משחקי הרעב – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
מ שוחזר מעריכות של 77.126.55.195 (שיחה) לעריכה האחרונה של RoyTek
שורה 9: שורה 9:
|מספר עמודים=334
|מספר עמודים=334
}}
}}
'''משחקי הרעב''' (ב[[אנגלית]]: '''The Hunger Games''') הוא [[ספר]] [[מדע בדיוני]] ו[[הרפתקאות]] מושלם לנוער שנכתב על ידי [[סוזן קולינס]] המוכשרת בעליל, ומהווה את הספר הראשון ב[[טרילוגיה|טרילוגיית]] משחקי ה[[רעב]]. הספר מציג את קטניס אוורדין, בת השש עשרה, החיה בעולם פוסט־[[אפוקליפסה|אפוקליפטי]] במדינת פאנם, במקום שבו עמדה פעם [[אמריקה]]. בעולם זה שולטת ממשלה חזקה, השוכנת בעיר מרכזית בשם "הקפיטול", מסביב לקפיטול שוכנים 12 מחוזות, והיא שולטת עליהם ביד רמה. 'משחקי הרעב' הוא כינוי לאירוע [[טלוויזיה|טלוויזיוני]] שנתי, שבו בוחר הקפיטול נער ונערה מכל מחוז, ושולח אותם להילחם למוות זה בזה. המשחקים נוצרו כדי להראות את שליטתו המוחלטת של הקפיטול במחוזות, ולהדגים שאפילו ילדים לא יתחמקו מהשפעתו.
'''משחקי הרעב''' (ב[[אנגלית]]: '''The Hunger Games''') הוא [[ספר]] [[מדע בדיוני]] ו[[הרפתקאות]] לנוער שנכתב על ידי [[סוזן קולינס]], ומהווה את הספר הראשון ב[[טרילוגיה|טרילוגיית]] משחקי ה[[רעב]]. הספר מציג את קטניס אוורדין בת השש עשרה, החיה בעולם פוסט־[[אפוקליפסה|אפוקליפטי]] במדינת פאנם, במקום שבו עמדה פעם [[אמריקה]]. בעולם זה שולטת ממשלה חזקה, השוכנת בעיר מרכזית בשם "הקפיטול", מסביב לקפיטול שוכנים 12 מחוזות, והיא שולטת עליהם ביד רמה. 'משחקי הרעב' הוא כינוי לאירוע [[טלוויזיה|טלוויזיוני]] שנתי, שבו בוחר הקפיטול נער ונערה מכל מחוז, ושולח אותם להילחם למוות זה בזה. המשחקים נוצרו כדי להראות את שליטתו המוחלטת של הקפיטול במחוזות, ולהדגים שאפילו ילדים לא יתחמקו מהשפעתו.


הספר עובד לסרט שיצא לאקרנים במרץ 2012 בהשתתפות [[ג'ניפר לורנס]] (קטניס), [[ג'וש האצ'רסון]] (פיטה) ו[[ליאם המסוורת']] (גייל).
הספר עובד לסרט שיצא לאקרנים במרץ 2012 בהשתתפות [[ג'ניפר לורנס]] (קטניס), [[ג'וש האצ'רסון]] (פיטה) ו[[ליאם המסוורת']] (גייל).

גרסה מ־03:19, 2 באפריל 2012


שגיאות פרמטריות בתבנית:ספר

פרמטרים [ מחבר, ספר הבא ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

משחקי הרעב
The Hunger Games
מידע כללי
מאת סוזן קולינס עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית
סוגה מתח, דרמה
מקום התרחשות פאנם עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה תאגיד סקולסטיק עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום הוצאה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 14 בספטמבר 2008 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עמודים 334
פרסים
פרס ספרי הילדים של דורותי קנפילד פישר (סוזן קולינס, 2010) עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
סדרת ספרים משחקי הרעב
ספר קודם בלדה לנחשים וציפורי שיר עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא משחקי הרעב - התלקחות עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משחקי הרעבאנגלית: The Hunger Games) הוא ספר מדע בדיוני והרפתקאות לנוער שנכתב על ידי סוזן קולינס, ומהווה את הספר הראשון בטרילוגיית משחקי הרעב. הספר מציג את קטניס אוורדין בת השש עשרה, החיה בעולם פוסט־אפוקליפטי במדינת פאנם, במקום שבו עמדה פעם אמריקה. בעולם זה שולטת ממשלה חזקה, השוכנת בעיר מרכזית בשם "הקפיטול", מסביב לקפיטול שוכנים 12 מחוזות, והיא שולטת עליהם ביד רמה. 'משחקי הרעב' הוא כינוי לאירוע טלוויזיוני שנתי, שבו בוחר הקפיטול נער ונערה מכל מחוז, ושולח אותם להילחם למוות זה בזה. המשחקים נוצרו כדי להראות את שליטתו המוחלטת של הקפיטול במחוזות, ולהדגים שאפילו ילדים לא יתחמקו מהשפעתו.

