ג'ון קליז – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
TjBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.2) (בוט מוסיף: war:John Cleese
GhalyBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.2) (בוט מוסיף: arz:چون كليس
שורה 93: שורה 93:
[[an:John Cleese]]
[[an:John Cleese]]
[[ar:جون كليز]]
[[ar:جون كليز]]
[[arz:چون كليس]]
[[bg:Джон Клийз]]
[[bg:Джон Клийз]]
[[bs:John Cleese]]
[[bs:John Cleese]]

גרסה מ־07:23, 19 בינואר 2013

תבנית:שחקנים

ג'ון קליז, 1989

ג'ון מארווד קליזאנגלית: John Marwood Cleese; נולד ב-27 באוקטובר 1939), שחקן וקומיקאי אנגלי אשר נודע בעיקר בהשתייכותו לחבורת מונטי פייתון ובכיכובו בסדרה הקומית האנגלית "המלון של פולטי" בתפקיד באזיל פולטי.

ביוגרפיה

ג'ון קליז נולד בווסטון-סופר-מאר שבסומרסט, אנגליה. שם משפחתו המקורי של אביו היה Cheese(גבינה) אך הוא החכים לשנות אותו לשם Cleese היותר רציני.

כילד הוא למד בבית ספר קליפטון בבריסטול ממנו סולק בעקבות השחתות היתוליות של בית הספר. בין השאר צייר טביעות רגליים שהיו שייכות כביכול לפסלו של פילדמרשל דאגלס הייג שהיה בבית הספר והציג מצג לפיו ירד מהעמוד עליו ניצב והלך לשירותים. כשרונו הטבעי להומור המשיך איתו גם לאוניברסיטת קיימברידג' שם למד משפטים בדאונינג קולג'.

בלימודים באוניברסיטה הוא פגש את גרהאם צ'אפמן, מי שעתיד היה להיות שותפו לכתיבה ולהקמת "חבורת" מונטי פייתון. יחד עם צ'אפמן ועוד מספר סטודנטים מקיימברידג' הוא היה חלק מה"קיימברידג' רוויו" (Cambridge Revue), מועדון סטודנטים מקומי שהעלה מספר רב של מופעים קומיים. במסגרת הקיימברידג' רוויו, נסע קליז להופעות בניו-זילנד ובברודוויי והחליט להשתקע בניו יורק כדי להשתתף במספר מופעים. בתקופה בה חי בניו יורק הכיר קליז את טרי גיליאם, השותף האמריקאי במונטי פייתון ואת קוני בות' עמה התחתן ב-20 בפברואר 1968.

ב-1965 חזר קליז ללונדון והשתתף בתוכנית רדיו מצליחה ב-BBC. כמו כן השתתף בכתיבה לתוכנית הסאטירה הבריטית "The Frost Report" ביחד עם שותפו צ'אפמן. בכתיבת תוכנית זו אשר נהייתה לאחת מתכניות הסאטירה החשובות ביותר בבריטניה, השתתפו גם כוכבים בריטיים נוספים ביניהם חברי מונטי פייתון לעתיד אריק איידל, טרי ג'ונס ומייקל פאלין. בין 1965 ל-1969 כתב והשתתף קליז במספר תכניות קומיות ב-BBC שם חלקו במלאכה גם שאר חברי מונטי פייתון (למעט גיליאם) ובתקופה זו התגבשה הקבוצה, עד כדי השקת התוכנית "הקרקס המעופף של מונטי פייתון".

בין 1970 ל-1973 שימש קליז כרקטור אוניברסיטת סיינט אנדרוז שבסקוטלנד.[1] למרות שבחירתו לתפקיד על ידי הסטודנטים נדמתה כהלצה, מעשה זה הוכח כאבן-דרך עבור האוניברסיטה, שכן קליז ביצע מספר רב של שינויים במהות ותוכן התפקיד אשר שינו את חיי הסטודנט באוניברסיטה לטובה.

ב-1975 יצר קליז את הסדרה המצליחה "המלון של פולטי" בה כיכב עם אשתו קוני בות'. במהלך צילומי העונה הראשונה נקלעו נישואיהם של קליז ובות' למשבר שהוביל לגירושיהם אחרי 10 שנות נישואין. גירושין אלו לא הפריעו לשניים לכתוב ביחד את העונה השנייה של "המלון של פולטי" ולשחק בה ביחד. לאחר הגירושין נישא קליז בחתונתו השנייה לברברה טרנטהאם, אשר לאחר מכן התגרש ממנה ב-1990. בחתונתו השלישית נישא לאליס פיי אייכלברגר. שלוש הנשים להן היה קליז נשוי היו שחקניות אמריקאיות בלונדיניות.

מאז שנות ה-80 התמקד קליז בעיקר בקולנוע. הוא שיחק במספר רב של סרטים בתפקידים ראשיים ומשניים. כמו כן הוא הופיע בטלוויזיה בהופעות רבות במסגרת תכניות בידור שונות ותרם את קולו בדיבוב מספר סרטים ומשחקי מחשב.

