תוכאים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Adiel333 (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
Synthebot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.3) (בוט מסיר: si:ගිරවා
שורה 99: שורה 99:
[[ru:Попугаеобразные]]
[[ru:Попугаеобразные]]
[[sa:शुकः]]
[[sa:शुकः]]
[[si:ගිරවා]]
[[sk:Papagájotvaré]]
[[sk:Papagájotvaré]]
[[sl:Papige]]
[[sl:Papige]]

גרסה מ־01:54, 26 בינואר 2013

קריאת טבלת מיוןתוכאים
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: תוכאים
שם מדעי
Psittaciformes
ואגלר, 1830
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תוכאים (שם מדעי: Psittaciformes) היא סדרה במחלקת העופות בעלת צורה מיוחדת וססגונית.

בסדרת התוכאים ישנם כמה מאות מינים המצויים באזורים טרופיים וסובטרופיים בכל היבשות, מלבד אירופה ואנטארקטיקה. לחלקם כושר חיקוי מצוין ומראה ססגוני, ובשל כך הפכו כמה מהם לעופות נוי וציפורי מחמד. גופם ותזונתם מתאימים לחיים ביער. צווארם קצר. כנפיהם מעוגלות. גופם מוצק, מקורם קצר, עבה ומאונקל בקצה חלקו העליון. מקורם החזק מסייע להם לאכול זרעים ולקלף פירות.

ארבע אצבעות רגליהם של התוכאים מחולקות לשתיים מקדימה ושתיים מאחור, כך שתפיסת ענפים, או מזון, היא קלה. במקורם הם נעזרים גם כדי להיאחז בענפים, משום שלעתים הם צמודים לענף בצורה אופקית. לחלקם לשון שרירית וגמישה, המסייעת להם בפירוק מזונם. כמעט ואין הבדלים בין הזכרים לנקבות בין בני הסדרה.

בעולם יש כ-330 מינים של תוכים. לכל מיני התוכים יש כושר חיקוי, ישנם מצטיינים יותר וישנם פחות. לתוכים יש תיבת תהודה מיחדת שיכולה לחקות קולות ולכן תוכים שונים, ובראשם הג'אקו, מסוגלים לחקות מגוון רחב של צלילים וקולות, כולל דיבור אנושי. בעבר האמינו כי התוכים לומדים לחקות באופן שמזכיר הקלטה וללא הבנה אמיתית של משמעות החיקוי (מכאן הביטוי "חוזר אחרי כמו תוכי"), אך טענה זו היא, ככל הנראה, נכונה רק באופן חלקי, שכן, מחקרים רבים, ובראשם מחקריהם של קבוצת המחקר בראשות פרופ' אלין פפרברג מ אוניברסיטת ברקלי הראו כי תוכים מסוג אפרוריו ג'אקו מסוגלים להבין יחסים כמותיים, יחסי צבע וצורה מורכבים ולהשתמש בשפה באופן מתוחכם, הדדי וגם באופן שתואם, ככל הנראה, את המצב הפנימי של התוכי עצמו (כך למשל התוכים בקבוצת מחקר זו יודעים לבקש "גירוד", "מקלחת" וכו' כשהם מעוניינים בכך), מה גם שמחקרים אחרים הצביעו על כושרם הגדול של מיני תוכאים שונים לפתור בעיות מורכבות (השגת מזון מתוך מבנה מסובך) יותר מבעלי חיים אחרים. הגדול בתוכאים הוא ארת ענק יקינתונית (Anodorhynchus hyacinthinus).

העל-משפחות בסדרה

קישורים חיצוניים

תבנית:Link GA תבנית:Link GA