הספר עובד לסרט שיצא לאקרנים במרץ 2012 בהשתתפות ג'ניפר לורנס (קטניס), ג'וש האצ'רסון (פיטה) וליאם המסוורת' (גייל).

תקציר

קטניס, בת ה-16, היא נערה שגרה במחוז שתים-עשרה בפאנם, מדינה דמיונית בצפון אמריקה. מדינה זו מורכבת מ-12 מחוזות, ובירתה נקראת "הקפיטול". מדי שנה נערכים בעונת האסיף משחקים בשם משחקי הרעב שניתנו כעונש על מרידה של המחוזות בקפיטול בעבר: במשחקים אלה משתתפים 24 מיועדים בגילאי 12-18, שניים מכל מחוז (בן ובת), הנבחרים על פי הגרלה. במהלך המשחקים הורגים השחקנים אחד את השני, והזוכה הוא זה האחרון ששורד.

משפחתה מונה את אמה ואחותה הקטנה פְּרִים, אותן היא מכלכלת לאחר מותו של אביה בתאונת מכרות. כדי לפרנס את משפחתה נוהגת קטניס לצוד באופן בלתי חוקי ביער הסמוך למחוז, יחד עם ידידה הטוב, גֵייל.

בשנה בה מתרחשת עלילת הסיפור עולה בגורל אחותה של קטניס - פרים. קטניס, שאוהבת אותה מאד, מתנדבת להחליף אותה. יחד עם קטניס עולה בגורל פיטה מלארק, נער שבעבר הציל את קטניס מרעב בכך שנתן לה לחם אותו שרף "בטעות" למרות ששילם על כך במכות מאמו.

במהלך אחד הראיונות שמתקיימים במסגרת האירועים לפני פתיחת המשחק, מתוודה פיטה על אהבתו לקטניס לפני הקהל. פיטה אומר לקטניס בסוף הראיון שהצגתם בתור "הנאהבים חסרי המזל" הייתה בשביל שיקבלו את אהדת הקהל: ככל שהשחקן יותר פופולרי ובעל יותר סיכויים לשרוד, יש יותר סיכויים שאנשים (נותני חסות) יממנו את צרכיו במהלך המשחק עצמו.

כשהם נכנסים לזירה, פיטה חובר לחבורת הקרייריסטים - המתמודדים מהמחוזות העשירים אשר מתכוננים למשחקי הרעב במשך כל חייהם, וקטניס בטוחה שהוא בגד בה. היא מצדה עובדת תחילה לבדה, ולאחר שרוּ, מתמודדת בת 12 ממחוז 11 (מחוז החקלאות) מצילה את חייה בכך שהיא עוזרת לקטניס להינצל מחבורת הקרייריסטים, הן כורתות ברית ומשתפות פעולה. הן מתכננות לפוצץ את האספקה של הקרייריסטים: רו מארגנת הסחה וקטניס מבצעת את הפעולה עצמה. לאחר שהפעולה מסתיימת בהצלחה הולכת קטניס למקום המפגש, אך לא מוצאת שם את רו. לבסוף היא מוצאת אותה בדיוק כשנער ממחוז 1 הורג אותה בעזרת חנית. כתגמול, היא יורה בו והוא נהרג במקום.

לאחר מותה של רו, הקפיטול מודיע כי אם השניים האחרונים יהיו מאותו מחוז, יהיו שני מנצחים. הודעה זו מניעה את קטניס לחפש את פיטה, שנפצע אנושות לאחר שקייטו, נער ממחוז 2 הידוע בכוחו הרב, דקר אותו קשה ברגלו. כשהיא מוצאת אותו היא מעניקה לו טיפול ראשוני ברגלו, ובהמשך משיגה עבורו תוך סיכון חייה תרופה עבור הרעלת דם, אותה השיגה בקרן השפע. שניהם מתגוררים יחד במערה ועובדים בשיתוף פעולה.

בהמשך מתברר להם שהיחיד שנותר מלבדם בזירת הקרב הוא קייטו, הנער החזק מכולם. כשהם מגיעים לסביבות האגם הם מגלים את קייטו בורח ממה שנראה כמו זאבים: מתברר שאלו מוטציות בדמות זאבים שיצר הקפיטול. הם בורחים לקרן השפע, שם פיטה ננשך על ידי אחד הזאבים. קטניס מכינה לו חוסם עורקים שימנע את הדימום הכבד. בהמשך מגיע קייטו לקרן השפע ומתחולל מאבק בינו לבין קטניס. קטניס פוגעת בידו והוא נופל מקרן השפע אל הזאבים שמתעללים בו. לבסוף קטניס יורה בו בתור המתת חסד, וכך קייטו מת.

