איניאס – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
EmausBot (שיחה | תרומות)
מ r2.6.4) (בוט משנה: sk:Aineias (mytológia)
VolkovBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.2) (בוט מוסיף: be-x-old:Энэй
שורה 24: שורה 24:
[[ar:أينياس]]
[[ar:أينياس]]
[[be:Эней]]
[[be:Эней]]
[[be-x-old:Энэй]]
[[bg:Еней]]
[[bg:Еней]]
[[bs:Eneja]]
[[bs:Eneja]]

גרסה מ־19:41, 7 באוגוסט 2012

פדריקו ברוצ'י, "איניאס נמלט מטרויה", 1598
איניאס נושא את אנכיסס על גבו. כד יווני בסגנון הדמויות השחורות, 520 - 510 לפנה"ס לערך.

אַינֵיאָסיוונית: Αινείας; בלטינית: Aeneas) הוא דמות אגדית הנמנה עם גיבורי מלחמת טרויה, אל למחצה, בנם של אנכיסס ושל האלה ונוס, ואביה הקדמון של משפחת היוליים, משפחתו של יוליוס קיסר.

כשכבשו היוונים את טרויה רצה איניאס להישאר בעיר כדי לנקום בהלנה, אך אמו ביקשה שיימלט. בדרכם מתה אשתו קראוזה, והוא המשיך עם אביו אנחיזס ובנו להפליג אל מולדת חדשה תוך כדי שהוא נושא את פסל האלה אתנה - הפלאדיום. ונוס שיכנעה את יופיטר להישבע לה שבנה ימלוך על איטליה, והובילה את איניאס אל המלכה דידו בקרתאגו. בקרתאגו סיפר איניאס לראשונה את פרשת הסוס הטרויאני.

בהמשך שמע איניאס את הנבואה שעל פיה ימלוך באיטליה ובכל תבל, ובמצוות האל מרקוריוס עזב את קרתאגו והמשיך במסע. דידו המאוהבת זעמה על עזיבתו, והתאבדה בשריפה. במסעו ירד איניאס לשאול, שם פגש את דידו, אשר נמלטה מפניו אל בעלה הראשון וגם את אביו המת, שהראה לו את צאצאיו העתידים להיות מנהיגי רומא. לאחר נדודים רבים הגיע איניאס לאיטליה, והשתתף בקרבות קשים עם המתנגדים לכניסתו. איניאס נפצע בקרב וונוס אמו נתנה לו צמח בעל סגולות מרפא. בסיום הפך איניאס ליצור פלאי על-אנושי, התגבר על אויביו, והיה לאביו של מייסד אלבה לונגה, ממנה באו רמוס ורומולוס, מייסדי רומא.

ראו גם

קישורים חיצוניים