בשנת 1996 דחה קליז את קבלת אות מסדר האימפריה הבריטית בדרגת מפקד (Commander). בשנת 1997 כתב וכיכב בסרט "חיות רעות". למרות שלא הוגדר כסרט המשך ל"דג ושמו וונדה", הוא הכיל את אותו צוות שחקנים. הסרט לא זכה לשבחים רבים או הצלחה קופתית. זהו הסרט האחרון שיצר קליז עד כה. מאז לא נרשם פרויקט קומי בולט בכיכובו.

בשנת 2008 התגרש מאשתו השלישית ולאחר קרב ארוך ומתוקשר נקבע כי עליו לשלם לה 20 מיליון דולר בהסכם הגירושין. בעקבות זאת יצא למסע לו קרא בציניות "מסע דמי המזונות של ג'ון קליז".

בשנת 2009 שיחק קליז בתפקיד המפקח דרייפוס בסרט הפנתר הוורוד 2. ביולי 2011, בראיון שהעניק לעיתונאי יונתן גת במוסף "7 לילות" של ידיעות אחרונות הודה קליז שאילולא הגירושין לא היה חוזר להופיע וכי הרדיפה שלו אחרי כסף גדול ב 15 השנים האחרונות גרמה לו להפחית ביצירה הקומית. בראיון חשף לראשונה את המתיחויות הרבות שהיו בינו לבין שותפו הקרוב ביותר לכתיבה במשך 25 שנים - גרהאם צ'פמן. קליז תיאר את קנאתו של צ'פמן אליו והצלחתו: "יום אחד גרהם צ'פמן הגיע לחזרות ואמר לי, 'חלמתי הלילה חלום מדהים. חלמתי שאני שר האוצר, אני יושב מאחורי שולחן גדול ומגיעים אליי כל העוזרים שלי ומבקשים שאחתום על מסמכים. אני יושב, חותם וחותם, ומאושר מאוד. ואז פתאום גיליתי שאתה ראש הממשלה'. זה לקח ממנו את כל שמחת החלום".

מונטי פייתון

ג'ון קליז היה אחד האנשים המרכזיים בחבורת מונטי פייתון, אשר להקמתה תרם חלק גדול. גיבוש הקבוצה החל בחברותו של קליז עם גרהאם צ'אפמן בימי האוניברסיטה והכרותו עם טרי גיליאם האמריקאי בזמן שהופיע בניו יורק. שאר חברי הקבוצה הכירו דרך עבודה משותפת ב-BBC.

בסדרה "הקרקס המעופף של מונטי פייתון" השתתף קליז בכתיבת מערכונים ושיחק ברבים מהם. הוא השתתף בכל העונות למעט האחרונה. קליז שיחק בסדרה דמות קבועה של מגיש BBC מאחורי שולחן משרדי, כשתפקיד אותו מגיש לקשר בין מערכונים, לרוב על ידי המשפט "ועכשיו למשהו שונה לגמרי" (And now for something completely different). משפט זה הפך לסרט בשם זה שהיה אוסף גדול של מערכונים רבים מהקרקס המעופף. המערכונים הידועים ביותר בהם השתתף קליז היו "התוכי המת", "חנות הגבינות", "ויכוח ה-5 דקות" "מוכר האלבטרוס" ו"המשרד להליכות משונות".

קליז השתתף בכל סרטי מונטי פייתון בתפקידים שונים וכמו שאר חברי הקבוצה לקח חלק בכתיבתם. ב"מונטי פייתון והגביע הקדוש" הוא שיחק בתפקיד סר לנסלוט, המכשף "טים", האביר הצרפתי המקלל ומספר דמויות נוספות. בסרט "בריאן כוכב עליון" הוא שיחק את ראש "החזית העממית לשחרור יהודה", הסנטוריון הרומי ועוד. קליז השתתף במסגרת מונטי פייתון גם ב"טעם החיים", "ועכשיו למשהו אחר לגמרי" ובמופע החי הוליווד בוול.

גובהו הייחודי של קליז (195 ס"מ) תרם רבות לפרסומו, מראה אשר הצחיק רבים מאוהדיו עוד לפני שפצה את פיו.

הופעות נוספות

בשנים 1975 ו-1979 כתב והשתתף בסדרת הטלוויזיה "המלון של פולטי" בכיכובו ובכיכובה של אשתו דאז קוני בות'. הסדרה הייתה סיטקום המתרחש במלון קטן בעיירת החוף טורקי (Torquay) שבאנגליה, בו שיחק קליז את בעל המלון, באזיל פולטי. הסדרה נחלה הצלחה רבה בעת שידורה ואף משודרת עד היום בשידורים חוזרים במדינות רבות בעולם, אף-על-פי שלתוכנית צולמו בסך הכל 12 פרקים בכל שתי העונות.

קליז שיחק בסרטים רבים נוספים, לרוב בתפקידים קומיים. בין סרטים אלו:

חיים אישיים

באוגוסט 2012 קליז התחתן בפעם הרביעית עם חברתו ג'ניפר ווייד, תכשיטנית ודוגמנית לשעבר, הצעירה ממנו ב-31 שנים.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ "רשימת הרקטורים של אוניברסיטת סיינט אנדרוז". נבדק ב-2007-11-09.