הקפיטול מכריז לפתע שבניגוד להכרזה הקודמת יהיה מנצח יחיד במשחק. פיטה וקטניס מתכננים להתאבד יחדיו כדי לא להרוג אחד את השני, באמצעות גרגירי היער הרעילים הנקראים "רוש לילה" מהם מתה אחת המשתתפות המכונה "פני שועל". הקפיטול נאלץ להכריז על שני מנצחים.

היימיטץ', המדריך שלהם, מזהיר את קטניס כי הקפיטול עלול לנקום בה בגלל שהיא שיטתה בו והכריחה אותו להכריז לבסוף על שני מנצחים, ומציע לה להציג את עצמה כמאוהבת בפיטה, וכך להסביר את העובדה שהם לא היו מסוגלים להרוג אחד את השני, ובכך להמשיך את הטקטיקה בה השתמשה במשך כל המשחק כדי לגרוף את אהדת הקהל.

ברכבת חזרה הביתה קטניס מגלה לפיטה כי סיפור ההתאהבות שימש כסיפור כיסוי על מנת שתינצל ממוות על ידי הקפיטול ופיטה נוכח לדעת כי גילויי האהבה ורגשותיה של קטניס כלפיו אינם אלא מעשים לצורכי השעה, ונעשה קריר כלפיה. הספר מסתיים בהגעתם של פיטה וקטניס לביתם במחוז 12.

דמויות

קטניס אוורדין קטניס היא גיבורת ומספרת הסיפור. היא בת 16 בספר הראשון ותושבת מחוז 12 האחראי על ייצור פחם. המראה שלה הוא המראה המאפיין את תושבי "התפר", השכונה בה היא גרה. שערה ארוך וכהה, עיניה אפורות ועורה שחום.

קטניס היא המפרנסת העיקרית של משפחתה במקום אמה מכוון שלאחר מות אביה, שקעה באבל ובעיני קטניס נטשה אותן. היא וחברה הטוב, גייל, יוצאים יחד אל היער המקיף את מחוז 12 וצדים, מלקטים ודגים שם, אף על פי שהדבר אינו חוקי. היא אוהבת ללכת ל"כירה" מקום ששימש כחלק ממכרות הפחם אך הפך לאחר שננטש, לשוק השחור של המחוז, ה"כירה". היא נוהגת למכור שם את הציד שלה וכך לעזור בפרנוס המשפחה. ביום האסיף ה-74, קטניס מתנדבת להחליף את פרים אחותה האהובה ונשלחת אל הקפיטול כמיועדת במשחקי הרעב. קטניס עושה ככל שביכולתה לשרוד. כמו כן, קטניס מוכשרת בירייה בחץ וקשת, ובאימונים המקדימים למשחק קיבלה את הציון הגבוה ביותר מבין כל המתמודדים (11). קטניס קיבלה סיכת עורבני חקיין מחברתה מאדג' הבת של ראש העיר, והיא עונדת אותה לכל אורך המשחקים. במהלך הספרים, קטניס מגלה שהיא מפתחת רגשות אמיתיים אל פיטה מלארק, ולא כול מה שהיא מציגה בפני תושבי פאנם הוא זיוף. בסוף המשחקים, קטניס מגלה שבניגוד למה שאמרו להם, יכול להיות רק מנצח אחד. היא מתכננת התאבדות משותפת עם פיטה בעזרת גרגירי יער, כך שלא יהיה מנצח למשחקי הרעב ה74. כפי שחזתה, קברניט המשחק, סנקה קריין, נתן לשניהם לנצח וכך הם ניצלו. אבל למעשה שלה הייתה השפעה גדולה ורעה על המחוזות, והיא, גרגירי היער, והעורבני חקיין, הפכו בלי שליטתה לסמל ההתקוממות.

פיטה מלארק פיטה הוא בן האופה טוב הלב והנער שנשלח ביחד עם קטניס למשחקי הרעב ה-74. בעבר פיטה עזר לקטניס כשהיא ואחותה גוועו ברעב, והיא מרגישה חייבת לו. לפיטה יש כשרון באפייה והוא עובד במאפייה של הוריו. יש לו כישרון בציור ובהסוואה, מה שעזר לו בזמן משחקי הרעב. פיטה מאוהב נואשות בקטניס. במשך המשחקים הודיעו להם שיכולים להיות שני נערים מכל מחוז שינצחו במשחק ויישארו בחיים והיא מנצלת את אהבתו של פיטה כאסטרטגית הישרדות במשחק על ידי ניהול רומן מזויף איתו. לאחר שבסוף המשחקים, כשרק הם נותרו בחיים, מודיעים להם שהשינוי בחוקים אינו תקף ולכן אחד מהם ייצטרך להרוג את השני ולנצח לבד. אך קטניס בוחרת לביים התאבדות ביחד עם פיטה כדי שייתנו לשניהם לחיות, והתירוץ היחיד שלה למעשה הזה הוא שהיא הייתה כל כך מטורפת מאהבתה לפיטה, אך היא לא חשבה על השלכות מעשיה ורק רצתה ששניהם יישארו בחיים. על כן מעתה והלאה עליה להעמיד פנים שהיא מאוהבת בו בלי גבול והרומן המזויף מתמשך. בכמה וכמה שלבים בסיפור קטניס מרגישה שמה שהיא מציגה לכל אזרחי פאנם לא מזויף ושהיא מפתחת רגשות כלפי פיטה. בסוף הספר הראשון פיטה מגלה שהרומן שקטניס ניהלה איתו היה מזויף, אך הוא עדיין משתף איתה פעולה בהעמדת הפנים ולא מפסיק לאהוב אותה.

