יוליה אוגוסטי פיליאה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
שורה 42: שורה 42:
[[קטגוריה:רומאים בתקופת הקיסרות]]
[[קטגוריה:רומאים בתקופת הקיסרות]]
[[קטגוריה:השושלת היוליו-קלאודית]]
[[קטגוריה:השושלת היוליו-קלאודית]]

[[קטגוריה:אנשי המאה ה-1 לפנה"ס]]
[[קטגוריה:אנשי המאה ה-1]]
[[קטגוריה:אנשי המאה ה-1]]



גרסה מ־11:18, 18 בינואר 2013

יוליה אוגוסטי פיליאה (לטינית: Iulia Augusti Filia, 'יוליה בת-אוגוסטוס', אוקטובר 39 לפנה"ס - 14) הייתה אצילה מן השושלת היוליו-קלאודית ובתו של הקיסר אוגוסטוס. הייתה גם אשתו של הקיסר טיבריוס, סבתא מצד האם של הקיסר קליגולה, דודה מדרגה שנייה של הקיסר קלאודיוס וסבתא רבא מצד האם של הקיסר נירון.

יוליה אוגוסטי פיליאה

ילדות

יוליה נולדה בשנת 39 לפנה"ס והייתה בתם של אוגוסטוס (אז נקרא אוקטביוס) וסקריבוניה. ימים מספר אחרי לידתה התגרש אביה מאמה כדי לשאת לאשה את ליוויה ובהתאם למנהג הרומאי לקח חזקה מלאה על יוליה.

יוליה גדלה בביתם של אביה וליוויה יחד עם אחיה החורגים טיבריוס ודרוסוס ובן דודתה מרקוס קלאודיוס מרקלוס, היא קיבלה חינוך מעולה וקפדני וחיי החברה שלה הוגבלו על ידי אביה שאיפשר לה לשוחח רק עם אנשים שאושרו על ידיו.

יוליה אורסה בשנת 37 לפנה"ס לבנו של מרקוס אנטוניוס, אנטיליוס כחלק מן הברית הפוליטית בין אנטוניוס לאביה, אולם שניהם לא התכוונו לממש את האירוסים ובמילא הם בוטלו אחרי קרב אקטיום שבו אנטוניוס הובס על ידי אוקטביוס.

נישואים למרקלוס

בשנת 25 לפנה"ס נישאה יוליה לבן דודה מרקלוס. אוגוסטוס לא היה נוכח בטקס מכיוון שהיה עסוק בניהול המלחמה בהיספניה (כיום ספרד) ולכן מרקוס ויפסניוס אגריפה אירגן את החתונה.

נישואיה של יוליה למרקלוס היו סימן לכך שהוא נחשב כיורשו של אוגוסטוס אולם הוא נפטר כשנתיים לאחר הנישואים ליוליה. לזוג לא נולדו ילדים.

נישואים לאגריפה

כעת ניצבה בפני אוגוסטוס בעיה של למצוא חתן חדש לבתו, מכיוון שלא רצה להכניס אדם זר למשפחתו הוא בחר בחברו הטוב ומפקד הצבא המוכשר ביותר שלו אגריפה ופקד עליו להתגרש מאחייניתו קלאודיה מרקלה. יוליה נישאה בשנת 21 לפנה"ס לאגריפה, כמו עם מרקלוס הדבר היה סימן לכך שאוגוסטוס מחשיב את אגריפה כיורשו.

הנישואים היו נישואים מאורגנים טיפוסיים, אגריפה היה בגילו של אביה של יוליה. כמו כן בזמן נישואיה לאגריפה התחילו לצוץ הדיווחים על ניאופיה.

יוליה ילדה לאגריפה חמישה ילדים, גאיוס קיסר, לוקיוס קיסר, יוליה הצעירה, אגריפינה ואגריפה פוסטומוס. אוגוסטוס אימץ את גאיוס ולוקיוס בשנת 17 לפנה"ס מתוך כוונה להפוך אותם ליורשיו אולם הם מתו בדמי ימיהם.

יוליה הצטרפה אל אגריפה במסעותיו ברחבי האימפריה, היא שהתה בגאליה בין השנים 20-18 לפנה"ס בזמן שאגריפה היה מושלה. בשעה שיוליה הייתה בדרך לפגוש את אגריפה היא כמעט טבעה באיליום, אגריפה הזועם קנס את המקומיים בסכום של 100,000 דרכמות ורק בקשותיו של מלך יהודה הורדוס שיכנעו אותו לבטל את הקנס. יוליה הצטרפה אל בעלה כשזה ערך סיור בפרובינקיות המזרחיות ואף ביקרה איתו בשנת 13 לפנה"ס ביהודה ושלחה מתנות לבית המקדש.

אגריפה מת בפתאומיות בשנת 12 לפנה"ס ויוליה הפכה לאלמנה בשנית.

נישואים לטיבריוס

לאחר מותו של אגריפה השיא אוגוסטוס את יוליה עם אחיה החורג טיבריוס, מתוך מחשבה להעניק לבנו החורג את אותו המעמד שהוחזק קודם לכך על ידי אגריפה ועל ידי הנישואים להפוך אותו למגנם של נכדיו.

נישואיה של יוליה לטיבריוס היו אומללים והתגלו ככישלון, טיבריוס נטר לה על כך שהוא הוכרח להתגרש מאשתו האהובה ויפסניה אגריפינה במצוות אוגוסטוס כדי להתחתן עם יוליה והיה בעל הערכה נמוכה אל אופיה בעוד יוליה תיעבה את טיבריוס ולפי טקיטוס אף שלחה לאביה מכתב המגנה את טיבריוס. הבן שיוליה ילדה לטיבריוס מת בינקותו.

לבסוף פרש טיבריוס מכל תפקידיו והסתגר ברודוס בשנת 6 לפנה"ס והזוג נפרד באופן מעשי.

הגליה

בינתיים צצו שמועות על התנהותה ההוללת של יוליה, על נוהגה לבלות את לילותיה במקומות מפוקפקים בפורום רומאנום. אוגוסטוס כיוזם חוקי המוסר הקשוחים לא יכל להתעלם מהתנהגותה, הוא ביטל את נישואיה לטיבריוס בשנת 2 לפנה"ס וגינה אותה במכתב ששלח לסנאט הרומי, לבסוף הוגלתה יוליה לאי פאנדאטריה, שם היא הוחזקה בבידוד מוחלט כשרק אמה סקריבוניה התלוותה אליה. יש הגורסים שהסיבה האמיתית להגלייתה של יוליה, הייתה העובדה שלכמה ממאהביה היו שאיפות פוליטיות.

חמש שנים לאחר הגלייתה הועברה יוליה אל רגיום (כיום רג'ו די קלבריה שבאיטליה), כשהיה ברור שאוגוסטוס עומד למות ושטיבריוס ירש אותו כקיסר, הוכנה קנוניה ברומא שיועדה למנוע זאת על ידי חילוצם שלה ושל בנה אגריפה פוסטומוס, שגם שהה בגלות, אחרי מותו של אוגוסטוס והבאתם ללגיונות הרומאים שחנו בגרמניה והכרזה על אגריפה כיורשו של אוגוסטוס והקיסר החדש.

אולם הקשר התגלה ועם מותו של אוגוסטוס אגריפה הוצא להורג ובכך נסתם הגולל על סיכויה האחרון של יוליה להינצל מגלותה, הקיסר החדש טיבריוס ביטל את קצבתה של יוליה, הורה שתנועתה תוגבל לחדר אחד בביתה ושלא תבוא במגע עם שום אדם. היא מתה מרעב באותה שנה.