דייוויד אטנבורו – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
EmausBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.2+) (בוט משנה: ar:ديفيد أتينبارا
GhalyBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.2) (בוט מוסיף: arz:ديفيد اتينبارا
שורה 48: שורה 48:
[[en:David Attenborough]]
[[en:David Attenborough]]
[[ar:ديفيد أتينبارا]]
[[ar:ديفيد أتينبارا]]
[[arz:ديفيد اتينبارا]]
[[be:Дэвід Атэнбора]]
[[be:Дэвід Атэнбора]]
[[bg:Дейвид Атънбъро]]
[[bg:Дейвид Атънбъро]]

גרסה מ־18:50, 18 בינואר 2013

דייוויד אטנבורו

סר דייוויד פרדריק אטנבורואנגלית: David Frederick Attenborough; נולד ב-8 במאי 1926 בלונדון, אנגליה) הוא אחד משדרני הטלוויזיה המפורסמים ביותר. חוקר טבע, וחלוץ בתחום סרטי הטבע. כתב והציג שמונה סדרות הנוגעות בכמעט כל התחומים הקשורים לחיים עלי אדמות. שימש כעורך שידורים ברשות השידור הבריטית (BBC) בשנות ה-60 וה-70. כיום מנהל בכיר ברשות.

דייוויד אטנבורו הוא האח הצעיר של הבמאי והשחקן ריצ'רד אטנבורו.

חייו

ילדות ונעורים

אטנבורו גדל בבית הנמצא בתוך שטח הקמפוס של אוניברסיטת לסטר שאביו, פרדריק, היה נשיאה. הוא הבן האמצעי מבין שלושה בנים.
במהלך מלחמת העולם השנייה הוריו אימצו 2 ילדות יהודיות פליטות מאירופה.
אטנבורו בילה את ילדותו באיסוף מאובנים ואבנים. חיזוק לפועלו הוא קיבל בגיל 7 כאשר בת גילו שיבחה את ה"מוזיאון" שלו. כעבור מספר שנים אחת מאחיותיו המאומצות העניקה לו גביש ענבר אשר בתוכו "יצורים פרה-היסטוריים". כעבור 50 שנה יהווה גביש זה את המוקד לסדרה "מכונת הזמן הענברית".
אטנבורו רכש את חינוכו היסודי בבית ספר לבנים בלסטר. לאחר מכן זכה במלגת לימודים שאפשרה לו ללמוד באוניברסיטת קיימברידג', שם השלים תואר במדעי הטבע.
בשנת 1947 נקרא לשירות לאומי בצי המלכותי ושירת כשנתיים בצפון ווילס ובסקוטלנד.
בשנת 1950 נשא את אליזבת' א. אורייל לאשה. נישואים אלו נמשכו עד למותה של אליזבת' בשנת 1997. לזוג שני ילדים - רוברט וסוזאן.

השנים הראשונות ב-BBC

לאחר שחרור מהצי המלכותי קיבל אטנבורו משרה כעורך ספרים מדעיים לילדים בחברת הוצאה לאור. לאחר זמן קצר התפתח בעבודתו אך למרות זאת הגיש ב-1950 בקשה לקבלת עבודה כמפיק תכניות דיבורים ברדיו.
למרות שלא קיבל לבסוף את העבודה הנחשקת, קורות חייו משכו את עינייה של מארי אדאמס, מנהלת מחלקה קטנה ב-BBC שהייתה אמונה על שידורי טלוויזיה.
אטנבורו, כמו רוב הבריטים בני זמנו, לא היה בעל טלוויזיה וראה רק שידור אחד בחייו. למרות זאת, הוא קיבל את הצעתה של מארי לעבור קורס הכשרה בן 3 חודשים. בשנת 1952 התקבל באופן קבוע לרשות השידור הבריטית.
בתחילה מארי לא ששה להציגו בפני מצלמה מכיוון שחשבה ששיניו גדולות מדי. בשל כך הוא הפך למפיק של מחלקת התוכן - מחלקה שעסקה בהפקות שאינן בנושאים בדיוניים. ההפקות הראשונות שלו כללו את השעשועון "חי צומח או דומם?" וסדרה שעסקה במוזיקת פולק בהגשת אלן לומקס.
הנגיעה הראשונה שלו לסדרות טבע הייתה כאשר הפיק את המיני סדרה בעלת שלושת הפרקים "דפוס חיי החיות". סדרה זו הציגה את החיות השוכנות בגן החיות של לונדון כאשר חוקר הטבע ג'וליאן האקסלי מתאר את יכולת ההסוואה ההרתעה והחיזור של החיות השונות.
במהלך הסדרה פגש אטנבורו את ג'ק לסטר - אוצר ביתן הזוחלים בגן החיות, וביחד החליטו להפיק סדרה העוסקת במסעות לאיסוף חיות. התוצאה הייתה הסדרה "מסע חיפוש גן החיות" ששודרה לראשונה ב-1954. סדרה זו הונחתה על ידי אטנבורו בשל מחלתו של לסטר (שהיה אמור להנחותה במקור).

