צ'יוויטווקיה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
מ הוספת קטגוריה:איטליה: ערים באמצעות HotCat
שורה 89: שורה 89:


[[קטגוריה:איטליה: ערי נמל]]
[[קטגוריה:איטליה: ערי נמל]]
[[קטגוריה:איטליה: ערים]]


[[en:Civitavecchia]]
[[en:Civitavecchia]]

גרסה מ־17:18, 20 במרץ 2012


שגיאות פרמטריות בתבנית:עיר

פרמטרים [ שנת צפיפות, מחוז, נפה, שנת אוכלוסייה, כתובית ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

צ'יוויטווקיה
Civitavecchia
סמל צ'יוויטווקיה
סמל צ'יוויטווקיה
מדינה איטליהאיטליה איטליה
שטח 71.95 קמ"ר
גובה 4 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 51,969 (1 בינואר 2023)
 ‑ צפיפות 720 נפש לקמ"ר
קואורדינטות 42°06′N 11°48′W / 42.100°N 11.800°W / 42.100; -11.800פרמטרים בלתי־תקינים הועברו לפונקציה {{#coordinates:}}
אזור זמן UTC +1
http://www.comune.civitavecchia.rm.it/

צ'יוויטווקיהאיטלקית: Civitavecchia) היא עיר בנפת רומא, במרכז מחוז לאציו. צ'יוויטווקיה, הנמצאת כ-80 ק"מ מצפון-מערב לרומא, היא עיר נמל לחוף הים הטירני ובשפך נהר מיניונה. בנמל שני רציפים ושובר גלים, עליו ניצב מגדלור. משמעות שם העיר הוא "עיר עתיקה".

היסטוריה

העיר המודרנית של צ'יוויטווקיה ניצבת באתר יישוב אטרוסקי קדום. נמל העיר נבנה על ידי הקיסר טריאנוס בתחילת המאה ה-2 לספירה. העיר נזכרה לראשונה במכתב של פליניוס הצעיר, בשם Centum Cellae בשנת 107 לספירה. קיימת מחלוקת בין היסטוריונים באשר למקור שם זה, יש המייחסים אותו למאת (centum - מאה) האולמות בחווילה של הקיסר. בימי הביניים הייתה העיר מעוז ביזנטיני. היא נכבשה על ידי הסרצנים בשנת 828 ומאוחר יותר עברה לשלטון מדינת האפיפיור.

נמל העיר היה לנמל חופשי בשנת 1696, בימי האפיפיור אינוקנטיוס השנים עשר ובעידן המודרני היה לנמל הראשי של רומא. בשנת 1849 עברה העיר לשלטון צרפת. ב-16 באפריל 1859 נפתחה לתנועה מסילת הרכבת בין רומא צ'יוויטווקיה. בשנת 1870 פתחו חיילי האפיפיור את שערי מצודת העיר לכוחות הצבא האיטלקי במסגרת איחוד איטליה.

בעת מלחמת העולם השנייה ניזוקה צ'יוויטווקיה קשות בהפצצות וסבלה אבידות בין אזרחיה.

כלכלה

נמל צ'יוויטווקיה הוא נמל מרכזי לאוניות נוסעים ולמעבורות. מנמל צ'יוויטווקיה יוצאות הפלגות סדירות לסרדיניה, סיציליה, מלטה, טוניס וברצלונה. בנמל מתקיימת אף פעילות משנית של ספינות דיג.

בתחומי העיר שוכנות אף שתי תחנות כוח.

מבנים בולטים

  • מבצר מיכאלאנג'לו (Forte Michelangelo) אשר תכנונו נעשה על ידי דונטו ברמנטה בהזמנת האפיפיור יוליוס השני כדי להגן על נמל העיר. בנייתו הושלמה בשנת 1535 בעת כהונת האפיפיור פאולוס השלישי. את חלקו העליון של המגדל "הגברי" תכנן מיכאלאנג'לו ולכן נקרא על שמו המבצר כולו. במבנה, שמידותיו 100X82 מטר, ארבע מגדלים שקוטרם 21 מטר. כל צלע של המגדל הראשי, בחתך מתומן, אורכה 12 מטר. עובי חומות המבצר 6‏-7.6 מטר. המבצר נבנה מעל מבנה רומי קדום, ככל הנראה בסיס צבאי של הצי הרומי.
  • הטירה (Rocca) נבנתה מחדש בשלהי המאה ה-15 על ידי האפיפיור סיקסטוס החמישי. במאה ה-16 נוסף לטירה ארמון אפיפיורי (Palazzo Apostolico) על ידי פיוס הרביעי.
  • קתדרלת סן פרנציסקו מאסיסי (San Francesco d'Assisi) נבנתה על ידי מסדר הפרנציסקנים, החל משנת 1610, באתר בו נצבה כנסיה קטנה. המבנה הנוכחי בעיצוב בארוק-נאו-קלאסי הוקם במאה ה-18.
  • מרחצאות טאורינה (Terme Taurine) אתר בריכות תרמיות הנמצא מצפון לעיר בפיקונצ'לה (Ficoncella), על שם עצי התאנה הנטועים בין הבריכות, פעל עוד בימי רומא העתיקה ואהוד עד היום על בני ציוויטווקיה.
  • סמוך לעיר נמצאים רציפי אוניות התענוגות מהם מפליגים כל תושבי המטרופולין של רומא. כל קווי שיט התענוגות העיקריים מתחילים ומסיימים את מסלוליהם בנמל זה ובנמל מבקרות אוניות נוסעים נוספות המביאות תיירים לתור את אתרי רומא והוותיקן, מרחק של כ-90 דקות נסיעה.

גאוגרפיה

אקלים

בציוויטווקיה אקלים ים תיכוני תבנית:מזג אוויר

תחבורה

נמל צ'יוויטווקיה, הידוע בשם "נמל רומא", משמש אחד הנמלים החשובים לתחבורה ימית באיטליה ולשינוע סחורות. הנמל נמצא על "הדרכים המהירות בים" (Motorways of the Sea) שהיא יוזמה של האיחוד האירופי לקשר בין מספר נמלים מרכזיים במדינות האיחוד ומשמש נקודת קישור חשובה בין איטליה לסרדיניה.

תחנת הרכבת של צ'יוויטווקיה נפתחה בשנת 1859 ונמצאת בקצה המערבי של קו הרכבת בין רומא לצ'יוויטווקיה, שהוא חלק מקו הרכבת המקשר בין רומא-ליוורנו-פיזה. עד לתחילת המאה ה-21 פעל אף קו רכבת קצר בין מרכז העיר לנמל.

אל צ'יוויטווקיה מגיע הקטע הדרומי של הכביש המהיר A12, היוצא מרומא, בעוד חלקו הצפוני מסתיים בגנואה. כביש SS1 מקשר בין שני קטעי הכביש המהיר.

קישורים חיצוניים

  • Port of Rome - נמל צ'יוויטווקיה (באנגלית)