אמה של קטניס אמה של קטניס חייה עם ביתה הקטנה, פרים, ועם ביתה הבכורה, קטניס. הוריה השתייכו למעמד הסוחרים ובבעלותם היה בית מרקחת קטן בצד העשיר של מחוז 12, לאחר החתונה עם אביה של קטניס, הם עברו לתפר, האזור העני של מחוז 12. אמא של קטניס היא רוקחת במקצועה, אך בגלל התנאים הקשים במחוז, היא נאלצת לתפקד כרופאה. לאחר מות בעלה איבדה אימה של קטניס את היכולת לעזור לבנותיה, מה שהכריח את קטניס לסכן את חייה בציד בלתי חוקי, והציב אותה כראש המשפחה.

פרימרוז אוורדין אחותה הקטנה והאהובה בת ה-12 של קטניס. קטניס החליפה אותה כאשר נבחרה היא כמיועדת ועלתה במקומה לקרב המותח במשחקי הרעב. היא שונה במראה מרוב אנשי התפר בדומה לאמא, לשתיהן יש עיניים כחולות ושיער בלונדיני, מראה לא אופייני בתפר. היא נוהגת לעזור לאמא בריפוי ואוהבת חיות. לפרים יש עז ששמה ליידי שאותה קטניס קנתה לה ליום ההולדת, שממנה היא מיצרת גבינות שעוזרות לפרנס את המשפחה. יש לה גם חתול בשם נורי, חתול קצת שמנמן ומרוט בעל חצי אוזן חסרה.

גייל הות'ורן גייל הוא חברה הטוב ביותר של קטניס, הוא בן 18 בספר הראשון והוא מכנה אותה "קטניפ" - כי ביום פגישתם הראשונה, קטניס ביטאה את שמה בלחש ומאז גייל מכנה אותה כך. הוא מתואר כנער מרדן ודומה במראה לקטניס, השניים נהגו לצוד כל יום ביער כדי לפרנס את משפחותיהם ולאחר מכן להתחלק בשלל. גייל וקטניס קרובים מאוד זה לזו והם מאוד חשובים אחד לשנייה, גייל מפתח רגשות אהבה לקטניס, אך קטניס איננה בטוחה ברגשותיה כלפיו, מה שגם היא צריכה לעמוד בינו לבין פיטה.

אביה של קטניס אביה של קטניס לא מתואר הרבה בספר, אך היא הייתה קשורה אליו מאוד. הוא היה זה שלימד אותה לצוד, הכין את קשתה והיה יוצא איתה ליער. הוא נהרג בתאונה 5 שנים לפני משחקי הרעב בהם משתתפת קטניס, בפיצוץ במכרות הפחם של מחוז 12. מאותו פיצוץ מיסתורי נהרג גם אביו של גייל, שלא מתואר בספר כלל. לאבא של קטניס היה קול יפה מאוד, שגרם לעורבנים החקיינים להשתתק לפי תיאורו של פיטה. הוא לימד את קטניס שירים, אך לאחר מותו קטניס הפסיקה לשיר אותם, כי הם הזכירו לה את אביה.

היימיטץ' אברנת'י היימיטץ' הוא אחד משני המנצחים היחידים ממחוז 12 שניצח במשחקי הרעב (בשנת ה-50 למשחק, בזמן הגמול הרבעוני השני של משחקי הרעב). בשל כך הוא המדריך של פיטה ושל קטניס במשחקי הרעב. הוא מכור למשקאות חריפים, ושתוי רוב הזמן. הוא המדריך היחיד של קטניס ופיטה בזמן המשחקים, והוא האחראי על שמירת חייהם בזירה. בתחילת הספר הוא מצטייר כשוטה אך בהמשך, לאחר שקטניס ופיטה מגלים עוד פרטים עליו, הוא מתגלה כאדם ערמומי ומתוחכם שמסתיר את עצמו על ידי שכרות שהוא שרוי בה. לפי קטניס, היימיטץ' שותה לשכרות וישן רק באור בגלל הסיוטים הפוקדים את מנצחי משחקי הרעב. לפי הספר הראשון, הוא גר בשכונת המנצחים שבמחוז 12. בספר מתואר ביתו כמקום מצחין מריחות של משקאות חריפים וקיא. בצעירותו. היימיטץ' היה נודע כיפה תואר בעל שיער בצבע חום מתולתל.

