בינה עסקית 2.0 – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Edcqwe (שיחה | תרומות)
Edcqwe (שיחה | תרומות)
שורה 13: שורה 13:
==בינה עסקית כשירות==
==בינה עסקית כשירות==


עם העלייה בדרישה לכלי BI, ועם קצב גידול נפח המידע למימדים עצומים (הנקראים [[Big Data]]), נוצרו דרישות לכלי [[ETL|ETL - Extract Transform and Load]] עם יכולות עיבוד חזקות יותר, למחסני נתונים גדולים, בטכנולוגיות מתקדמות, ובכלי BI מתקדמים יותר. התרחבות תחום ה-BI, והגידול המתמיד בעלויות, הביאו להצעות יצירתיות לדרכי ניהול BU בארגון. אחד הפתרונות היא לרכוש מידע מספק חיצוני, במקום לאסוף ולנתח את המידע באופן פנימי בתהליכים ארוכים ומורכבים. פתרון נוסף שמיושם הוא שימוש ב[[מחשוב ענן]] (Cloud Computing) על מנת לחסוך עלויות בכמה דרכים:
עם העלייה בדרישה לכלי BI, ועם קצב גידול נפח המידע למימדים עצומים (הנקראים [[Big Data]]), נוצרו דרישות לכלי [[ETL|ETL - Extract Transform and Load]] עם יכולות עיבוד חזקות יותר, למחסני נתונים גדולים המנוהלים על ידי טכנולוגיות מתקדמות, ולכלי BI מתקדמים יותר. התרחבות תחום ה-BI, והגידול המתמיד בעלויות, הביאו להצעות יצירתיות לדרכי ניהול BI בארגון. אחד הפתרונות הוא לרכוש מידע מספק חיצוני, במקום לאסוף ולנתח את המידע באופן פנימי בתהליכים ארוכים ומורכבים. פתרון נוסף שמיושם הוא שימוש ב[[מחשוב ענן]] (Cloud Computing) על מנת לחסוך עלויות בכמה דרכים:


*[[תוכנה כשירות]] (SaaS): רכישת רשיונות לשימוש בכלי BI המנוהלים בענן, ללא צורך ברכישה ופיתוח מקומיים של התוכנות בארגון.
*[[תוכנה כשירות]] (SaaS): רכישת רשיונות לשימוש בכלי BI המנוהלים בענן, ללא צורך ברכישה ופיתוח מקומיים של התוכנות בארגון.
*[[תשתית כשירות]] (IaaS): אחסון נתונים על שרתי הספק, במקום לנהל מחסני נתונים.
*[[תשתית כשירות]] (IaaS): אחסון נתונים על שרתי הספק, במקום לנהל מחסני נתונים מקומיים.
*[[פלטפורמה כשירות]] (PaaS): שימוש בפלטפורמות ענן לצורך פיתוח כלים ארגוניים, כגון כלי BI מתקדמים.
*[[פלטפורמה כשירות]] (PaaS): שימוש בפלטפורמות ענן לצורך פיתוח כלים ארגוניים, כגון כלי BI מתקדמים.



גרסה מ־22:08, 10 ביולי 2012

בינה עסקית 2.0 (BI 2.0) הוא שם לדור חדש של פתרונות וכלי בינה עסקית (Business Intelligence), המאפשרים דיווח בזמן אמת (Real-Time) ודוגלים בתפיסה של דפדפן בסביבת Web. כלים אלו מאפשרים דיווחים דינמיים יותר מהדיווחים הסטטיים שאפיינו כלים מדור קודם.

השם "בינה עסקית 2.0" נובע ככל הנראה מהקישור ל-Web 2.0 אשר מבטא את זמינות המידע באופן מיידי, ממשק ויזואלי אינטראקטיבי, ושילוב BI בחיפוש האינטרנטי.

מגמת ההתפתחות של בינה עסקית 2.0 התאפשרה בעקבות שימוש הולך וגדל של כלי בינה עסקית, צבירה רבה של מידע אודות יישום BI, וחשיפה של פתרונות וטכנולוגיות מתקדמים . עם האימוץ הנרחב של כלי בינה עסקית, התבררה ההבנה כי אחת מנקודות החולשה של כלים אלו הוא הפער בין הזמן שבו נוצר המידע, לבין הזמן שהמידע מוצג בכלי. חשיבות דיווח בזמן אמת נהייתה רלוונטית לא רק בסביבות כגון פסי ייצור המשתמשים בבינה עסקית תפעולית, מסחר בבורסה, וניהול חדרי מיון, אלא אף בניהול מלאי, שיווק, ובתהליכים בסיסיים נוספים.

