מוסקבה (נהר) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: שנייה\1
←‏אטימולוגיה: עריכה קלה
שורה 15: שורה 15:


==אטימולוגיה==
==אטימולוגיה==
מקור שמו של הנהר אינו ידוע בוודאות, אך ייתכן שהוא בא ממילים שונות ב[[שפות פינו-אוגריות]] עתיקון שמשמעותן "כהה" או "עכור", "נהר הפרות" או נהר הדובים. טענה נוספת שהועלתה היא כי מדובר בשיבוש של המילה "מושקה" ב[[מונגולית]] שמשמעה "מפותל".
מקור שמו של הנהר אינו ידוע בוודאות, אך ייתכן שהוא בא ממילים שונות ב[[שפות פינו-אוגריות]] עתיקות שמשמעותן "כהה" או "עכור", "נהר הפרות" או "נהר הדובים". טענה נוספת שהועלתה היא כי מדובר בשיבוש של המילה "מושקה" ב[[מונגולית]], שמשמעותה "מפותל".


==הידרולוגיה==
==הידרולוגיה==

גרסה מ־09:03, 1 בספטמבר 2012


שגיאות פרמטריות בתבנית:נהר

פרמטרים ריקים [ גובה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ כתובית, שטח ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

מוסקבה
Москва
מידע כללי
אורך 503 ק"מ
ספיקה ממוצעת 38-250 מ"ק לשנייה
אגן ניקוז 17,600 קמ"ר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא גבעות סמולנסק
יובלים Ruza, Setun, Severka, Storozhka, Tarakanovka, Khimka, Filka, Khimki Reservoir, Semislavka, Palevka, Nakhavnya, Malodelnya, Pesochnya, Nischenka, Otra, Ostrovnya, Mezenka, Kholyavka, Yaschenka, Sobolevsky Ruchey, Studenets, Podon, Chachenka, Saminka, Mozhayka, Chura, Krylatsky Ruchey, Ermakovsky Ruchey, Kolomensky, Zamoshnya, Gnilusha, Chertory, Bykovka, Sleznya, Ponosha, Medvenka, Lipka, Pekhorka, Skhodnya, Rachka River, Andreevskie Zarazy, Baryshikha, Banka, Bezerka, תעלת מוסקבה, Pakhra, נהר נגלינאיה, Yauza, Nerskaya, Presnya, Setun, Istra, Medvedka, Vavilon, Velegushka, Inoch, Zarochenka, Zhukovka, Iskona, Kotlovka River, Kolomenka, Vedomka, Zhuzha, Dubeshnya, Vyazyomka, Velinka, Elitsa, Gzhelka, Gorodnya, Gnilusha, Voronoy Brod עריכת הנתון בוויקינתונים
שפך נהר אוקה
מדינות באגן הניקוז רוסיהרוסיה רוסיה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוסקבה (רוסית Москва) הוא נהר ברוסיה, הנובע בגבעות סמולנסק, ממערב לעיר מוסקבה, וזורם לאורך 503 ק"מ עד שהוא נשפך לנהר אוקה, יובלה של הוולגה. עיקר פרסומו של הנהר הוא בכך שהוא חוצה את העיר מוסקבה, לה העניק את שמו.

אטימולוגיה

מקור שמו של הנהר אינו ידוע בוודאות, אך ייתכן שהוא בא ממילים שונות בשפות פינו-אוגריות עתיקות שמשמעותן "כהה" או "עכור", "נהר הפרות" או "נהר הדובים". טענה נוספת שהועלתה היא כי מדובר בשיבוש של המילה "מושקה" במונגולית, שמשמעותה "מפותל".

הידרולוגיה

נהר מוסקבה סמוך למוצאו ליד העיירה זווניגורוד

גליל מימיו של הנהר משתרע על פני שטח של 17,600 קמ"ר. הנהר רדוד למדי ועומקו המרבי מגיע לשישה מטרים בלבד. מימיו קופאים בחודשים נובמבר או דצמבר, והפשרתן מתחילה בדרך כלל לקראת סוף חודש מרץ. אפיקו של הנהר אינו תלול, והפרש הגבהים בין תחילתו לסופו עומד על 155 מטרים בלבד. גובה מפלסו הממוצע במרכזה של העיר מוסקבה עומד על 120 מטר מעל פני הים. מקורם של מי הנהר הוא בהפשרת שלגים (61%), בזרימה תת-קרקעית (27%) ובמשקעים (12%). מאז השלמת בנייתה של תעלת מוסקבה, זורמים גם מים מהוולגה העליונה אל הנהר, ומבטיחים את אמינותו בציר שיט. ספיקת הנהר נעה בין 38 מטר מעוקב לשנייה במעלה הנהר ל-250 מ"ק לשנייה בנקודת חיבורו לנהר אוקה, ומהירות זרימתו משתנה בין 0.1 מטר/שנייה לשני מטרים לשנייה בהתאם לעונת השנה.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוסקבה (נהר) בוויקישיתוף
הנהר לאורך חומות הקרמלין
הנהר לאורך חומות הקרמלין