הנשיא סנואו הנשיא סנואו מופיע לראשונה בספר השני, הוא משמש כמנהיג הקפיטול ובספר השלישי מגלה פיניק כי הוא סלל את דרכו לשלטון על ידי הרעלת כל המתמודדים מולו ובגלל זה נודף ממנו ריח ורדים חזק כדי להסתיר את ריח הדם מהפצעים שנותרו מהרעל. הנשיא סונאו מת בסוף הספר השלישי.

סינה סינה הוא ראש צוות ההכנה של קטניס, והוא סטייליסט מוכשר מאוד. בתהלוכת המחוזות לפני הכניסה לזירת האימונים הוא עיצב ביחד עם פורשיה, הסטייליסטית של פיטה, חליפה "בוערת" לקטניס ופיטה, שמרשימה את כול אנשי הקפיטול ואת שאר המיועדים.

אנשי הצוות אנשי צוות שעבדו עם קטניס ופיטה בהכנות למשחקי הרעב הם אפי טרינקט, הסטייליסטים פורשיה (הסטייליסטית של פיטה), סינה (הסטייליסט של קטניס), וצוות ההכנה - אוקטוויה, פולוויס ווניה, כשהבולט מביניהם בספר הוא סינה, שהפך לחבר ויועץ של קטניס לפני המשחקים. בזכות סינה ופורשיה (הסטייליסטית של פיטה) קטניס ופיטה קיבלו את מלא תשומת הלב לפני המשחקים, סינה הלביש אותם בתלבושות העולות באש מלאכותית על שם מחוז 12 - מחוז הפחם שבו הם חיים.

מתמודדי הזירה (מיועדים) בזירה הגורלית משתתפים 24 מתמודדים, בן ובת מכול מחוז. באחד מהמשחקים, בגמול הרבעוני השני, כלומר במשחקים ה-50, השתתפו 48 מתמודדים ובניהם היימיטץ' אברנת'י, המנצח. הבולטת בין מתמודדי המשחקים ה-74, בהם קטניס משתתפת, והקשורה אליה ביותר היא רו הקטנה, הדומה לפרים. היא וקטניס מפתחות קשר של חברות וביטחון זו בזו, למרות שהן יודעות שרק אחת מהן תוכל לשרוד במשחקים.

מיועדים ממחוז 1 מרוול - שמו לא ידוע עד סיבוב הניצחון של קטניס ופיטה ב"התלקחות". הוא הורג את רו על ידי זריקת חנית לבטנה, ובתור נקמה קטניס יורה בו חץ ישר בצוואר.

גלימר - בתחילת המשחק מתחברת למיועדי הקריירה, קייטו וקלוב ממחוז 2, מרוול והמיועדים ממחוז ארבע. מתוארת כיפה מאוד, בלונדינית גבוהה ובעלת עיניים ירוקות. היא מתה יחד עם המיועדת ממחוז ארבע כאשר קטניס מפילה על הקרייריסטים שנמצאים מתחת לעץ קן של צרעות הצייד הקטלניות (מוטציה נוספת שנוצרה על ידי הקפיטול).

מיועדים ממחוז 2 קייטו - הוא אחד ממיועדי הקריירה החזקים ביותר, ורוצה להרוג את קטניס בגלל המספר הגבוה שקיבלה באימונים ובגלל שפוצצה את האספקה של הקרייריסטים. הוא נשאר אחרון מבין המיועדים יחד עם קטניס ופיטה, ונהרג על ידי מוטציות שהקפיטול שלח שתקפו אותם ביום האחרון למשחקים.

קלוב - יהירה, חזקה ומסוגלת להשתמש בנשק (בעיקר סכינים). כמו קייטו, היא רוצה מאוד להרוג את קטניס, וכמעט מצליחה לעשות זאת במשתה עד שת'רש, המיועד ממחוז אחת עשרה מגיע והורג אותה כנקמה על מותה של רו.

מיועדים ממחוז 3 הנער ממחוז 3 - הנער ממחוז 3 היה בברית הקרייריסטים , הוא הרכיב פצצה מתוחכמת מהחשמל הנמצא מתחת לעיגולים מהם יוצאים המיועדים, והכין מקום ממולכד בשביל להגן על מזונם וציודם של הקרייריסטים. כשקטניס הצליחה לפוצץ את אספקתם של הקרייריסטים ולהרוס לו את המלכודת, קיטו הורג אותו בעזרת ידיו בלבד.

