תרגיע (סדרת טלוויזיה) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Runaway (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 51: שורה 51:
[[קטגוריה:סדרות טלוויזיה אמריקאיות]]
[[קטגוריה:סדרות טלוויזיה אמריקאיות]]
[[קטגוריה:קומדיות מצבים]]
[[קטגוריה:קומדיות מצבים]]
[[קטגוריה:סדרות קומיות]]
[[קטגוריה:HBO]]
[[קטגוריה:HBO]]
[[en:Curb Your Enthusiasm]]
[[en:Curb Your Enthusiasm]]

גרסה מ־14:32, 17 במרץ 2006

תבנית:סדרות טלוויזיה תרגיע (Curb Your Enthusiasm) היא קומדיית מצבים טלוויזיונית אמריקאית בכיכובו של לארי דיוויד, שהוא התסריטאי ואחד מיוצריה של קומדיית המצבים סיינפלד. מאז החלה הסדרה להיות משודרת ברשת HBO בשנת 2000 ועד היום היא נחשבת לאחת הסדרות המוערכות ביותר על ידי המבקרים. עד ל-2004 הסדרה זכתה בפרס אמי אחד מתוך עשרים מועמדויות, וכן בפרס גלובוס הזהב לקומדיית הטלוויזיה הטובה ביותר לשנת 2003. הסדרה הושפעה מתוכנית ספיישל יחידה בת שעה מ-1999 שנשאה את אותו השם.

סקירה כללית

עלילת הסדרה מתרחשת בלוס אנג'לס והיא מבוססת באופן חופשי על חייו של דיוויד כמיליונר המתקרב לגיל הפרישה, בעידן שאחרי סיינפלד. העלילה מתוארת לפעמים כמימוש משופר של קונספט ה"תוכנית על לא-כלום" המפורסם של סיינפלד.

המתירנות היחסית של רשת HBO לעומת רשת NBC שבה שודרה סיינפלד מעניקה לדיוויד יד חופשית יותר בבחירת הנושאים הקומיים, וכן בעיסוק מקיף יותר בנושאים שבהם עסק בסיינפלד: מוזרויות בנאליות של חיי היומיום, התפתלויות ביזאריות של יחסים בינאישיים והתייחסות אירונית בצורה מופרזת לחיים. הסדרה בנויה מסיפורים אירוניים שנבנים תוך הצגה מפורטת של קשת הרגישויות של דיוויד, נטייתו להתקפי זעם וכן זילזולו המופגן במוסכמות של יחסים בין בני-אדם, שבסופו של דבר חושפים נטייה בלתי-מודעת להרס עצמי.

"תרגיע" מופקת בסגנון של תוכנית מציאות. היא מצולמת בעזרת מצלמת-יד ונמנעת מתסריטים כתובים מראש. השחקנים מקבלים קווי עלילה מפורטים של כל סצנה ונדרשים לאלתר את הדיאלוגים שלהם בהתאם. אשתו של של דיוויד בסדרה נקראת שריל דיוויד (מגולמת על ידי שריל היינס), והסדרה מפתחת מפרק לפרק קווי עלילה ובדיחות פנימיות שמתארים את היחסים שביניהם. שריל היא אשה סבלנית, אך גם כזו שניתן לנצל בקלות. מנהלו הנאמן של דיוויד בסדרה נקרא ג'ף גרין (מגולם על ידי ג'ף גרלין) והוא מלווה את דיוויד באש ובמים. אשתו חמומת המוח של ג'ף נקראת סוזי (מגולמת על ידי סוזי אסמן) והיא מסוגלת תמיד לחשוף בקלות את מזימותיהם האפויות-למחצה של לארי וג'ף.

דיוויד הודה באחד הראיונות שלמרות שהתרחשויות רבות בסדרה הן השתקפויות של נסיונו האישי, לארי דיוויד שמוצג בסדרה הוא הלארי דיוויד שהוא-עצמו אינו מסוגל להיות במציאות, בגלל רגישותו לכבודם של אחרים ולמוסכמות חברתיות. לדוגמה, דיוויד אוסר על דמויות הסדרה להשתמש בעלבונות מפורשים כנגד דמויות אחרות, אלא אם כן סופג העלבון אישר זאת מראש, מחשש לכבודם של השחקנים.

הפקתה של העונה החמישית של "תרגיע" החלה בינואר 2005, והפרק הראשון לעונה שודר ב-25 בספטמבר של אותה שנה. מנכ"ל HBO כריס אלברכט ביקש מדיוויד לקצר את פרקי העונה החמישית כך שיארכו פחות מ-30 דקות. כשקיבל אלברכט את שני הפרקים הראשונים של העונה הוא גילה שהם אורכים בדיוק 29 דקות ו-59 שניות, כולל רשימת הקרדיטים.

