Diseases Database – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Xqbot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.3) (בוט מוסיף: mk:Diseases Database
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט: החלפת טקסט אוטומטית (-[[התקף לב +[[אוטם שריר הלב|התקף לב)
שורה 8: שורה 8:
כדי לקשר בין הפריטים עצמם ובינם לבין מקורות מידע חיצוני נוצרו שלוש מערכות של מטה-דטה במאגר המידע.
כדי לקשר בין הפריטים עצמם ובינם לבין מקורות מידע חיצוני נוצרו שלוש מערכות של מטה-דטה במאגר המידע.


ראשית, לכל פריט במאגר המידע של מחלות קיימים יחסים שונים, לדוגמה על [[סוכרת#סוגי סוכרת|סוכרת סוג 2]] נקבע "גורם סיכון ל-" [[לב האדם#מחלת לב איסכמית|מחלת לב איסכמית]]. באופן זה מאגר המידע עושה שימוש ב[[מודל ישות-תכונה-ערך]] כאשר ה"פריטים" מהווים ישויות וערכים. היחסים במאגר המידע הם דו-צדדים, כך למשל לקביעה כי "[[התקף לב]] עשוי לגרום לכאב בחזה", קיימת מקבילה ולפיה "כאב בחזה עשוי להיגרם על ידי התקף לב". יחסים אלה נאגרים במאגר המידע ומאפשרים יצירת רשימות, לדוגמה, רשימת פריטים שעשויים לגרום לכאב בחזה, או רשימת פריטים שעשויים להיגרם כתוצאה מהתקף לב.
ראשית, לכל פריט במאגר המידע של מחלות קיימים יחסים שונים, לדוגמה על [[סוכרת#סוגי סוכרת|סוכרת סוג 2]] נקבע "גורם סיכון ל-" [[לב האדם#מחלת לב איסכמית|מחלת לב איסכמית]]. באופן זה מאגר המידע עושה שימוש ב[[מודל ישות-תכונה-ערך]] כאשר ה"פריטים" מהווים ישויות וערכים. היחסים במאגר המידע הם דו-צדדים, כך למשל לקביעה כי "[[אוטם שריר הלב|התקף לב]] עשוי לגרום לכאב בחזה", קיימת מקבילה ולפיה "כאב בחזה עשוי להיגרם על ידי התקף לב". יחסים אלה נאגרים במאגר המידע ומאפשרים יצירת רשימות, לדוגמה, רשימת פריטים שעשויים לגרום לכאב בחזה, או רשימת פריטים שעשויים להיגרם כתוצאה מהתקף לב.


שנית, רוב לפריטי מאגר המידע משויכים [[קישור]]ים למקורות מידע נוספים ברשת הכוללים את [[OMIM]], [[eMedicine]] ועוד.
שנית, רוב לפריטי מאגר המידע משויכים [[קישור]]ים למקורות מידע נוספים ברשת הכוללים את [[OMIM]], [[eMedicine]] ועוד.

גרסה מ־14:35, 5 באוגוסט 2012

Diseases Databaseעברית: מאגר המידע של מחלות) הוא מאגר מידע המשרת אתר אינטרנט חופשי לציבור ובו מידע על היחס שבין מצבים רפואיים שונים, תסמינים, ותרופות. מאגר המידע מנוהל בידי חברת Medical Object Oriented Software Enterprises Ltd אשר פועלת מלונדון, בריטניה.

מטרתו הרשמית של האתר היא: "חינוך, מתן חומר רקע לקריאה ועניין כללי" וקהל היעד למידע הוא "רופאים, בעלי מקצועות רפואיים אחרים ותלמידים במקצועות אלה". העורך הראשי של האתר, מלקולם ה. דאנקן, הוא רופא במקצועו.

ארגון

מאגר המידע של מחלות, מאורגן סביב אוסף מונחים המתייחסים לרפואת האדם. מונחים אלה כוללים שמות מחלות, תרופות, תסמינים, סימנים גופניים ותוצאות מעבדה חריגות. המאגר מתייחס למונחים אלה כאל "פריטים" (items). קיימים כ-8,000 "פריטים" במאגר המידע.

כדי לקשר בין הפריטים עצמם ובינם לבין מקורות מידע חיצוני נוצרו שלוש מערכות של מטה-דטה במאגר המידע.

ראשית, לכל פריט במאגר המידע של מחלות קיימים יחסים שונים, לדוגמה על סוכרת סוג 2 נקבע "גורם סיכון ל-" מחלת לב איסכמית. באופן זה מאגר המידע עושה שימוש במודל ישות-תכונה-ערך כאשר ה"פריטים" מהווים ישויות וערכים. היחסים במאגר המידע הם דו-צדדים, כך למשל לקביעה כי "התקף לב עשוי לגרום לכאב בחזה", קיימת מקבילה ולפיה "כאב בחזה עשוי להיגרם על ידי התקף לב". יחסים אלה נאגרים במאגר המידע ומאפשרים יצירת רשימות, לדוגמה, רשימת פריטים שעשויים לגרום לכאב בחזה, או רשימת פריטים שעשויים להיגרם כתוצאה מהתקף לב.

שנית, רוב לפריטי מאגר המידע משויכים קישורים למקורות מידע נוספים ברשת הכוללים את OMIM, eMedicine ועוד.

שלישית, רוב פריטי מאגר המידע של מחלות ממופים למונחים במערכת UMLS (באנגלית: Unified Medical Language System; "מערכת השפה הרפואית המאוחדת"). הקישור למערכת UMLS מאפשר תצוגת הגדרות תמציתיות, או כותרות נושאים רפואיים (Medical Subject Headings). מיפוי ב-UMLS מאפשר גם קישורים לסיווגים רפואיים ומינוחים רפואיים, כגון ICD-9.

קישורים חיצוניים