מיועדים ממחוז 5 פני שועל - את הכינוי "פני שועל" נתנה לה קטניס אחרי שראתה אותה בטלוויזיה ביום הצגת המיועדים. שמה האמיתי לא מתגלה. היא מהירה וחמקמקה ומשתמשת באסטרטגיות מתוחכמות, שגורמות לה להישאר בחיים כמעט עד סוף המשחק, אבל גרגירי יער רעילים שפיטה אסף בטעות, הורגים אותה.

מיועדים ממחוז 10 הילד עם הרגל הצולעת - קטניס ראתה אותו בטלוויזיה והוא היה אחד מבין אלו שזכרה. הנער ממחוז עשר מת מסיבה לא ידועה בהמשך המשחק.

מיועדים ממחוז 11 ת'רש - חזק מאוד פיזית ובנוי היטב, שקט ומופנם ואפילו דוחה את הצעתם של הקרייריסטים להצטרף אליהם. במשתה, הוא הורג את קלוב באבן ומתכוון להרוג את קטניס, אך מרחם עליה אחרי שסיפרה לו שקישטה את רו בפרחים ושרה לה אחרי שמתה. ת'רש נהרג כביכול על ידי קייטו מאוחר יותר.

רו ילדה קטנה בת 12, בעלת קול יפהפייה וחמישה אחים צעירים, שנבחרה כמיועדת. קטניס ורו נפגשות לראשונה כאשר קטניס יושבת על העץ, בזמן שהקרייריסטים אורבים לה מתחתיו, ורו מזהירה אותה שעל העץ יש קן צרעות ציד, שקטניס מפילה על חבורת הקרייריסטים שארבו לה מתחת לעץ עליו ישבה. לאחר זמן מה, רו וקטניס כורתות ברית. קטניס לומדת לאהוב מאוד את רו, שגם מזכירה לה את אחותה הקטנה פרים בגלל מידותיה הקטנות וגילה הצעיר. קטניס ורו מחליטות לפוצץ את האספקה של הקרייריסטים. הן מצליחות במשימה, אך לאחר מכן, הנער ממחוז 1 מוצא את רו והורג אותה עם חנית. קטניס הורגת את הנער שהרג את רו. היא שרה לרו עד שהיא מתה, ולאחר מכן מכסה את גופתה בפרחים יפהייפים כדי להדגיש את אכזריותו של הקפיטול, ולהראות לו שהיא "יותר מסתם כלי במשחק שלהם". קטניס זוכרת ונושאת בליבה את רו הקטנה ואת מקרה הרצח הזה הנורא שלה שנים רבות אחר כך, והוא ממשיך לסמל לה כסמל לאכזריות הרבה של הקפיטול.

סיי "שומן" אישה מבוגרת אשר מוכרת מרק בשר משובח ונוהגת לקנות מדי פעם את בשר הציד של קטניס, לרוב בשר כלבי פרא,ולתת לה קערת מרק.מיקום החנות שלה ידוע גם כמקום מפגש של פועלי ה"כירה", בספר השני מתגלה שסיי שומן אספה כסף בשביל נותני החסות של קטניס.

אפי טרינקט המלווה של פיטה וקטניס בדרכם לזירה, שותפה בתכנון האסטרטגיה, הכנתם לראיונות וכד'. נוהגת להתקשט תמיד בפאה צבעונית (ביום האסיף מוזכר שהתקשטה בפאה ורודה) היא אחראית בנוסף ביום האסיף עצמו לשלוף את הפתקים מקערות הנערים והנערות.

מושגים

משחקי הרעב - משחקים שהומצאו ע"י הקפיטול. בכל שנה ביום האסיף נבחרים מכל מחוז נער ונערה בגיל 12 - 18 על ידי הגרלה בפתקים (בוחרים את הנערים והנערות בהגרלת שמותיהם של כל נער ונערה במחוז מעל גיל 12), ניתן להוסיף את שמך לאוסף הפתקים פעמים נוספות תמורת אספקת דגן ושמן. כללי המשחק: 24 הנערים והנערות נשלחים לזירה שלא ידוע איך תיראה, שם הם נלחמים אחד בשני עד המוות. יש גורמים נוספים שמגבירים את הסיכויים של המתמודדים למות: רעב, צמא ועוד. המתמודד היחיד שנותר חי ושורד- מוכתר כמנצח. כאשר המנצח מגיע למחוז שלו מורעפים עליו (ועל המחוז) פרסים ומתנות למיניהם, והוא עובר לגור בבית חדש שנמצא ב"שכונת המנצחים" בכל מחוז (שכונה בה המנצחים במשחקי הרעב משנים קודמות מתגוררים).

