ויטרוביוס – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
VolkovBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.2) (בוט מסיר: diq:Vitruvius
שורה 22: שורה 22:
[[קטגוריה:סופרים רומיים]]
[[קטגוריה:סופרים רומיים]]
[[קטגוריה:רומאים בתקופת הרפובליקה]]
[[קטגוריה:רומאים בתקופת הרפובליקה]]

[[קטגוריה:אנשי המאה ה-1 לפנה"ס]]


[[en:Vitruvius]]
[[en:Vitruvius]]

גרסה מ־11:18, 18 בינואר 2013

מרקוס ויטרוביוס פוליו היה אדריכל, סופר ומהנדס רומאי. פעל במאה הראשונה לפני הספירה. ויטרוביוס כתב את "De architectura", הידוע בעברית בשם "על אודות האדריכלות", מחקר בלטינית על אדריכלות והספר הראשון אודות תחום זה.

האדם הויטרובי, רישום מאת לאונרדו דה וינצ'י.

למרות שנודע בעיקר בשל כתביו, הוא עצמו היה אדריכל. סקסטוס יוליוס פרונטינוס אמר עליו שהוא היה אחראי לאמות המים של רומא. לפעמים הוא נחשב בפיהם של אנשים כאדריכל הראשון, על אף שלא כך הדבר.

בין נושאים חשובים רבים הנכללים בספרו, "De Architectura" (שנכתב ככל הנראה בין 27 ל-23 לפנה"ס), ויטרוביוס הכריז שאיכות העבודה תלויה בקשר החברתי של עבודתו של האמן ולא ברמת המיומנות של העבודה עצמה. אולי ההצהרה המפורסמת ביותר מתוך "De Architectura", אשר עדיין נאמרת לעתים במעגלי האדריכלות, היא: "בניה טובה היא בעלת שלושה תנאים: יציבות, צורך והנאה" (ישנם חילוקי דעות לגבי תרגום המשפט הזה ומשמעותו המקורית).

ויטרוביוס למד את פרופורציות האדם וממצאיו הוצפנו (נכתבו בכתב ראי) בציור מפורסם מאוד של לאונרדו דה וינצ'י משנת 1492 ("האדם הוויטרובי"). האדריכל אנדראה פלדיו, אשר פעל בתקופת המאה ה-16, החשיב את ויטרוביוס כמורו ומדריכו והכין כמה שרטוטים המבוססים על עבודותיו של ויטרוביוס לפני שהגה את עבודותיו שלו שקיבלו את הכינוי "אדריכלות פלדיאנית".

כיום חובה להזכיר את שמו בכל שיעור ראשון בכל סמסטר בלימודי אדריכלות כבסיס החשוב ביותר של ההיסטוריה של אדריכלות המערב.

תרגומי כתביו לעברית

על אודות האדריכלות בעשרה ספרים. תרגם לעברית והוסיף מבוא, הערות, איורים ומפתחות רוני רייך. תל אביב, דביר, תשנ"ז (1997). 326 עמ'.

קישורים חיצוניים