מיני-מעמיס – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ←‏היסטוריה: ציר (הנדסה)
Bdk (שיחה | תרומות)
מ -sv
שורה 28: שורה 28:
[[de:Kompaktlader]]
[[de:Kompaktlader]]
[[fi:Pienkuormain]]
[[fi:Pienkuormain]]
[[sv:Bobcat]]

גרסה מ־14:30, 30 בדצמבר 2011

מיני-מעמיס של "בובקאט"
מיני-מעמיס של גהל
מיני-מעמיס של "בובקאט" בשירות חיל האוויר הישראלי

מיני-מעמיס הוא סוג של ציוד מכני הנדסי המתפקד כיעה אופני קומפקטי. בישראל הוא נקרא לרוב "בובקאט" על שם חברת בובקאט שייצרה את הכלים האלה לראשונה, ומותג זה הפך לשם גנרי. באנגלית נקרא הכלי Skid-steer loader.

המיני-מעמיס מורכב משלדה קשיחה, עם מנוע מאחור, וזרועות הרמה הנמצאות משני צידי תא-המפעיל המחוברות למגוון כלים, בעיקר כף (bucket) לחפירת עפר, נשיאתו והעמסתו על משאיות. למרות שלפעמים המיני-מעמיסים מצוידים בזחלים, הם בדרך כלל מתנייעים על גבי 4 גלגלים, כאשר זוג הגלגלים הימני מונע בנפרד מזוג הגלגלים השמאלי. קונפיגורציה זו מאפשרת למיני-מעמיס לשלוט בכיוון הנסיעה ולבצע פניות באמצעות חלוקת הכוח לזוגות הגלגלים. שיטת ניהוג זו מאפשרת גם פנייה ברדיוס אפס, דבר שמקנה למיני-מעמיסים כושר תמרון מצוין במקומות צפופים, בפרט באתרי בנייה וברחובות צרים בתוך העיר.

בניגוד למעמיס-קדמי רגיל, זרועות ההרמה של הכף במיני-מעמיס נמצאים משני צידי תא-המפעיל כאשר בסיסם נמצא מאחורי הכתפיים של הנהג. בגלל קרבתו של הנהג לזרועות ולבוכנות, המיני-מעמיסים הראשונים לא היו בטיחותיים כמו המעמיסים הרגילים, בפרט כאשר המפעיל נכנס או יוצא מתא-המפעיל. למיני-מעמיסים מודרניים יש תא-מפעיל סגור לגמרי העטוף בשלדה חזקה כדי להגן על המפעיל.

תפקידיו של המיני-מעמיס הם תפקידיו של יעה אופני אך במקומות בהם נדרשת יכולות תמרון גדולה במרחבים צפופים או צרים. המיני-מעמיס יכול לחפור, לשאת עפר וחומרי בנייה, לשנע אותם ממקום למקום ולפרוק עפר לתוך משאיות. בחלק מהמיני-מעמיסים ניתן להתקין כלים שונים במקום הכף הקדמית, כגון מלגזה, מפלסת שלג ועוד.

היסטוריה

המעמיס-הקידמי הראשון, בעל 3 גלגלים, הומצא על ידי האחים סיריל ולואיס קלר ברות'סיי, מינסוטה, ב-1957. הם בנו את המעמיס כדי לעזור לחקלאי לנקות זבל של תרנגולי הודו מהאסם. הכלי הקל והקומפקטי היה יכול לפנות ברדיוס השווה לאורכו ולבצע משימות של מעמיס-קידמי רגיל.

האחים מלרו, מחברת Melroe Manufacturing Company בגווינר שבדקוטה הצפונית, רכשו ב-1958 את הזכויות על הפטנט של האחים קלר ושכרו אותם כדי להמשיך ולפתח את המצאתם. כתוצאה משיתוף פעולה זה פותח ב-1958 ה"מלרו M-200" - מעמיס-קידמי עצמונע. הוא הציג גלגלי הנעה קדמית בלתי-תלויים וגלגל אחורי, מנוע של 12.9 כוחות סוס ויכולת הרמה של 375 ק"ג. שנתיים אחר כך הוחלף הגלגל האחורי בציר ושני גלגלים, וכך נולד ה"מלרו M-400" שהיה המיני-מעמיס הראשון skid steer. דגם זה התפתח ל"מלרו בובקאט". השם "בובקאט" משמש לעיתים כשם גנרי לכל מיני-מעמיס, למרות ששימוש זה לא מדויק כי "בובקאט" הוא מותג של יצרן ציוד מכני הנדסי. ה-M-440 הונע על ידי מנוע של 15.5 כוחות סוס ויכל לפעול כאשר הוא מעמיס 550 ק"ג. בשנות ה-60 של המאה ה-20 נמשך פיתוח המיני-מעמיס ויצא הדגם M-600.

כיום חברות צמ"ה רבות מייתרים מיני-מעמיסים, בהן: בובקאט, קטרפילר, קומטסו, JCB, גהל, ניו הולנד, וולוו, ג'ון דיר, קייס, יונדאי וליו-גונג.

קישורים חיצוניים