גמול רבעוני - כמו כן, אחרי כל 25 שנה של משחקי הרעב מתקיים משחק מיוחד הנקרא "הגמול הרבעוני" . בכל גמול רבעוני יש חוק שהומצא לפני שנים רבות כאשר המציאו את משחקי הרעב, התקף רק לשנה הזו. בגמול הרבעוני הראשון (בשנה ה-25 למשחקי הרעב) תושבי המחוז היו צריכים לבחור את המיועדים במקום השיטה הרגילה בה הם נבחרים על ידי הגרלה. בגמול הרבעוני השני (בשנה ה-50 למשחקי הרעב) נבחר מספר כפול של מיועדים, כך שמספר המיועדים הכולל היה 48. בתחרות זו היימיטץ' היה המנצח. בגמול הרבעוני השלישי (בשנה ה-75 למשחקי הרעב) נבחרו המנצחים מן המחוזות, מה שאומר שמיועדים שניצחו במשחקי הרעב הקודמים חוזרים לזירה.

פאנם - המדינה שבה מתרחשת עלילת הספר. פאנם נוצרה בעקבות אסונות טבע על הריסות של אמריקה הצפונית. בפאנם יש שלושה עשר מחוזות, השנים עשר הראשונים נשלטים ביד קשה על ידי הקפיטול, ומחוז 13 נהרס במרד ונשאר כדוגמה למה שיקרה אם המחוזות ימרדו שנית את הקפיטול, עיר הבירה ששולטת ביד רמה על כל המחוזות. פרוש השם "פאנם" הוא קיצור של המשפט המפורסם בלטינית "פאנם אט קירקנסס", כלומר "לחם ושעשועים". הכוונה היא ללחם ושעשועים לתושבי הקפיטול על חשבון אנשי המחוזות.

הקפיטול - הקפיטול היא עיר הבירה של פאנם. מתארים אותה בספר כעיר מאוד "זוהרת", שבה כל האנשים רוצים להיראות מושלמים ומשיגים זאת בעזרת ניתוחים פלסטיים לעתים אף בדרכים מוגזמות כגון הפיכת עורם לירוק או לשנות את מראם לכשל חייה. האנשים במחוזות רואים את האנשים בקפיטול כברבריים, מפני שבקפיטול מחייבים את כל אנשי פאנם להתייחס למשחקים כמו חגיגה, והם נהנים לראות את ילדי המחוזות מתתחרים זו בזה למוות הם רואים זאת כתוכנית ראילטי לכול דבר.בנוסף לכך הקפיטול מדכאת באופן ממושך את כל המחוזות, וכל המחוזות בעצם כפופים אלייה, ותהליך הדיכוי הזה התחיל בעצם מהמהומות שהתחוללו בפאנם נגד הקפיטול, שבמאורעות הללו מחוז 13 הושמד כליל - כסימן הרתעה לשאר המחוזות, ומאז בעצם התחילו משחקי הרעב,למען לא ישכחו שאר המחוזות את שליטתם של הקפיטול עליהם.

מחוזות - במדינת פאנם ישנם 12 מחוזות. עד מלחמת המחוזות נגד הקפיטול היו 12 מחוזות אך המחוז ה- 13 הושמד. בכול מחוז ישנו משאב טבע זה או אחר שמייחד אותו והוא מספק את פירותיו לקפיטול לדוגמה, מחוז 12 אחראי על ייצור הפחם. מחוז 4 על כול מה שקשור בסחר ימי, מחוז 11 בחקלאות, מחוז 8 בתעשיית טקסטיל, מחוז 7 עץ ונייר וכד' המחוזות חיים בעוני רב ובפחד מתמיד ממה שהקפיטול עלול לעולל להם. בכול שנה מכול מחוז נשלחים שני נציגים נער ונערה אל משחקי הרעב.

מחוז שלוש עשרה - מחוז שלוש עשרה הוא מחוז נוסף שהיה קיים לפני המרד של המחוזות נגד הקפיטול, ובמרד הקפיטול הפציצו והרסו את המחוז עד היסוד והשאירו אותו כך כדי שישמש תזכורת לבני שאר המחוזות לכך שזה יכול לקרות גם להם אם יעזו לפתוח במרד נוסף. תפקידו של מחוז 13 היה לספק לקפיטול נשק גרעיני,לאחר "החרבת" המחוז מחוז 2 ממלא את תפקידו. בספר השני קטניס פוגשת בבוני וטוויל, פליטות ממחוז 8, שחושבות שמחוז 13 היה קיים כל הזמן מתחת לפני האדמה וכי הקפיטול הסתיר עובדה זאת. בספר השלישי מתגלה שהדבר אכן נכון, ושם קטניס גרה, במקום במחוז 12 ההרוס. תפקידו של מחוז 13 הוא יצירת כורים אטומים וכריית גרפיט כמו שמצוין בספר הראשון.