בנוסף, העובדה כי מרבית הארגונים כיום משתמשים בארכיטקטורה מוכוונת-שירותים (SOA – Service Oriented Architecture), לרוב בשילוב עם ארכיטקטורה מוכוונת אירועים (EDA - Event Driven Architecture) מאפשרת למידע לזרום בתוך הארגון בזמן אמת, ומעלה את חשיבות הדיווח בזמן אמת. מטרת בינה עסקית 2.0 היא לצמצם את הזמן בין אירוע לתגובה הנדרשת.

בינה עסקית בזמן אמת

על מנת ליישם פתרונות בינה עסקית 2.0, נדרש שינוי בארכיטקטורה - מעבר משימוש במחסני נתונים (Data Warehouse) בלבד, ומעבר לשימוש בתווכה (תוכנה מתווכת-Middleware). איסוף וקישור בין אירועים המגיעים מתווכה המנטרת מידע בזמן אמת, מאפשרים לנתח את מקבץ האירועים, ולהשוותו לביצועי העבר. השוואה זו מאפשרת זיהוי אוטומטי של בעיות והזדמנויות, ויכולה אף לספק המלצות או פתרונות אוטומטיים על בסיס חוקים ולוגיקות שנקבעו מראש.

בינה עסקית כשירות

עם העלייה בדרישה לכלי BI, ועם קצב גידול נפח המידע למימדים עצומים (הנקראים Big Data), נוצרו דרישות לכלי ETL - Extract Transform and Load עם יכולות עיבוד חזקות יותר, למחסני נתונים גדולים המנוהלים על ידי טכנולוגיות מתקדמות, ולכלי BI מתקדמים יותר. התרחבות תחום ה-BI, והגידול המתמיד בעלויות, הביאו להצעות יצירתיות לדרכי ניהול BI בארגון. אחד הפתרונות הוא לרכוש מידע מספק חיצוני, במקום לאסוף ולנתח את המידע באופן פנימי בתהליכים ארוכים ומורכבים. פתרון נוסף שמיושם הוא שימוש במחשוב ענן (Cloud Computing) על מנת לחסוך עלויות בכמה דרכים:

  • תוכנה כשירות (SaaS): רכישת רשיונות לשימוש בכלי BI המנוהלים בענן, ללא צורך ברכישה ופיתוח מקומיים של התוכנות בארגון.
  • תשתית כשירות (IaaS): אחסון נתונים על שרתי הספק, במקום לנהל מחסני נתונים מקומיים.
  • פלטפורמה כשירות (PaaS): שימוש בפלטפורמות ענן לצורך פיתוח כלים ארגוניים, כגון כלי BI מתקדמים.

ניתוח מנבא

העובדה כי בינה עסקית 2.0 מספקת מידע בזמן אמת, מאפשרת לנו לחזות קדימה התפתחויות צפויות, ולהבין מה ההשלכות של אירוע מסויים על צרכי הארגון. זהו הבדל מהותי נוסף בין בינה עסקית סטנדרטית - המתעסקת בניתוח העבר, לבין בינה עסקית 2.0 - המתעסקת בתכנון העתיד.

ניתוח מנבא (Predictive Analytics) הופך את שיטת כריית נתונים (Data Mining) מאופן פעולה תגובתי - הבנת וניתוח העבר, לאופן פעולה יוזם - חיזוי והבנת העתיד. ניתוח מנבא הינו תחום סטטיסטי אשר מזהה קשרים בין משתנים מוסברים למשתנה חזוי על פי התנהגויות העבר, ומיישם את הקשר הזה לחיזוי התנהגות המשתנה החזוי בעתיד.

למרות שניתן ליישם ניתוח מנבא על ארכיטקטורה מבוססת מחסן נתונים, העובדה כי הנתונים עליהם החיזוי מבוסס אינם עדכניים מקטינה את יעילות ודיוק החיזוי. ניתוח מנבא על בסיס נתוני זמן אמת דרך בינה עסקית 2.0 מביא לאופטימיזציה של החיזוי, ומאפשרת נקיטת פעולות נכונות ורלוונטיות.

לקריאה נוספת

  • Aberdeen Group, Business Intelligence Deployment Strategies, Time and User Demand - The Drivers for SaaS BI, Aberdeen Group, April 2008

ראו גם

קישורים חיצוניים

  • Mehta, Sanjay (2008). "BI 2.0 Technology - [[MAIA Intelligence]] Perspective". www.maia-intelligence.com. {{cite web}}: URL–wikilink conflict (עזרה)
  • James Richardson, Kurt Schlegel, Rita L. Sallam, Bill Hostmann, Magic Quadrant for Business Intelligence Platforms, Gartner
  • Nelson, Greg (2010). "Business Intelligence 2.0: Are we there yet?" (PDF). SAS Global Forum 2010.
  • Kontzer, Tony (2008). "The Forecast for Cloud Computing". cioinsight.com.
  • Nicholls, Charles (2006). "BI 2.0: The Next Generation". informaion-management.com.