הדיסק המפוזר – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Baryardeni (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
מ לא נכון
שורה 1: שורה 1:
[[תמונה:Kuiper oort.jpg|300px|שמאל|ממוזער|תרשים של [[חגורת קויפר]] הקטנה, הדיסק המפוזר הקטן עוד יותר, ו[[עננת אורט]] הגדולה]]
[[תמונה:Kuiper oort.jpg|300px|שמאל|ממוזער|תרשים של [[חגורת קויפר]] הקטנה ו[[עננת אורט]] הגדולה. השטח ביניהם הוא הדיסק המפוזר]]
'''הדיסק המפוזר''' הוא אזור מרוחק של [[מערכת השמש]], המאוכלס בצפיפות רבה על ידי [[גרם שמים|גרמי שמים]] [[קרח]]יים, המכונים "גופים בדיסק המפוזר" (SDOs - Scattered Disc Objects). הדיסק המפוזר הוא תת-קבוצה של ה[[גוף טרנס נפטוני|גופים הטרנס נפטוניים]].
'''הדיסק המפוזר''' הוא אזור מרוחק של [[מערכת השמש]], המאוכלס בצפיפות רבה על ידי [[גרם שמים|גרמי שמים]] [[קרח]]יים, המכונים "גופים בדיסק המפוזר" (SDOs - Scattered Disc Objects). הדיסק המפוזר הוא תת-קבוצה של ה[[גוף טרנס נפטוני|גופים הטרנס נפטוניים]].



גרסה מ־18:04, 7 במאי 2012

תרשים של חגורת קויפר הקטנה ועננת אורט הגדולה. השטח ביניהם הוא הדיסק המפוזר

הדיסק המפוזר הוא אזור מרוחק של מערכת השמש, המאוכלס בצפיפות רבה על ידי גרמי שמים קרחיים, המכונים "גופים בדיסק המפוזר" (SDOs - Scattered Disc Objects). הדיסק המפוזר הוא תת-קבוצה של הגופים הטרנס נפטוניים.

החלק הפנימי יותר של הדיסק המפוזר חופף עם חגורת קויפר, אך חלקיו החיצוניים נמשכים הרחק מהשמש בשטחי עננת אורט. העצמים בדיסק המפוזר נמצאים גם מעל וגם מתחת למישור המילקה של מערכת השמש.

מבנה

למרות החקר המואץ של העצמים הטרנס-נפטוניים, אזור הדיסק המפוזר עדיין אינו מובן. הדעה הרווחת בקרב החוקרים היא כי הדיסק נוצר כאשר עצמים מחגורת קויפר נתלשו על ידי כוחות המשיכה של כוכבי הלכת החיצוניים, במיוחד נפטון, למסלול חריג ונטוי. בעוד שחגורת קויפר היא יחסית עגולה ושטוחה, המוערכת ב-30 עד 44 יחידות אסטרונומיות, והעצמים שבה נעולים במסלולים אוטונומיים מעגליים, סביבת הדיסק המפוזר היא הרבה פחות יציבה ופחות מעגלית, והעצמים בו אינם נעולים למסלולים אלא הם נעים במסלולים שונים, חלקם נעים במסלולים כמעט אנכיים (כדוגמת "אריס").

סימולציות של עצמים אלה מראות כי סופם של עצמים לא יציבים כאלה הוא להיפלט החוצה מליבת מערכת השמש לעבר עננת אורט ומעבר. מדענים סבורים כי עצמים שונים שנמצאים בדיסק המפוזר ובחגורת קויפר, מקורם באזורים הרבה יותר רחוקים וכי נלכדו על ידי כוחות הכבידה ונכנסו לאזור הדיסק המפוזר ואף פנימה יותר לתוך ליבת מערכת השמש.

אף על פי ש"סדנה" נחשב לעצם טרנס-נפטוני שמקורו באזור הדיסק המפוזר, החוקר שגילה אותו, מיכאל א. בראון, הציע כי בעקבות המרחק הרב שלו (האפהליון שלו מוערך ב-942 יחידות אסטרונומיות) הוא רחוק מכדי להיות מושפע מכוחות המשיכה של כוכבי הלכת החיצוניים, ולכן יש לשייך אותו לעצם מהאזור הפנימי של עננת אורט. לפי קו מחשבה זה, חוסר אינטראקציה כבידתית עם כוכבי הלכת החיצוניים שולל מהעצם את מעמדו כעצם בדיסק המפוזר, ויוצר קצה חיצוני לדיסק המפוזר, במקום כלשהו בין "סדנה" ועצמים שנויים במחלוקת נוספים, כדוגמת "אריס".

אם "סדנה" יצא מהדיסק המפוזר, הוא יאבד את הייחודיות שלו. וייתכן כי העצם 2000 CR105, שהתגלה לפני סדנה, מיקומו בחלק הפנימי של עננת אורט ולא בדיסק המפוזר (יותר סביר), או שהוא עצם שנע בין עננת אורט לבין הדיסק המפוזר. עצמים כאלה המכונים "עצמים שנותקו" - הם בעלי מסלול שלא היה יכול להיווצר על ידי השפעתו של נפטון.

גופים ידועים בדיסק המפוזר

1995 TL8

עצם טרנס-נפטוני שהתגלה בשנת 1995 והיה הגוף הראשון שהתגלה בדיסק המפוזר.

1996 TL66

עצם טרנס-נפטוני שהתגלה בשנת 1996, סווג תחילה כעצם מחגורת קויפר אך בהמשך שונה לעצם מאזור הדיסק המפוזר.

2002 TC302

גוף גדול בדיסק המפוזר, שהתגלה ב-19 באוקטובר 2002 על ידי "התוכנית לאיתור אסטרואידים הקרובים לכדור הארץ".

אריס

איור של אריס. הכוכב בצד השמאלי עליון הוא השמש

אריס הוא כוכב לכת ננסי הנמצא במרחק ממוצע של 68 יחידת אסטרונומיות מהשמש וקוטרו מוערך ב-2,400 ק"מ, כלומר הוא מעט גדול יותר מפלוטו. הוא מורכב בעיקר מסלעים ומקרח, והוא הגוף הידוע הגדול ביותר מבין הגופים בדיסק המפוזר. סביב אריס סובב ירח בשם דיסנומיה.

הגילוי של אריס ומדידת קוטרו היו ה"זרז" להגדרת כוכבי לכת ננסיים כסוג חדש של גופים במערכת השמש, ולהוצאת פלוטו מרשימת כוכבי הלכת. מקור שמו של העצם בשמה של אלת חוסר ההרמוניה במיתולוגיה היוונית - אריס. השם משקף את המהומה בקהילה האסטרונומית שנוצרה בעקבות גילויו. ירחו של אריס מכונה דיסנומיה על שם בתה מפרת החוק של אריס.


2004 XR190

עצם טרנס-נפטוני שהתגלה בשנת 2004 וייחודו שהוא נע מעלה ומטה במישור המילקה, במקום ימינה ושמאלה כמו שאר העצמים.


תבנית:Link FA תבנית:Link FA