רחוב הארבעה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 20: שורה 20:
ברחוב זה שוכנים גם משרדי [[מרכז השלטון המקומי בישראל]].
ברחוב זה שוכנים גם משרדי [[מרכז השלטון המקומי בישראל]].


בעבר שכנה ברחוב זה החנות המרכזית למכירת פירסומי הממשלה עד לסגירתו של הוצאה לאור של [[משרד הביטחון]]
בעבר שכנה ברחוב זה החנות המרכזית למכירת פירסומי הממשלה עד לסגירתה של ההוצאה לאור של [[משרד הביטחון]]


==מתחם גבעון==
==מתחם גבעון==

גרסה מ־23:25, 31 בדצמבר 2011

תבנית:רחוב תל אביב 2 רחוב הארבעה הוא רחוב במרכז העיר תל אביב. הרחוב מחבר בין רחוב קרליבך ורחבת סינמטק תל אביב במערב לבין דרך בגין (פינת שדרות יהודית) במזרח. משם הוא ממשיך צפונה, במקביל לדרך בגין, עד המגדל של קרית הממשלה בתל אביב. הוא קרוי על שמם של "הארבעה" - ארבעת חברי ההגנה עמירם בלינקוב, שרגא הר, אהרן ידידיה ואריה קסלמן שנהרגו ב-22 בפברואר 1946, בהתקפה על מפקדת המשטרה הניידת שישבה בשרונה, במסגרת ליל המשטרות.[1]

מראה כללי

הרחוב מתחיל ברחבת סינמטק תל אביב הנקראת "כיכר השוטר ע"ש רב-שוטר שמואל ויצמן" במפגש עם רחוב קרליבך ורחוב שפרינצק, שהייתה כיכר בצורת משולש לפני הקמת הסינמטק ב-1989. תוואי הרחוב היה גבולה הדרומי של המושבה הגרמנית שרונה ועד היום נמצאים מצפון אליו מספר בתים טמפלרים. הבתים הקרובים אל רחוב הארבעה נבנו מאוחר יותר, באופן יחסי לשאר בתי המושבה, והם כבר הושפעו בסגנונם מהסגנון הבינלאומי לפיו נבנו מרבית הבתים החדשים של תל אביב בשנות ה-30, טרם נטישת המושבה. כיום, הרחוב הוא חלק מרובע העסקים של תל אביב והוא מקביל לאזור העסקים של רחוב החשמונאים והוא חלק מפרויקט דרום הקריה. במסגרת פרויקט זה נבנו עד כה בקצהו המזרחי של הרחוב, בסוף שנות ה-90, שלושה מגדלי משרדים - מגדל המילניום, מגדל התיכון ומגדל פלטינום ולידם מבנה ייחודי של תחנת משנה של חברת החשמל. בין החברות השוכנות במתחם המגדלים נמנות החברה לישראל, כימיקלים לישראל ו-KPMG. כמו כן במגדל התיכון שוכנים משרדי מבקר המדינה. במגדל המילניום שוכנת מסעדת מסה, של השף אביב משה. בקצה הרחוב מצוי "יקב טמפלרי" ליד המושבה הגרמנית-טמפלרית "שרונה" המתוכנן להפוך למבנה שוק.

ברחוב זה שוכנים גם משרדי מרכז השלטון המקומי בישראל.

בעבר שכנה ברחוב זה החנות המרכזית למכירת פירסומי הממשלה עד לסגירתה של ההוצאה לאור של משרד הביטחון

מתחם גבעון

לאורך הקטע הדרומי של הרחוב קיימת שורת מבני משרדים כחלק מ"מתחם גבעון" הנמצא בין הרחובות הארבעה מצפון, החשמונאים מדרום וקרליבך במערב. מתחם זה הוקם על ידי עיריית תל אביב-יפו בשנות ה-60 על אדמות הטמפלרים הפנויות כדי לפתח את אזור זה כאזור מסחר ועסקים. המתחם המכונה גם "מתחם הארבעה" כולל בנייני משרדים טוריים הסובבים רחוב פנימי קטן בשם גבעון (על שם העיר התנ"כית גבעון) בו מצוי כיום חניון ציבורי גדול של אחוזות החוף.

מגרש החנייה הפנימי (רחוב גבעון) של המתחם הצפוי להפוך בעתיד לכיכר שוק הומה

לאורך כל בנייני המתחם בנויה אכסדרה מסחרית הממשיכה לקרליבך ולאכסדרה הראשית של רחוב אבן גבירול ובכך מהווה רצף לשטח המסחר המקורה (באופן דומה להמשך האכסדרה של אבן גבירול באזור כיכר רבין וכיכר מסריק).

לאורך האכסדרה הדרומית של הרחוב מצויות מסעדות גורמה רבות, שבזכותן הפך הרחוב לשם דבר כרחוב של מסעדות. בשיתוף פעולה עם מסעדות אלה התחילה המסורת השנתית של פסטיבל טעם העיר של תל אביב. ברחבת הסינמטק ובצד זה של רחוב הארבעה נערכים אירועים תרבותיים שונים בהם טעם העיר אשר החל שם וברחבת גבעון בשנת 1996 ומאוחר יותר עבר לפארק הירקון כדי לאפשר לקהל גדול יותר להגיע.

החל משנת 2008 החל מיזם שיפוץ במתחם גבעון הנמצא באחריותה של החברה העירונית אחוזות החוף. במסגרת המיזם יעברו הבניינים שיפוץ, החניון הפנימי יהפוך לחניון תת-קרקעי ומעליו תוקם כיכר שוק עירונית.

קישורים חיצוניים

סינמטק תל אביב יחד עם כיכר השוטר בתחילת רחוב הארבעה


הערות שוליים