מיט רומני – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
[[תמונה:Mitt Romney.jpg|ממוזער|250px|שמאל|מיט רומני]]
[[תמונה:Mitt Romney.jpg|ממוזער|250px|שמאל|מיט רומני]]
'''וילארד מיט רומני''' (ב[[אנגלית]]: '''Willard Mitt Romney'''; נולד ב-[[12 במרץ]] [[1947]]) הוא [[איש עסקים]] ו[[פוליטיקאי]] [[ארצות הברית|אמריקני]], [[מושל]] [[מסצ'וסטס]] לשעבר והמועמד הצפוי של [[המפלגה הרפובליקנית]] ב[[הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2012|בחירות לנשיאות ארצות הברית לשנת 2012]].
'''וילארד מיט רומני''' (ב[[אנגלית]]: '''Willard Mitt Romney'''; נולד ב-[[12 במרץ]] [[1947]]) הוא [[איש עסקים]] ו[[פוליטיקאי]] [[ארצות הברית|אמריקני]], [[מושל]] [[מסצ'וסטס]] לשעבר והמועמד של [[המפלגה הרפובליקנית]] ב[[הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2012|בחירות לנשיאות ארצות הברית לשנת 2012]].


==ביוגרפיה==
==ביוגרפיה==

גרסה מ־21:18, 31 במאי 2012

מיט רומני

וילארד מיט רומניאנגלית: Willard Mitt Romney; נולד ב-12 במרץ 1947) הוא איש עסקים ופוליטיקאי אמריקני, מושל מסצ'וסטס לשעבר והמועמד של המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות ארצות הברית לשנת 2012.

ביוגרפיה

תחילת דרכו

רומני נולד למשפחה מורמונית אמידה במדינת מישיגן. אביו, ג'ורג' רומני היה תעשיין, ובהמשך מושל המדינה מטעם המפלגה הרפובליקנית. בשנת 1968 התמודד אביו ללא הצלחה על מועמדות מפלגתו לנשיאות ארצות הברית.

רומני למד בתיכון פרטי במישיגן, ומשם המשיך ללימודי תואר ראשון באוניברסיטת בריגהם יאנג, אותם סיים בשנת 1971, וכן לימודי תואר שני במנהל עסקים ומשפטים באוניברסיטת הארווארד, אותם סיים ב-1975. עם תום לימודיו השתקע במסצ'וסטס שם עבד בכמה חברות מובילות לייעוץ עסקי. בתקופת עבודתו במגזר הפרטי הוא צבר הן מוניטין של איש עסקים מצליח והן הון אישי שנאמד במאות מיליוני דולרים.

ב-1994 עשה רומני ניסיון ראשון להיבחר לתפקיד פוליטי, כאשר התמודד על נציגות מסצ'וסטס בסנאט האמריקני מול הסנאטור הדמוקרטי הוותיק טד קנדי. בשלבים מסוימים של מערכת הבחירות, הסקרים הראו על מרוץ צמוד, ומערכת הבחירות הפכה לאחת היקרות באותה שנה, אולם בסופו של דבר הצליח קנדי לנצח את רומני בהפרש של 18 אחוז מהקולות, ורומני חזר לעסקים.

ב-1999 נקרא לעמוד בראש הוועדה המארגנת של אולימפיאדת החורף של 2002 בסולט לייק סיטי, שנקלעה הן לקשיים כספיים, והן לקשיים תדמיתיים קשים עקב פרשת שחיתות בהחלטה על הענקת אירוח האולימפיאדה לעיר. רומני הצליח להתגבר על הקשיים ולהפוך את המשחקים להצלחה כלכלית. הוא הודיע שלא יקבל משכורת עד שלא יובטח כי המשחקים יסתיימו ברווח, ולבסוף תרם את משכורתו לצדקה.

מושל מסצ'וסטס

הצלחתו בארגון המשחקים האולימפיים החזירה אותו לפוליטיקה, והוא התמודד מטעם המפלגה הרפובליקנית על משרת מושל מסצ'וסטס בבחירות של 2002. המשרה הייתה נתונה בידי ממלאת מקום רפובליקאית ובלתי פופולרית. רומני ניצח, והצליח לשמר את התפקיד בידיים רפובליקניות במדינה בעלת רוב דמוקרטי וליברלי גדול.

תחת כהונתו כמושל עבר הממשל המדינתי מגירעון לעודף תקציבי, בעקבות קיצוצים בתקציב, וסדרה של העלאות של תעריפי אגרות ואף העלאה של מסים מסוימים. כמו כן נערכה בהסכמה דו-מפלגתית רפורמה מקיפה בביטוח הבריאות במדינה, שדאגה לכך שכל תושבי המדינה יחויבו לרכוש ביטוח בריאות, ודאגה לסיוע למעוטי היכולת בכך.

