מרגריטה, נסיכת סבויה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ZéroBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.1) (בוט מוסיף: eu:Margarita Teresa Savoiakoa
FiriBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.3) (בוט מוסיף: ro:Margareta de Savoia
שורה 37: שורה 37:
[[pl:Małgorzata Sabaudzka]]
[[pl:Małgorzata Sabaudzka]]
[[pt:Margarida de Saboia, rainha de Itália]]
[[pt:Margarida de Saboia, rainha de Itália]]
[[ro:Margareta de Savoia]]
[[ru:Маргарита Савойская (королева)]]
[[ru:Маргарита Савойская (королева)]]
[[simple:Margherita of Savoy]]
[[simple:Margherita of Savoy]]

גרסה מ־16:07, 6 ביולי 2012

מרגריטה מסבויה

מרגריטה מסבוי, מלכת איטליה (נובמבר 1851 - ינואר 1926) הייתה אשתו של אומברטו הראשון.

מרגריטה מריה תרזה ג'ובנה מסבוי הייתה בתו של פרדיננד הדוכס מג'נובה ואליזבט מסכסוניה. מצד אביה הייתה מרגריטה נכדתם של קרלו אלברטו - מלך סרדיניה ומריה תרזה הארכידוכסית מאוסטריה. מצד אמה הייתה מרגריטה נכדתם של גון מלך סכסוניה ואמיליה אוגוסטה נסיכת בוואריה.

מרגריטה נישאה באפריל 1868 לבן-דודה אומברטו. בשנת 1869 נולד בנם היחיד של בני- הזוג לימים המלך ויטוריו אמנואלה השלישי. (יש הטוענים כי סיבת היותו של ויטוריו אמנואלה קטן קומה נעוצה בעובדה שהוריו היו בני- דודים).

בינואר 1878 ירש אומברטו את כס המלוכה האיטלקי והוכרז כמלך אומברטו הראשון. מרגריטה הוכרזה כמלכת איטליה. בשנת 1900 נרצח המלך על ידי מתנקש והמלכה מרגריטה הפכה למלכה- האם של איטליה.

מרגריטה ייסדה רבים ממוסדות התרבות באיטליה, בהם בית דנטה. כמו כן היא הייתה פטרונית של מוסדות צדקה רבים, ובראשם הצלב האדום האיטלקי. הפיצה מרגריטה נקראה על שמה בשנת 1906 וזאת משום שמרכיביה מסמלים את צבעי הדגל האיטלקי (עגבניות- אדום, בזיליקום- ירוק וגבינה- לבן). המלכה מרגריטה הייתה חובבת טיפוסי הרים, וכמה רכסים בהרי העולם השונים נקראים על שמה.

המלכה הואשמה בכך שגילתה אהדה לתנועה הפאשיסטית בראשית ימיה. ארבעת מנהיגי התנועה הפאשיסטית ובתוכם אמיליו דה בונו ואיטלו באלבו נפגשו עימה בשנת 1922 כדי לקבל את ברכתה בטרם פתחו במצעד על רומא.

ראו גם