מפלגת צלב החץ – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: הייתה, כשלעצמ
מ הסרת קטגוריה:מפלגות באמצעות HotCat
שורה 21: שורה 21:




[[קטגוריה: מפלגות]]
[[קטגוריה: הונגריה: היסטוריה]]
[[קטגוריה: הונגריה: היסטוריה]]
[[קטגוריה: שואת יהודי הונגריה]]
[[קטגוריה: שואת יהודי הונגריה]]

גרסה מ־19:11, 12 באוקטובר 2012

צלב החץ

צלב החץ (בהונגרית: "Nyilaskeresztes Part Hungarista Mozgalom" - תנועת צלב החץ ההונגריסטית) מפלגה פרו-נאצית, גזענית ואנטישמית שפעלה בהונגריה בתקופת מלחמת העולם השנייה.

מנהיגה של המפלגה היה פרנץ סלשי, קצין צבא בדימוס, אשר בטרם הקים מפלגה זו הקים מפלגות דומות כגון "מפלגת רצון העם" ו"המפלגה הנציונל-סוציאליסטית ההונגרית", במהלך שנות השלושים של המאה ה-20. הצלחת מפלגותיו של סלשי הייתה מוגבלת, ולרוב נאסרה פעילותן על ידי השלטונות. משטרו של העוצר מיקלוש הורטי אשר שלט בשנים אלו בהונגריה לא ראה בעין יפה פעילות פוליטית קיצונית מימין או משמאל.

האידאולוגיה של סלשי הושפעה מאוד מן הפשיזם ומן הנאציזם, ועיקרה רצון להתפשטות טריטוריאלית של הונגריה (אשר שני שלישים משטחה נקרעו ממנה בחוזה טריאנון בשנת 1920) ורצון להפגין את התרבות ההונגרית ואת העוצמה ההונגרית בכל רחבי אירופה. סמלי התנועה היו דומים לאלו של הנאצים. לטענת אנשי התנועה היה צלב החץ סמל מדיארי קדום, והם ביקשו להדגיש את טוהרם הגזעי באמצעות השימוש בו, בדומה לצלב הקרס הנאצי. לדעת סלשי היה הסדר העולמי צריך להיות מורכב מ"כוחם של החזקים", ובמיוחד אנשי הגזעים העליונים - ההונגרים, הגרמנים והיפנים. ברעיונות אלו לא הייתה המפלגה שונה ממפלגות פשיסטיות ולאומניות קיצוניות אחרות באירופה. מצע זה דיבר במיוחד אל אנשי המעמדות הנמוכים, והפועלים בחוות החקלאיות, כמו גם לציבור אנשי הצבא והסטודנטים. המפלגה מעולם לא זכתה לרוב בהונגריה שהייתה תחת משטרו השמרני והאריסטוקרטי של הורטי.

המפלגה נוסדה בשנת 1938 מרסיסי מפלגות ימין קיצוני, וזאת בעוד סלשי בכלא. סלשי הנהיג מן הכלא את המפלגה להישג מרשים בבחירות בשנת 1939. המפלגה מנתה בשנה זו כחצי מיליון חברים, וזכתה ב30 מושבים בפרלמנט. על חבריה נימנו ינו סולושי, בלה אימרדי, יושף גרה ופרנץ קסאי-שלמאייר. פעילותה של המפלגה נאסרה בשנת 1940 על ידי ראש הממשלה פאל טלקי שלא ראה בעין יפה את התקרבותה של הונגריה אל גרמניה, ואת גרירתה אל המלחמה כנגד שכנתה מדרום, יוגוסלביה. הגרמנים, כשלעצמם, לא חיבבו את רעיונות התנועה, שכן ההתפשטות ההונגרית עליה דיברה התנועה התנגשה עם שאיפותיהם הטריטוריאליות עבור עצמם. עם זאת, כאשר הוצאה התנועה אל מחוץ לחוק, וסלשי החל לקיים עמם מגעים, קירבו אותו אליהם, וסייעו לו ככל שניתן בידם.

בשנת 1944 חודשה פעילות המפלגה, לאחר שבחודש מרץ 1944 הקים דומה סטויאי ממשלה, שהייתה בעיקרה ממשלת בובות של הגרמנים, ואלו רצו לסייע לנאמנם סלשי.

ממשלתו של סטויאי נפלה בסוף אוגוסט 1944, והעוצר הורטי החל במגעים עם ברית המועצות, אשר כוחותיה התקרבו אל הונגריה, על מנת להוציא את הונגריה מן המלחמה. ב-15 באוקטובר 1944 הודח הורטי על ידי הגרמנים, ופרנץ סלשי הוכרז כראש ממשלת הונגריה, וראש המדינה. בתפקידו זה הורה סלשי לאנשיו על ביצוע פרעות ביהודי הונגריה הנותרים. רבים מהם נרצחו ברחובות, ועשרות אלפים הוצעדו במצעדי מוות ורוכזו בגטאות. כן טבחו אנשי צלב החץ בצוענים, ההערכה היא כי נטבחו 28,000 צוענים במהלך חודשי שלטון המפלגה.

המפלגה הייתה פעילה עד כיבושה המלא של הונגריה באפריל 1945. לאחר נפילת בודפשט לידי הרוסים, במהלך ינואר 1945, המשיכו חברי התנועה במלחמה עקובה מדם, כאשר הם נוקטים בשיטת "אדמה חרוכה" שעיקרה שוד וביזה של כל העומד בדרכם והעברתו בתחילה לתוככי המדינה ולאחר מכן לגרמניה. לאחר המלחמה נתפסו רבים ממנהיגיה, ובהם סלשי, אשר נשפט על ידי המשטר הקומוניסטי שקם, והוצא להורג בשנת 1946, ביחד עם כמה מחבריו למפלגה.

בשנים האחרונות, לאור הדמוקרטיזציה בהונגריה, צצו ועלו כמה מן הרעיונות הישנים של אנשי צלב החץ, ובשולי הפוליטיקה ההונגרית קמה המפלגה הנאו פשיסטית יוביק המקדמת את רעיונות ה"הונגריזציה". מפלגה זו הייתה אך תופעה שולית בדמוקרטיה ההונגרית, עד לשנת 2010 אז הצביעו עבורה 16.7 אחוזים - למעלה מ־855 אלף הונגרים.

קישורים חיצוניים