קרחון – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: |ממוזער
JAnDbot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.3) (בוט מוסיף: xmf:უგურყელი
שורה 126: שורה 126:
[[vi:Sông băng]]
[[vi:Sông băng]]
[[wa:Glaecî]]
[[wa:Glaecî]]
[[xmf:უგურყელი]]
[[yi:גלעטשער]]
[[yi:גלעטשער]]
[[zh:冰川]]
[[zh:冰川]]

גרסה מ־13:24, 23 בינואר 2013

קרחון הוא גוש קרח ענקי, המורכב ממים שקפאו. הקרחונים מכילים את מרבית המים המתוקים הנמצאים בכדור הארץ. יש להבחין בין שני סוגים של קרחונים:

  • קרחון יבשתי (glacier): קרחון הנמצא על-פני היבשה, בראשי ההרים הגבוהים, בקטבים, ובאזורי היבשת הקרובים לקטבים.
  • קרחון ימי (iceberg): גוש קרח ענק שצף בים.
קרחון פריטו מורנו

קרחון יבשתי

ערך מורחב – קרחון יבשתי

קרחון יבשתי הוא למעשה נהר קרח הנוצר משכבות דחוסות של שלג ונע באיטיות כתוצאה מכוח הכבידה. בתנועתו מעצב הקרחון היבשתי תבניות נוף כדוגמת עמקים קרחוניים שהם עמקים בעלי חתך אופייני בצורת האות "U". דוגמה לעמקים כאלו הם פיורדים. דוגמה נוספת היא מורנה, תבנית נוף שבה נוצרים רכסי סלע בצידי ובקצה הקרחון.

קרחונים יבשתיים נמצאים בכל אחת מהיבשות, מלבד אוסטרליה. קרחונים אלה מתקיימים במשך תקופות ארוכות, של אלפי שנים ויותר. באזור קו המשווה הם נמצאים רק בראשי ההרים הגבוהים, וככל שמתרחקים מקו המשווה לכיוון הקוטב נמצאים הקרחונים במקומות פחות ופחות גבוהים. גרינלנד, בקרבת הקוטב הצפוני, ואנטארקטיקה, בקרבת הקוטב הדרומי, מכוסים קרחונים עצומי ממדים, על-פני עשרות מיליוני קמ"ר. עם זאת, גם באזורים קרים מאוד יש שטחי אדמה שאינם מכוסים בקרחונים, משום שאין שם מספיק משקעים שישמשו ליצירת קרחון.

קרחון ימי

ערך מורחב – קרחון ימי

קרחון ימי הוא גוש קרח ענק, שניתק מקרחון יבשתי או ממדף קרח וצף בים. בדרך כלל 1/9 מהקרחון בולטת מעל פני המים, ושאר הקרחון נמצא עמוק מתחת לפני המים. דבר זה נגרם עקב האנומליה של המים, צפיפותו של הקרח קטנה משל המים הנוזליים, דבר המייחד את הקרחון במשקלו הקטן משל המים ומאפשר לו לא לשקוע בהם. מכיוון שרק קצהו גלוי לעין, קשה לשער את מלוא גודלו וצורתו של הקרחון.

ראו גם

לקריאה נוספת

  • ברוק לארמר, הקשר בין קרחונים לאנשים, נשיונל ג'יאוגרפיק, גיליון 143, אפריל 2010

תבנית:אין בינוויקי תבנית:Link FA תבנית:Link FA