מסך כחול (קולנוע) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הגהה
MerlIwBot (שיחה | תרומות)
שורה 40: שורה 40:
[[en:Chroma key]]
[[en:Chroma key]]
[[bar:Bluescreen-Technik]]
[[bar:Bluescreen-Technik]]
[[bg:Син екран]]
[[bg:Син екран (филмова техника)]]
[[bn:ক্রোমা কি]]
[[bn:ক্রোমা কি]]
[[ca:Croma]]
[[ca:Croma]]

גרסה מ־02:38, 2 בספטמבר 2012

דוגמה למסך כחול
הדגמה של שימוש במסך כחול לשם יצירת אפקטים מיוחדים

מסך כחול (בלו-סקרין) או מסך ירוק (גרין-סקרין) (הידוע בטלוויזיה בשם Chroma Key) הוא מונח בקולנוע אשר מתאר טכניקה בה מצלמים פעולה המתרחשת לפני מסך אשר צבוע בצבע אחיד (כחול/ירוק) לשם "החלפת" המסך בתמונה/סצנה אחרת. המונח מתייחס גם לתוצאה של הטכניקה וגם למסך עצמו.

הצבע המיועד להחלפה מעובד ומשולב עם תוכן מערוץ וידאו אחר כמו מצלמה נפרדת וידאו מוקלט או מקור דיגיטלי. התהליך הזה מכונה "קומפוזיטינג" (Compositing). ההחלפה יכולה להתבצע במשך ההפקה או אחרי ההפקה (פוסט פרודקשן).

דוגמה קלאסית לשימוש בטכניקה היא מגישי תחזית מזג האוויר בטלוויזיה אשר נראים כאילו היו על מפה. האמת היא שהם מצולמים על רקע אחיד. מול החזאי יש טלוויזיה המראה לו את התחזית, כך שהוא יכול לדעת היכן הוא צריך למקם את ידיו. האפקטים הטלוויזיונים הללו היו נעשו בעבר בטכניקה בשם "Chroma keying", אך כיום משתמשים בטכניקות ממוחשבות לשם ביצוע עבודה זו.

לעתים עלול להיות למגיש טלוויזיוני אזור בבגדיו אשר צבעו קרוב למדי לצבע עליו עושים את האפקט, כמו קישוט או סמל, כתוצאה מכך חלק זה יראה כ"שקוף" - נראה דרכו את הרקע אשר אנו "מחליפים" אליו. אם אנשי ההפקה לא שמו לב לכך לפני שהתוכנית שודרה, הצופים יראו סוג של "חור" אשר ניתן לראות את הרקע דרכו.

למה דווקא צבע זה ולא אחר

בעבר לפני המעבר לשימוש בעיבוד דיגיטלי, הצבע הכחול היה הצבע הקל ביותר להפרדה כימית מבין הצבעים על סרט הצילום. כיום עם המעבר לשימוש באמצעים דיגיטליים, רוב חיישני המצלמות מורכבים מ-25% כחול, 25% אדום וכ-50% ירוק. הצבע הירוק נחשב לקל יותר לזיהוי בתוכנת מחשב ולכן השימוש נעשה בעיקר בו.

טכניקת צילום זו דורשת ניגודיות גבוהה כדי לאפשר הפרדה מלאה בין צבעי הרקע לצבעי האובייקט המצולם. גוף האדם מכיל מספר גווני אדום ולא ניתן לעשות באדום שימוש. צבעי הירוק והכחול כמעט ולא מופיעים בגוף וניתן להשתמש בהם. שימוש בצבע שקיים באובייקט המצולם גורם לתוכנת המחשב להחליף את הצבע ברקע הנבחר. לדוגמה, אם הרקע הוא אדום והאדם לובש חולצה אדומה עלולה להיווצר בעיה בהחלפת הצבעים. יכולים להיווצר "חורים" במרכז הגוף והאדם יראה כבעל "ראש מרחף".

שימוש בצבעים אחרים

רוב המסכים עושים שימוש בגווני כחול וירוק שמנוגדים לגווני האדום בגוף האדם.

לעתים בעקבות סביבת הצילום או שימוש באנשים בעלי גוון עור שונה, נדרש שימוש במסכים בגוונים אחרים.

בחירה בצבעים שונים

בחירת גוון הרקע של המסכים עשויה להיות מושפעת בין היתר מאחד או יותר מהגורמים הבאים:

לפעמים נעשה שימוש בצבעים פשוטים משיקולי עלות או מחסור בצבע מסוים.

ראו גם