בהנהלת ה-BBC

בין השנים 1965 ל 1969 אטנבורו תפקד כמפקח (עורך ראשי) ב-BBC2. בתקופתו הופקו הפקות רבות ומגוונות ששיקפו את אמונתו של אטנבורו ששידור ציבורי אמור להיות מגוון ככל שניתן.
ב-1967, תחת עריכתו של אטינבורו, הפך ה-BBC2 לערוץ הראשון באנגליה ששידר בצבע.
משנת 1969 עד 1972 שימש כמנהל התכניות הראשי של ה-BBC, אך הוא דחה את ההצעה להיות המנהל הכללי של הרשות.

סדרות עיקריות

הסדרות המפורסמות ביותר של אטנבורו בתחום סרטי הטבע הן סדרות "החיים". סדרות אלו מתחילות בטרילוגיה "החיים עלי אדמות"(1979); "הכוכב החי"(1984); ו"מסעות החיים"(1990). טרילוגיה זו בוחנת את החיים מנקודת ראות טקסונומית, אקולוגית, ואבולוציונית.
סדרת החיים ממשיכה בסדרות המשך: "החיים במקפיא" (החיים באנטארקטיקה, 1993); "חייהם הפרטיים של הצמחים" (1995); "חיי הציפורים" (1998); חיי היונקים (2002); ו"החיים בסבך" (העוסקת בחסרי חוליות יבשתיים, 2005). "החיים בדם קר" (פראפראזה על הביטוי "Death in Cold Blood") עלתה לשידור ב-2008. וכן סרט לאות 200 שנה ליום הולדתו של צ'ארלס דרווין - "צ'ארלס דרווין ועץ החיים"
הסדרה "החיים" כוללת בשלמותה 74 פרקים.
בנוסף לסדרת החיים הפיק והנחה אטנבורו מספר הפקות קצרות יותר. אחת מההפקות המוקדמות שלו שאינה קשורה לתחום מדעי הטבע הייתה "העין השבטית" סדרה העוסקת באומנות שבטית.
סדרות אחרות כוללות את "גן העדן הראשון" (1987) - סדרה עוסקת ביחסי האדם וסביבת החיים באזור הים התיכון, "העולמות האבודים" ו"החיים הנכחדים" (שתיהן ב-1989) העוסקות בחקר המאובנים, "מצב הכדור" (2000) העוסקת בסיכונים ובמשברים הסביבתיים המאיימים על אקולוגית כדור הארץ.
אטנבורו הנחה גם בקולו שתי סדרות משמעותיות אחרות: "הכוכב הכחול" (2001) ו"כוכב הלכת הארץ" (2006, נקראה בישראל עולם מופלא).

בשנת 2006 שידרה ה-BBC סדרה העוסקת בהתחממות כדור הארץ. בחלק מפרקי הסדקה מציג אטינבורו את הבעיות הקשורות להתחממות ופתרונות אפשריים. חלק מהבעיות הוא מציג על ידי הגעה למקומות שאותם הוא הציג בעבר בסדרות שונות והצגת השינוי האקולוגי הנובע מהשינוי האקלימי.

עבודות נוספות

בשנת 1975 הפיק והציג את סדרת הטבע לילדים "החיות המופלאות". בסדרה זו חורג אטנבורו ממנהגו ועוסק בחיות דמיוניות השאולות מעולם האגדות והמיתולוגיה כגון גריפונים ודיונוני ענק.
החל משנת 1983 עוסק אטנבורו, בשיתוף עם הקרן העולמית לטבע (WWF), בהפקת מחזות זמר הנוגעים לענייני שמירת טבע.

תארים

לאטנבורו תארים רבים שהוענקו לו במהלך חייו על פועלו. תארים אלו ניתנו על ידי גופים רבים וחשובים הכוללים את מלכת אנגליה (תואר אבירות, חבר המסדר הוויקטריאני המלכותי, ועוד) והחברה המלכותית (פרס פאראדיי).