קטלבל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
JackieBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.2) (בוט משנה: no:Kule (frivekt)
HRoestBot (שיחה | תרומות)
מ r2.6.5) (בוט מוסיף: zh:壺鈴
שורה 73: שורה 73:
[[ru:Гиря]]
[[ru:Гиря]]
[[sv:Kettlebell]]
[[sv:Kettlebell]]
[[zh:壺鈴]]

גרסה מ־07:44, 18 ביולי 2012

קטלבל במשקל 16 קילוגרם (1 פוד)

הקטלבלסאנגלית: kettlebell, ברוסית: גיריי Гиря Girya) הוא סוג משקולת המשמש לאימון משקולות.

היסטוריה

הקטלבלס או גיריי ברוסית היא משקולת רוסית שנראית כמו כדור תותח עם ידית. הקטלבלס התפתח ברוסיה בשנת 1704. חוואים ועובדי נמל רוסים, השתמשו במשקולות הקטלבלס שהיו למעשה יחידת מדידה רוסית עתיקה הנקראת פוד (pood) ‏, 1 פוד = 16 ק"ג. זהו גם המשקל הפופולרי לגברים המתחילים באימון קטלבלס, אחריו הגיע ה-1.1/2 פוד = 24 ק"ג, המשקל התקני בצבא הסובייטי, ואחריו לאנשים חזקים 2 פוד = 32 ק"ג. המשקולת הפכה להיות פופולארית בארצות הברית בזכות המאמן פבל טסטוליין RKC שהביא את שיטת האימונים ב 1998, והמאמן ולרי פדרנקו AKC אלוף העולם ומחזיק בשיא העולם. לישראל הגיעה השיטה ב-2006/7 מאירופה וארצות הברית על ידי אורי הירש IKFF-L2 , WKC/AKC , RKC ו-EKIa , מייסד אימון הקטלבלס בישראל ומפתח שיטת איתנים קטלבלס.

בשנים האחרונות הקטלבלס הפך להיות פופולארי בקרב אתלטים רבים ובעיקר אמני לחימה כמו כן עוסקים בקטלבלס וידוענים רבים.

קטלבלס תחרותי

הנפות קטלבלס, נחשב ספורט לאומי ברוסיה, ומתחרים בו בכל רחבי העולם.

קטגוריית גברים : חובבים - 24 ק"ג מיקצוענים - 32 ק"ג

קטגוריית נשים: חובבות - 12 ק"ג מיקצועניות - 16 ק"ג

בהנפות קטלבלס אנו מבחינים בשני סגנונות שונים:


  • ביאתלון (Biathlon) התוצאה הסופית הינה סיכום של שני הסגנונות

- דחיקה מעל לראש (Two Arm Jerk = Two Arm short Cycle) - בה המתחרים מרימים את הקטלבלס מהרצפה קודם אל עמדת ביניים, בה משקולות הקטלבלס נחות על הכתפיים, ולאחר מכן מזדקפים מניפים את הקטלבלס אל מעל הראש.

- הנפה (Snatch) - בה על המתחרים להרים את הקטלבלס מעל ראשיהם בתנועה אחת יציבה. (הנפה בין הרגל דרך תנועה אחת רצופה אל מעל לראש, מותרת החלפת יד אחת בלבד).

  • מחזור ארוך (Long Cycle)

- דחיקה (Clean and Jerk = Two Arm Long Cycle) - בה המתחרים מרימים את הקטלבלס מהרצפה אל עמדת ביניים, ולאחר מכן מניפים את הקטלבלס אל מעל הראש.


כל תרגיל מוקצב לעשר דקות. בזמן זה על המתחרה להניף את המשקולת מספר רב ככל האפשר של פעמים, ללא הורדת הקטלבלס אל הרצפה (בהנפה אסור מגע של המשקולת עם הגוף).

אימון בעזרת קטלבלס

שיטת אימון בעזרת משקולת קטלבלס. מניעים או מניפים את המשקולת מסביב לגוף (כל הגוף צריך לעבוד קשה כדי להניע ולייצב אותה) אימון בקטלבלס הוא אימון תנועה של כל הגוף, המשלב את כל מרכיבי הכושר: כוח גופני, סיבולת, גמישות, קואורדינציה, זריזות ומהירות. האימון מתבצע בעיקר על ידי הנפות, כאשר הגוף צריך לשלוט ולהגיב לתנועה. הדבר מתבצע דרך תרגול תנועה של כל הגוף בצורה דינאמית.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ערך זה הוא קצרמר בנושא ספורט. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.