ביוכימיה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
MerlIwBot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: ky:Биохимия
TjBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.2) (בוט מוסיף: uz:Biokimyo
שורה 152: שורה 152:
[[uk:Біохімія]]
[[uk:Біохімія]]
[[ur:حیاتی کیمیاء]]
[[ur:حیاتی کیمیاء]]
[[uz:Biokimyo]]
[[vi:Hóa sinh]]
[[vi:Hóa sinh]]
[[war:Biyokemika]]
[[war:Biyokemika]]

גרסה מ־22:08, 6 באוגוסט 2012

המבנה התלת-ממדי של האנזים נויראמינידאז
מודל של סליל אלפא, מבנה תלת-ממדי בסיסי ונפוץ בחלבונים

ביוכימיה היא מדע החוקר את התכונות הכימיות המאפיינות מולקולות המיוצרות בתאים חיים וייחודיות להם, ומאפשרות להם לבצע את תפקידם. הביולוגיה המולקולרית היא מדע החוקר את תפקידן של מולקולות אלה.

מקום הביוכימיה בין המדעים

הביוכימיה מהווה גשר בין הביולוגיה והכימיה. הביוכימיה היא המדע המדויק ביותר במדידותיו השייך לתחום הביולוגיה. מלבד תחום הביולוגיה המולקולרית, נשענת הביוכימיה בעיקר על הכימיה האורגנית. מודלים מתחום הפיזיקה והמתמטיקה נדירים יחסית בביוכימיה. לביוכימיה נגיעה ואחיזה כמעט בכל תחום ביולוגי שהוא, כולל תחומים שנדמה כי הם רחוקים ממנה מאוד, כגון זואולוגיה וביולוגיה אבולוציונית.

אחד מעיסוקיה העיקריים של הביוכימיה כיום הוא חקר החלבונים, מכיוון שלחלבונים קשר ישיר לתכונות האורגניזם (פנוטיפ). מכיוון שגנים מקודדים ליצור של חלבונים, ניתן לראות בביוכימיה את המדע הממשיך במקום בו דרכו של מדע הגנטיקה מסתיים. כשם שגנטיקה הינה מדע הגנום (סך כל הגנים באורגניזם), ביוכימיה הינה מדע הפרוטאום (סך כל החלבונים באורגניזם).

לביוכימיה תפקיד מרכזי בהבנת מנגנוני מחלות, בחקלאות ובייצור תרופות.

תחומי מחקר

הביוכימיה מתמקדת במספר תחומי מחקר:

לימודי ביוכימיה

למרות שהביוכימיה מהווה שילוב של כימיה וביולוגיה, הרי שמטרתה וייעדיה הינם ביולוגיים. מדענים וחוקרים בתחום הביוכימיה למדו ברוב המקרים במסלולים ביולוגיים. ברוב המקרים יש ללמוד לתואר ראשון בביולוגיה או בכימיה, ורק בתואר השני ניתן להתמקד בביוכימיה. בשנים האחרונות נפתחות בהדרגה תוכניות לתואר ראשון בביוכימיה באוניברסיטאות רבות.

כל מסלול לתואר ראשון בביולוגיה כולל לפחות קורס חובה אחד בביוכימיה (המתמקד בעיקר בחלבונים ובאנזימים), ולעתים קורס נוסף (המתמקד בסוכרים, שומנים ונושאים אחרים). במסלולים לתואר ראשון בכימיה ניתן בדרך כלל ללמוד ביוכימיה כקורס העשרה או בחירה. כמו- כן, ישנו מסלול של לימודי הנדסה ביוכימית בטכניון בחיפה, המשלב לימודי ביוכימיה עם לימודי הנדסה.

ביוכימיה והמחקר בישראל


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

פרס נובל לכימיה הוענק ב-10 בדצמבר 2004 למדענים הישראלים מהטכניון אברהם הרשקו ואהרון צ'חנובר על מחקרם אודות אפיון מערכת פירוק החלבון בתא, מערכת היוביקוויטין. זהו פרס נובל הראשון שהוענק לישראלים בתחום מדעי הטבע.

ראו גם

קישורים חיצוניים

כתבי עת באנגלית:

אחרים: