בלינקי ביל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Frenkelit (שיחה | תרומות)
יצירת דף עם התוכן " '''בלינקי ביל''' הינה דמות מספרי ילדים, קואלה אשר לה תכונות של ילד שובב. הדמות נוצרה על יד..."
תגית: חשד למילים בעייתיות
 
אין תקציר עריכה
שורה 26: שורה 26:
כמו כן, השם "בלינק ביל" סופח ככינוי לאור בראשו של גשר סידני הרבור.
כמו כן, השם "בלינק ביל" סופח ככינוי לאור בראשו של גשר סידני הרבור.
בשנת 1985 חברת הדואר של אוסטרליה הנפיקה בולים האוחזים את דמותו של בלינקי ביל, כאות הערכה לסופרת דורת'י וול, וכחלק מאוסף של 5 בולים המנציחים ספרי ילדים קלסיים אשר פורסמו באוסטרליה.
בשנת 1985 חברת הדואר של אוסטרליה הנפיקה בולים האוחזים את דמותו של בלינקי ביל, כאות הערכה לסופרת דורת'י וול, וכחלק מאוסף של 5 בולים המנציחים ספרי ילדים קלסיים אשר פורסמו באוסטרליה.

[[קטגוריה:ספרות]]

גרסה מ־20:45, 21 באוגוסט 2012

בלינקי ביל הינה דמות מספרי ילדים, קואלה אשר לה תכונות של ילד שובב. הדמות נוצרה על ידי הסופרת הניו-זילנדית במקור, תושבת אוסטרליה, דורת'י וול. הדמות הופיעה לראשונה בספרה משנת 1933 של הסופרת ברוק ניקול - "ג'אקו - הקוקה-בורה המשדר" אשר אוירו על ידי וול. דורת'י וול צירפה את הדמות לספריה שלה, הכוללים את - "בלינקי ביל, האוסטרלי הקטן והמוזר", "בלינקי ביל גדל" ו-"בלינקי ביל ונאטצי - שני אוסטרלים קטנים". הספרים הוחשבו לקלאסיקות בעולם ספרי הילדים באוסטרליה, אך מעולם לא יצאו תרגומים לספרים אלה בארצות אחרות.

נושאים וסגנון כתיבה

למרות שהסיפורים מתארים את הרפתקאותיו הרבות של בלינקי ביל, ילד בדמותו של קואלה, יש בהם מסרים שמרניים. דמותו של בלינקי ביל ידועה כילד שובב ואהוב על ידי אמו. חבריו הם אחותו המאומצת, חברו הקנגורו ספלודג', חברו הברווזון פלאפ, מארסיה עכברת הכיס ומורו אדון וומבאט, או וומבו, כפי שבלינקי ביל העדיף לקרוא לו. במהלך הסיפורים מתוארים מצבים ריאלים שאליהם יוכלו להתחבר הילדים אשר קוראים את הסיפור. וול כתבה את ספריה ישירות אל הקוראים, וכן יוצרת אינטרקציה עם הקוראים בהקדמת הסיפור. הספרים אויירו על ידי דורת'י וול בעצמה.

היסטוריה

הספר הראשון אשר יצא אודות בלינקי ביל - "בלינקי ביל, האוסטרלי הקטן והמוזר", פורסם בשנת 1933, על ידי ההוצאה אנגוס ורוברטסון, ובוסס על סיפורים אשר הסופרת סיפרה לבנה היחיד לפני השינה. אורכו 68 עמודים, ובו כ-15 עמודים מאויירים. הספר השני "בלינקי ביל גדל" פורסם בשנת 1934, אורכו 82 עמודים ובו 16 עמודים מאויירים. הספר השלישי - "בלינקי ביל ונאטצי - שני אוסטרלים קטנים" פורסם בשנת 1937, אורכו 115 עמודים. "הרפתקאותיו הרבות של בלינקי ביל" פורסם בשנת 1939, ולו כ-15 הוצאות לאור מחודשות שיצאו בין השנים 1940-1965. דורת'י וול פרסמה גם ספרי קומיקס אודות בלינקי ביל, הידוע שבהם יצא לאור בשנת 1937 ושמו "הרפתקאותיו של בלינקי ביל". אשר תיאר אודות מעללם של בלינקי ביל וחבריו כאשר עזבו את אוסטרליה בכדי לצפות בהכתרתו של המלך ג'ורג' השישי. חברת ההוצאה לאור "אנגוס ורוברטסון" ניסתה למכור עוד מציורי הקומיקס של דורת'י וול אך הקומיקסים נדחו ולא יצאו לאור, כמו כן וול ציירה ספר קומיקס באורך מלא, ובצבע, של בלינקי ביל וחבריו בצבא, אשר נקרא "היחידה הצבאית שלנו", אך בשל העלויות הגבוהות ונדירות הנייר במשך מלחמת העולם השניה, הספר לא פורסם. בשנת 1940, וול התעקשה להוציא ספר נוסף של בלינקי ביל עם "אנגוס ורוברטסון", במכתבה להוצאה כתבה: "אצטרך לעשות ככל האפשר בכדי להוציא ספר חדש של בלינקי ביל עד חג המולד הבא. אוכל לכתוב סיפור אודות בלינקי ביל המשרת בצבא, ומספק את תרומתו למאמץ המלחמתי, אך לא אוכל להיות עד כדי כך מרשעת בכדי להמציא דבר שכזה." באותה שנה וול שלחה כתב עת להוצאה ושמו "בלינקי ביל מצטרף לצבא", אך המוציאים לאור לא התרשמו מסיפורה על כך שבלינקי ביל משרת כחייל, תיארו את כתב העת ככבד מדי, וכניצול יתר של הלהט הפטריוטי אשר שרר באותה התקופה. וול שינתה את כתב העת וכתבה סיפור עלילה המתרחש בסביבה המוכרת של בלינקי ביל, ובסופו צינה שבלינקי ביל אכן מתגייס אל הצבא בתור קמע. הגרסה החדשה הוגשה בסוף אפריל 1940, פחות מחודש מאז דחייתו של כתב העת הראשון, ופורסמה בחג המולד בשנת 1940.

בדצמבר 1942 פורסם הספר "בלינקי ביל מתלבש" ע"י חברת ההוצאות "אופסט", הספר שוחרר אחרי פטירתה של וול, אחריו פורסמו על ידי אותה הוצאה "ספר ה-ABC של בלינקי ביל" ו"סיפור קטן על בלינקי ביל" בשנת 1947.בשנת 1977 פורסם ספר נוסף על ידי ההוצאה המקורית של הספרים - "ספר הבישול של בלינקי ביל" ובו אוסף מתכונים קלים להכנה לילדים, אשר כלל בתוכו את איוריה של דורת'י וול, אשר צוירו מחדש על ידי טרבור הוד.

עיבודים ואזכורים תרבותיים

למרות שהספרים לא תורגמו בשאר מדינות העולם, סיפורו של בלינקי ביל עובד לטלוויזיה ולקולנוע. סדרת הטלוויזיה הראשונה שודרה בשנת 1980, שמה "ההרפתקאות החדשות של בלינקי ביל", והפורמט היה שילוב של שחקנים ובובות. כמו כן הספרים עובדו אל סדרת אנימציה - "בלינקי ביל, הקואלה השובבה", על ידי חברת ההפקה של יורם גרוס בשנת 1992. בשנת 1994 הופקה תוכנית ילדים נוספת על ידי רשת ABC לילדים, האמריקאית, ושמה "הרפתקאותיו של בלינקי ביל". כמו כן, משחקי מחשב בוססו על זיכיונותיו של בלינקי ביל, וזכו להצלחה. בשנת 1980, אן קין רכשה את הזכויות על 2 מן הדמויות שיצרה דורת'י אן, בהן גם דמותו של בלינקי ביל, ויצרה סדרה של בובות לאספנים. כמו כן, השם "בלינק ביל" סופח ככינוי לאור בראשו של גשר סידני הרבור. בשנת 1985 חברת הדואר של אוסטרליה הנפיקה בולים האוחזים את דמותו של בלינקי ביל, כאות הערכה לסופרת דורת'י וול, וכחלק מאוסף של 5 בולים המנציחים ספרי ילדים קלסיים אשר פורסמו באוסטרליה.