Taxman – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מאין תקציר עריכה
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט: שינויים קוסמטיים
שורה 15: שורה 15:
[[fr:Taxman]]
[[fr:Taxman]]
[[it:Taxman (brano musicale)]]
[[it:Taxman (brano musicale)]]
[[nl:Taxman (The Beatles)]]
[[ja:タックスマン]]
[[ja:タックスマン]]
[[no:Taxman]]
[[nl:Taxman (The Beatles)]]
[[nn:Taxman]]
[[nn:Taxman]]
[[no:Taxman]]
[[pl:Taxman]]
[[pl:Taxman]]
[[pt:Taxman]]
[[pt:Taxman]]

גרסה מ־09:58, 26 בינואר 2012

Taxmanעברית: "איש המס") הוא שיר של להקת הביטלס שכתב ג'ורג' הריסון, והוא השיר הפותח את אלבומם השביעי "Revolver"‏ (1966). האלבום סימן פריצה משמעותית ראשונה של הריסון כמלחין, כאשר בפעם הראשונה זכה לשלב שלושה שירים פרי עטו באלבום של הלהקה. שני השירים הנוספים שתרם לאלבום הם "I Want to Tell You" ו-"Love You To".

מילות השיר

מילות השיר Taxman מתייחסות לשיעור המס הגבוה בבריטניה. חברי הביטלס הגיעו מעיר הפועלים ליברפול ממעמד כלכלי נמוך; כשהחלו להרוויח כסף רב גילו שהכנסותיהם ממוסות בשיעור של 95 אחוזים: "אם חמישה אחוז נראה לך עלוב ודל – תגיד תודה שאני משאיר לך משהו בכלל" ("Should five percent appear too small / Be thankful I don't take it all"). השיר מכיל אזכורים ישירים לראשי ממשלה ממפלגת השמרנים ("ha ha Mr. Heath" – אדוארד הית') והלייבור ("ha ha Mr. Wilson" – הרולד וילסון). בשיר יש "הוכחה" לתאוריית הקשר על מותו של פול מקרטני במילים: "עצתי לאלו שמתו, הצהירו על המטבעות שעל עיניכם" ("Now my advice for those who die / Declare the pennies on your eyes").

הקלטת השיר

אף על פי שהריסון ניגן בגיטרה מובילה בהלהקה, סולו הגיטרה בשיר, המושמע גם בסופו, נוגן דווקא על ידי פול מקרטני. ב-1987 אמר הריסון: "הייתי שבע רצון שפול ניגן את הסולו בשיר. אפשר לשמוע שהוא שילב בו קצת סגנון הודי במיוחד בשבילי". מבקר המוזיקה הבריטי איאן מקדונלד (Ian MacDonald) שיבח את תרומתו של מקרטני לשיר ואמר שסולו הגיטרה היה "יוצא מן הכלל" ותפקיד הבס היה "מצוין".