מוטילאל נהרו – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
GrouchoBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.2) (בוט מוסיף: el:Μοτιλάλ Νεχρού
ZéroBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.1) (בוט מוסיף: it:Motilal Nehru
שורה 24: שורה 24:
[[gu:મોતીલાલ નહેરૂ]]
[[gu:મોતીલાલ નહેરૂ]]
[[hi:मोतीलाल नेहरू]]
[[hi:मोतीलाल नेहरू]]
[[it:Motilal Nehru]]
[[kn:ಮೋತಿಲಾಲ್ ನೆಹರು]]
[[kn:ಮೋತಿಲಾಲ್ ನೆಹರು]]
[[mr:मोतीलाल नेहरू]]
[[mr:मोतीलाल नेहरू]]

גרסה מ־20:29, 31 באוקטובר 2012

משפחת נהרו, 1927. מוטילאל יושב במרכז התמונה, ג'ווהרלל נהרו עומד ראשון מצד שמאל, נכדתו אינדירה, לימים אינדירה גנדי, בת 10, עומדת רביעית משמאל.

מוטילאל נהרוהינדי: मोतीलाल नेहरू‏; 6 במאי 18616 בפברואר 1931) היה פעיל פוליטי למען עצמאות הודו ומנהיג מפלגת הקונגרס הלאומי ההודי. הוא היה האב המייסד של המשפחה החזקה ביותר בפוליטיקה ההודית במשך עשרות שנים. בנו ג'ווהרלל נהרו היה ראש ממשלת הודו הראשון, נכדתו, (בתו של ג'ווהרלל) אינדירה גנדי הייתה ראש ממשלה במשך שנים רבות, כך גם נינו, (בנה של אינדירה) רג'יב גנדי, וכן צאצאים רבים אחרים של משפחה זו, כמו גם בני משפחתם, הפכו לחברי הפרלמנט ההודי.

קריירה פוליטית

מוטילאל נהרו שימש פעמיים כנשיא מפלגת הקונגרס.

בשנת 1916, בנו המבריק והמשכיל ג'ווהרלל נהרו הצטרף לפוליטיקה, דבר שהחל את השושלת הפוליטית החזקה ביותר בפוליטיקה ההודית.

הוא נאסר בתחילת שנות ה-20 בזמן "התנועה לאי שיתוף פעולה" - תנועה שהנהיג מהטמה גאנדי במטרה להתנגד לשלטון הבריטי בהודו. למרות שהיה בתחילה קרוב לגאנדי, הוא ביקר אותו בפומבי כאשר גאנדי דחה את פעולות המרי האזרחי בפברואר 1922, בעקבות רציחתו שלו שוטר במהומות בצ'ורי צ'ורא (Chauri Chaura) במדינת אוטר פראדש. מוטילאל סייעה בהקמתה של מפלגת סווארג' (עצמאות) והצטרף אליה. מפלגה זו שאפה להכלל בוועידות הבריטיות. המפלגה נכשלה בכך ומוטילאל שב למפלגת הקונגרס. ג'ווהרלל התנגד לעמדת אביו שתמך בכך שהודו תהפוך ל דומיניון בריטי, ולא עזב את מפלגת הקונגרס יחד עם אביו.

בשנת 1929, נבחר ג'ווהרלל לראשות מפלגת הקונגרס בתמיכתו של גאנדי, ומוטילאל מסר לו את התפקיד, שעבר מאב לבן, דבר שגרם נחת למשפחה ולתומכיה.

ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.
ערך זה הוא קצרמר בנושא הודו. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.