עורבני חקיין - ציפור שנמצאת על סיכתה של קטניס, ובהמשך נהפכה לסמל מרד המחוזות נגד הקפיטול. העורבני החקיין היה בגרסתו הקדומה מוטציה שנוצרה על ידי הקפיטול ונקראה עורבני מלשן, שידע בקלות ובדייקנות לחקות קול של אדם או כל עצם אחר. תפקידם של העורבנים המלשנים היה לרגל אחרי אנשי המחוזות, ולגלות מידע לקפיטול. אך במהרה אנשי המחוזות הבינו שמרגלים אחריהם אז הם התחילו לנהל שיחות עם מידע מוטעה בכדי להבהיל את אנשי הקפיטול . לאחר שבקפיטול הבינו שהאנשים מהמחוזות לא דוברים אמת, מחליט הקפיטול לשחרר את העורבנים ליער, שם יכחדו. למרות היכחדותם, מצליחים העורבנים להזדווג עם ציפור חקיינית ובעצם להוליד זן חדש של ציפורים, עורבנים חקיינים.

אווקס - אדם, בדרך כלל מאחד המחוזות, שנתפס על ידי הקפיטול לאחר שהפר חוק, וכורתים את לשונו כעונש והוא הופך להיות משרת אילם. הבולטת ביותר היא אווקס אדמונית שהייתה המשרתת של קטניס ופיטה במשחקי הרעב.

אוכפי השקט - הכינוי לשומרים מטעם הקפיטול שמוודאים שהשקט נשמר ברחבי המחוזות, ושאין הפרות משמעת ועבירות על החוקים. אוכפי השקט במחוז 12 היו פחות קשוחים מאוכפי השקט שבמחוזות האחרים, עד אשר הם הוחלפו באוכפי שקט קשוחים יותר, שאף הענישו את גייל במהלך הספר השני בגלל שנתפס עם תרנגול הודו מת. לפני כניסתה לזירה קטניס מגלה כי אחד מאוכפי השקט הראשונים והפחות קשוחים, דאריוס, הפך לאווקס. בספר השלישי מגלה קטניס שרוב אוכפי השקט נולדו וגדלו במחוז 2, ולא בקפיטול.

הכירה - הכירה הוא השוק השחור של מחוז 12 שם ממוקם הדוכן של סיי "שומן" ושם קטניס נוהגת לסחור בשלל הציד שלה יחד עם גייל.

התפר - התפר הוא החלק העני ביותר של מחוז 12. ילידי התפר ידועים בעיניהם האפורות.

קרן השפע - בכול משחק ישנה קרן שפע הממוקמת במקום כלשהו בזירה תמיד בטווח ראיה מנקודת ההתחלה. בתוך קרן השפע ישנו ציוד שהמיועדים זקוקים לו, נשק, מזון, ציוד הישרדותי כגון, שק שינה, יוד (לזיקוק המים), מגנים (שריונות ומגני זרוע למינם) וכד' בכול שנה מתים מספר מיועדים רק במה שנקרא " מרחץ הדמים" שמתקיים בקרן השפע בקרב על הציוד.

הסרט

הסרט הראשון עלה לאקרנים ב-23 במרץ 2012 במקביל במספר מדינות בעולם בבימויו של גארי רוס. בישראל, הסרט יצא ב- 22 במרץ 2012. מכירת הכרטיסים המוקדמת שברה שיאים עולמיים, ועברה במספר את דמדומים 4: שחר מפציע (סרט) ואת אווטאר. לתפקידים הראשיים לוהקו ליאם המסוורת' בתפקיד גייל, ג'וש האצ'רסון בתפקיד פיטה, ג'ניפר לורנס בתפקיד קטניס ואליזבת' בנקס בתפקיד אפי.

ביקורות

הביקורות שיבחו את "משחק הרעב". סטפני מאייר מחברת "דמדומים" אמרה: "התמכרתי לספר... 'משחקי הרעב' הוא ספר מדהים".[1] ריק ריירדן, מחבר סדרת "פרסי ג'קסון והאולימפיים", תיאר את הספר כ"סיפור ההרפתקאות הקרוב ביותר לשלמות שקראתי בחיי".[2] אליזבת' בירד היללה את הספר ותיארה אותו כ"מרגש, נוקב, מעורר מחשבה ועוצר נשימה".[3] בנוסף, היא הגדירה את הספר כאחד הספרים הטובים של 2008. גם מגזין "בוקליסט" פרסם ביקורת חיובית ושיבח את הדמויות והרומנטיקה בספר.[4] בביקורת שפרסם ה"ניו יורק טיימס", כתב ג'ון גרין כי הספר "בעל עלילה גאונית וקצב מושלם".[5] עם זאת, נאמר גם כי לעתים הספר לא מממש עד תום את הפוטנציאל הטמון בעלילתו.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים