם במרץ 2007 נאמד בכ-50 אלפי מיליארד [[דולר אמריקאי|דולר ארצות הברית]].

גרסה מ־08:50, 16 בדצמבר 2011

שווי שוק הוא שוויה של חברה ציבורית, המחושב כמכפלת מספר המניות המונפק על ידי החברה במחיר למניה. שווי השוק הוא אחד הכלים במדידת כדאיות ההשקעה במניות חברה מסוימת, וכן בקביעת משקלה של מניה במדדים השונים.

שווי השוק של כלל החברות הנסחרות בשוקי העולם במרץ 2007 נאמד בכ-50 אלפי מיליארד דולר ארצות הברית.

שווי שוק יכול להיות גם שוויו של נייר ערך בודד, גם בשווקים שאינם שוקי מניות, למשל כאיגרת חוב קונצרנית מסדרה מסוימת. במקרה זה הנתון אינו משמש לבחינת כדאיות ההשקעה אלא רק לקביעת משקלה של האיגרת במדד, לדוגמה במדד תל בונד 60.

השפעת שווי השוק על המסחר במניות

לשווי השוק של חברה השפעה רבה על המדדים בהם היא נסחרת. בארצות הברית, בה שווי שוק נקרא בקצרה Cap (קיצור של Market capitalization), קיים סיווג של מניות לפי שווי השוק שלהן:

  • Micro-Cap - מניות של חברות קטנות מאוד, במונחים אמריקאיים, אשר שווי השוק שלהן בין 50 ל-250 מיליון דולר.[1]
  • Small-Cap - מניות של חברות ששווי השוק שלהן בין 250 ל-2 מיליארד דולר
  • Mid-Cap - מניות של חברות ששווי השוק שלהן בין 2 מיליארד ל-10 מיליארד דולר
  • Large-Cap - מניות של חברות גדולות, ששוי השוק שלהן מעל 10 מיליארד דולר

במדדים המובילים בארצות הברית, כמו מדד S&P 500 ומדד דאו ג'ונס, רוב המניות מייצגות חברות גדולות (Large-Cap), אך בעוד שבמדד S&P 500 שווי השוק הוא קריטריון הן לכניסה למדד והן למשקל המנייה בו, במדד דאו ג'ונס שווי השוק אינו מהווה קריטריון לכך.

בישראל, 25 המניות המובילות בשווי השוק שלהן נכללות במדד תל אביב 25, וכך גם מאה המניות הנכללות במדד תל אביב 100‏‏[2] . עם זאת, משקלי המניות במדדים אינם שווי השוק שלהן, אלא שווי החזקות הציבור בחברות אלה‏‏[3]. לשווי השוק השפעה גם על המסחר השוטף במניות. גופים מוסדיים נוטים להשקיע במניות של חברות ששוי השוק שלהן גבוה, מסיבות רבות, שהחשובה בהן היא רמת הסחירות במנייה, הנגזרת בעיקר משווי השוק. מניותיהן של חברות בעלות שווי שוק נמוך נחשבות למניות דלות-סחירות, ואינן מעוררות עניין רב בדרך כלל בקרב משקיעים. בישראל מניות אשר שווי השוק שלהן נמוך‏‏[4] נמנות עם רשימת מניות היתר, ששמה נובע מכך שכלולות בה יתר המניות (אלו שאינן נכללות במדד תל אביב 100).

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ ‏במונחים ישראליים חברות אלו נחשבות לחברות בגודל בינוני‏
  2. ^ ‏חברות מסוימות העונות לקריטריון של שווי השוק אינן נכללות במדדים אלה משום שאינן עונות לקריטריון נוסף - החזקת הציבור בהן חייבת להיות לפחות 25%‏. על חברות אלה נמנות למשל, נכון לשנת 2008, מניות חברת הביטוח "מגדל", קונצרן אי.די.בי, וחברות אחרות
  3. ^ ‏שהוא שווי השוק של המניות שאינן מוחזקות על ידי בעלי השליטה בחברה‏
  4. ^ סדר גודל של פחות מ-300 עד 400 מליון שקל‏