נושא מרכזי שהעסיק את רומני בעת כהונתו כמושל הוא נושא הנישואים החד-מיניים. בסוף 2003 פסק בית המשפט העליון של מסצ'וסטס בעתירה כנגד הממשל שהאפליה נגד זוגות חד מיניים מנוגדת לחוקה של המדינה, ודרש מבית המחוקקים המדינתי לתקן תוך זמן קצוב את המצב. רומני התנגד הן לנישואים חד-מיניים והן ל"ברית זוגיות אזרחית", אבל נוכח ההחלטה תמך בתיקון לחוקה שיאפשר "ברית זוגיות אזרחית". אולם לנוכח כישלון החקיקה בנושא נאלץ להורות על מתן רישיונות נישואים לזוגות חד מיניים, ובכך הפכה מדינתו לראשונה בארצות הברית שמאפשרת זאת.

רומני כיהן קדנציה אחת, ולא התמודד על קדנציה נוספת.

הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2008

הערכות לגבי ריצתו לנשיאות החלו להישמע ב-2004 אחרי שרומני נבחר לשאת את אחד הנאומים המרכזיים בוועידת המפלגה הרפובליקנית, והתגברו בסוף 2005 כשהודיע שלא ירוץ לעוד כהונה כמושל. עם תום כהונתו, בתחילת 2007 פתח רשמית במרוץ.

בתחילת מסע הבחירות שני המתחרים המובילים על מועמדות המפלגה הרפובליקנית היו רודי ג'וליאני וג'ון מקיין שלרבים מבין אנשי הימין הדתי השמרני בקרב הבוחרים הרפובליקאים יש רתיעה מלהצביע עבורם מכיוון שהם נחשבים מתירנים. לכן רומני נקט באסטרטגיה של כיבוש עמדת המועמד השמרני, מימין לג'וליאני ומקיין. אולם אסטרטגיה זו סובלת מכמה נקודות חולשה: למרות שכיום רומני טוען שהוא מתנגד נחרץ להפלות, בעבר עמדתו הייתה מתונה בהרבה, וכשהוא רץ כנגד טד קנדי לסנאט ב-1994 הוא תמך בשימור פסק דין רו נגד וייד. כמו כן אמונתו המורמונית מהווה בעיה, שכן רבים מהפרוטסטנטים, ובייחוד האוונגליסטים רואים בדת המורמונית כת, ולא זרם נוצרי לגיטימי.

רומני ניהל קמפיין יקר, ותרם מכיסו עשרות מיליוני דולרים. הוא זכה להצלחה חלקית, ופרש מהמרוץ ב-7 בפברואר 2008, לאחר שהתוצאות ביום שלישי הגדול הראו בבירור כי ציבור הבוחרים מעדיף את המועמד ג'ון מקיין.

הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2012

ב-2 ביוני 2011 הכריז רומני רשמית על התמודדותו לתפקיד המועמד לנשיאות של המפלגה הרפובליקנית. בפריימריז שהתקיימו ב-4 בינואר 2012 במדינת איווה פורסם תחילה כי רומני ניצח בהפרש של שמונה קולות והוכרז כמנצח כעבור מספר שבועות לאחר ספירה חוזרת של הקולות התברר כי רומני הפסיד, ליריבו ריק סנטורום ב-34 קולות בלבד אך מכיוון שהתוצאות הרשמיות כבר פורסמו באופן רשמי נשאר רומני המנצח . לאחר מכן ניצח רומני בבחירות שהתקיימו בניו המפשייר, פלורידה, נבדה, מיין, אריזונה ומישיגן.

ריק סנטורום פרש מהבחירות ב-10 באפריל,ואחריו ניוט גינגריץ' ב-2 במאי ובכך הותיר את מיט רומני להיות המועמד המוביל לנשיאות המפלגה הרפובליקנית,שאיתו נימצא רק רון פול שמפגר ב-680 צירים אחריו.ב29 במאי הבטיח את מעומדתו לאחר שניצח בטקסס.

יחסו לישראל

רומני חושש שהאיסלאם הקיצוני מעוניין לאסלם בכוח את הלא-מוסלמים. הוא תומך בגדר ההפרדה בין ישראל ויו"ש, וקורא למדינות ערב לא לסייע לחמאס ולחיזבאללה.[1]

למיט רומני ולראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, יחסי חברות טובים ובמרוצת השנים הם נהגו להיוועץ זה בזה בנושאים פוליטיים ומדיניים.

משפחה

מיט ואן רומני, 2007

בשנת 1968 נישא רומני לחברתו מימי לימודיו בתיכון, אן דייוויס. לשניים נולדו חמישה בנים. בעוד רומני נולד למשפחה מורמונית, אשתו הצטרפה לכנסייה המורמונית בעקבות היכרותם. ב-1998 אובחנה אצל אן מחלת הטרשת הנפוצה, אולם כיום מחלתה אינה מונעת ממנה לנהל אורח חיים נורמלי.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

תבנית:Link GA