סנטה צ'צ'יליה אין טרסטוורה – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ←‏תיאור הכנסייה: תיקון קישור
JAnDbot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.3) (בוט מוסיף: cs:Bazilika sv. Cecílie v Trastevere
שורה 35: שורה 35:


[[en:Santa Cecilia in Trastevere]]
[[en:Santa Cecilia in Trastevere]]
[[cs:Bazilika sv. Cecílie v Trastevere]]
[[de:Santa Cecilia in Trastevere]]
[[de:Santa Cecilia in Trastevere]]
[[es:Basílica de Santa Cecilia en Trastevere]]
[[es:Basílica de Santa Cecilia en Trastevere]]

גרסה מ־10:35, 21 בינואר 2013

פנים הכנסייה.
"יום הדין" (שנים מהשליחים) - פרסקו מעשה ידי פייטרו קאוואליני.

בזיליקה די סנטה צ'צ'יליה אין טרסטוורהאיטלקית: Santa Cecilia in Trastevere) היא בזיליקה מהמאה ה-5 הנמצאת ברובע טרסטוורה של העיר רומא בירת איטליה. הכנסייה קרויה על שם צ'צ'יליה הקדושה.

היסטוריה

הכנסייה הראשונה באתר נוסדה במאה החמישית על ידי האפיפיור אורבנוס הראשון, והוקדשה לצ'יצ'יליה הקדושה. על פי המסורת, נבנתה הכנסייה על ביתה של הקדושה. שרידים של כנסייה זו, ושל בית רומאי קדום יותר, התגלו באתר בו ממוקם כיום הבפטיסטריום של הכנסייה.

ב-22 בנובמבר 545 בעת שהאפיפיור ויגיליוס ערך בכנסייה תפילה מיוחדת לכבד קקיליה הקדושה, ובאמצע התפילה נלקח האפיפיור ידי אנטמי סקריבונה, שליח הקיסרית תאודורה והעולה על ספינה לקונסטנטינופול בירת האימפריה הביזנטית..

בשנת 822 הורה האפיפיור פסקליס הראשון על שיפוץ הכנסייה, והעביר אל הכנסייה את שרידי הקדושה (שהיו קודם לכן מוצגות בקטקומבות קליקסטוס הקדוש).

שיפוץ נוסף בכנסייה בוצע במהלך המאה ה-18.

תיאור הכנסייה

חזית הכנסייה - החזית נבנתה בשנת 1725 על ידי פרננדינו פוגה.
קקיליה הקדושה, פסל מעשה ידי סטפנו מאדרנו הנחשב לדוגמה ידועה ביותר של סגנון הבארוק.

חזית הכנסייה נבנתה בשנת 1725 על ידי פרדיננדו פוגה. החזיתנבנתה במימון הקרדינל הטיטולרי של הכנסייה פרנצ'סקו קרדינל אקוהויוה ד'ארגונה.

בין יצירות האמנות שבכנסייה ניתן לראות פסיפס שנוצר על ידי פייטרו קאוואליני בין השנים 1289 - 1293 והמתאר את "יום הדין". כמו כן הכנסייה מעוטרת בפסלי מלאכים, קדושים ונביאים. באפסיס של הכנסייה נמצא פסיפס מהמאה התשיעית המתאר את קקילה הקדושה.

על תיקרת קפלת דיי פונציאני ישנו פרסקו מעשה ידי אנטוני דל מאסארו משנת 1470 המתאר את "אלוהים עם השליחים". מזבח הכנסייה מעוטר בפרסקאות מעשה ידי לואיג'י ואנויטלי, ומרכז הכנסייה בפרקסאות המתארים את קקיליה הקדושה מעשה ידי סבסטיאנו קונצ'ה משנת 1727.

בין יצירות האמנות הידועות ביותר בכנסייה הוא פסלו של הפסל סטפאנו מאדרנו משנת 1600 המתאר את קקיליה הקדושה. הפסל מתאר את גופת הקדושה כרותת הראש, כפי (כך נטען) שנראתה הגופה עת שנפתח הקבר בשנת 1595. הפסל מתאר גופה שלא עברה רקב (על פי האמונה הנוצרית, גופות קדושים אינן נרקבות).

הפסל עשוי בסגנון הבארוק המוקדם, מאחר שאינו יוצר אידיליה של הדמות, אלא מתאר אותה כמו שהיא בסגנון ריאליסטי.

קישורים חיצוניים