דמויות

סגנונה הדוקומנטרי למחצה של הסדרה והעובדה שדיוויד ושחקנים רבים אחרים מגלמים את עצמם, תורמים לטשטוש בהבחנה בין דמיון למציאות, בדומה למתרחש בסיינפלד.

  • לארי דיוויד (מגלם את עצמו): כוכב הסדרה. עשיר אך חסר כישורים ולמעט מקרים בודדים, חסר מזל לחלוטין במצבים חברתיים. מפסיד כמעט תמיד בעימותיו הלוהטים הקבועים עם אנשים ממעמד נמוך יותר ממנו (מלצרים, פקידים, מזכירות וכדומה). לארי הוא ליברלי מבחינה פוליטית אך מגושם מבחינה חברתית. הוא רגיש מאוד לרגשותיהם של אחרים (כמו למשל הנכים) אך שלא בכוונה מצליח להעליב אותם קשות פעם אחרי פעם. הוא קורבן תמידי של הנוירוזות הטפשיות ועקשנותו שלו עצמו, וכן של רגישויות-יתר של אנשים אחרים ושל נסיבות וגורל שכמעט תמיד מפלים אותו לרעה.
  • שריל דיוויד (מגולמת על ידי שריל היינס): אשתו של לארי. מהווה לעתים קרובות מכשול לתכניותיו ומתרגזת בקביעות מהשגעונות שלו.
  • ג'ף גרין (מגולם על ידי ג'ף גרלין): מנהלו וחברו הנאמן של לארי. תומך בו לחלוטין בכל דבר ועניין. אובססיבי לסקס ולפורנוגרפיה ובגד באשתו פעמים רבות.
  • סוזי גרין (מגולמת על ידי סוזי אסמן): אשתו של ג'ף. כמעט תמיד מתייחסת לעלילותיהם של לארי וג'ף בחוסר אמונה מוחלט.

להופעות אורח של שחקנים ידועים יש לעתים קרובות תפקיד מרכזי בעלילה. ריצ'רד לואיס וטד דנסון מופיעים בפרקים רבים כחבריו של לארי, ושלי ברמן מגלם את אביו. ג'רי סיינפלד הופיע ללא דיאלוג בפרק החותם של עונה 4. ג'וליה לואיס-דרייפוס וג'ייסון אלכסנדר מסיינפלד הופיעו גם הם בסדרה. עוד הופיעו: מרטין סקורסזה, אלניס מוריסט, יו הפנר, דיוויד שווימר, מל ברוקס, בן סטילר, רוזי או'דונל ודסטין הופמן, רובם גילמו את עצמם.

עלילת הסדרה

תבנית:פרטי עלילה

למעט העונה הראשונה מ-2000, כל אחת מעונות הסדרה מציגה עלילה מתמשכת משל עצמה, או שתי עלילות במקביל. דיוויד וג'רי סיינפלד בנו את העונות 4 ו-7 של סיינפלד באופן דומה.

  • עונה 2 (2001): לארי מחליט לעבוד על פרוייקט טלוויזיוני חדש, בהתחלה עם ג'ייסון אלכסנדר ולאחר מכן עם ג'וליה לואיס-דרייפוס. הסדרה הייתה אמורה לעסוק בשחקן שכיכב בעבר בקומדיית מצבים מצליחה ואינו מצליח למצוא עבודה בגלל שהקהל מזהה אותו רק עם הדמות שגילם בעבר. לארי מוותר לבסוף על הרעיון משלל סיבות.
  • עונה 3 (2002): לארי מצטרף אל חבורת משקיעים ברשת מסעדות, שביניהם גם טד דנסון, והעונה מסתיימת בפתיחה המפוארת של המסעדה.
  • עונה 4 (2004): לארי עובד עם מל ברוקס, בן סטילר ודיוויד שווימר על הפקה מחודשת של המחזה המפיקים מעל בימת ברודוויי. בנוסף, הוא מנסה להתמודד עם המתנה שהעניקה לו אשתו לכבוד יום הנישואין העשירי שלהם: מפגש מיני חד-פעמי ובלתי-צפוי עם אשה אחרת.
  • עונה 5 (2005): אביו של לארי, המאושפז בבית החולים, מגלה לו שקיים סיכוי שהוא בן מאומץ. לארי שוכר חוקר פרטי שיגלה את האמת. בנוסף, ריצ'רד לואיס ממתין להשתלת כליה ולארי מתגלה כמועמד מתאים ומתבקש לתרום את כלייתו.
קובץ:Curb 201.jpg
לארי ושריל
קובץ:Curb 508.jpg
לארי וג'ף

קישורים חיצוניים