אייל הצפון – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Makecat-bot (שיחה | תרומות)
Ptbotgourou (שיחה | תרומות)
מ r2.7.2) (בוט: משנה nn:Reinsdyr‏ ← nn:Rein
שורה 85: שורה 85:
[[my:ကဲရီဘူးသမင်]]
[[my:ကဲရီဘူးသမင်]]
[[nl:Rendier]]
[[nl:Rendier]]
[[nn:Reinsdyr]]
[[nn:Rein]]
[[no:Rein]]
[[no:Rein]]
[[nrm:Chèr du Nord]]
[[nrm:Chèr du Nord]]

גרסה מ־01:23, 29 בינואר 2013


שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

קריאת טבלת מיוןאייל הצפון
אייל הצפון
אייל הצפון
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מכפילי פרסה
משפחה: אייליים
תת־משפחה: איילי פרדות
סוג: אייל הצפון
מין: אייל הצפון
שם מדעי
Rangifer tarandus
ליניאוס, 1758
תחום תפוצה
תפוצת אייל הצפון
תפוצת אייל הצפון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אייל הצפון (שם מדעי: Rangifer tarandus) הוא אייל החי באזורים הארקטיים ובטונדרה. באנגלית קיימת אבחנה לשונית בין אייל הצפון בצפון אמריקה, אשר קרוי קאריבו (caribou, מילה שמקורה הוא בשפת המיקמק) לבין זה שבצפון אסיה ואירופה המכונה ריינדיר (Reindeer), אך מדובר באותו בעל חיים. אייל הצפון יוצא דופן בין מיני האיילים, שכן הוא המין היחיד אשר עבר ביות, וגם המין היחיד שבו גם לנקבות קרניים.

אייל הצפון חי במספר אזורים: בצפון סקנדינביה, באי שפיצברגן, בחלקים האירופאיים של רוסיה, ובכלל זאת בצפון רוסיה ובנוביה זמליה; בחלקים האסיאתיים של רוסיה; בצפון מונגוליה; צפון מזרח סין ועד לאוקיינוס השקט; בצפון אמריקה; בגרינלנד, קנדה ואלסקה. עד תחילת המאה ה-19 היה ניתן למצוא איילי צפון בדרום מדינת איידהו בארצות הברית. ב-1952 החל מבצע להחדרת איילי צפון לנופי סקוטלנד, שמהם נכחד ככל הנראה במהלך המאה ה-10. בנוסף, בתחילת המאה ה-20 הובאו איילי צפון לאיי ג'ורג'יה הדרומית וקיימים שני מרכזי פעילות שלהם על האיים (המופרדים באמצעות קרחון). מספר איילי הצפון באיי ג'ורג'יה מוערך בכמספר אלפים וסמל איי ג'ורג'יה הדרומית ואיי סנדוויץ' הדרומיים מכיל גם אייל צפון.

גודלם של איילי הצפון שונה ממקום למקום. היקף הראש נע בין 120 ל-220 סנטימטר, וגובה הכתפיים בין 90 ל-140 סנטימטר. משקלם של איילי צפון נע בין 60 ל-300 ק"ג. פרוותו של אייל הצפון מעובה וארוכה, וצבעה חום-אפור-כהה או בהיר, בעיקר בקרב איילים מבויתים; ובחורף בהירה יותר מבקיץ. קיים סוג של קאריבו - ה"פירי קאריבו" (Peary), שצבעו כמעט לבן לחלוטין במשך כל השנה. הצבע הבהיר מסווה את איילי הצפון טוב יותר. מתחת לפרווה, קיימת שכבת מגן נוספת של "צמר תחתי", אשר מגנה על איילי הצפון מפני מזג האוויר הארקטי.

עונת ההמלטה של איילי הצפון היא בדרך כלל בחודש מאי או בתחילת יוני. העגל נולד במשקל של כחמישה ק"ג והוא מסוגל לעמוד על רגליו תוך שעות ספורות לאחר ההמלטה.

בין הטורפים המאיימים על אייל הצפון ניתן למצוא זאבים, דובי קוטב, דב חום ודב שחור. בנוסף, יתושים מטרידים את איילי הצפון בקיץ; ובסתיו, עונת הייחום, הזכרים לעתים נלחמים ביניהם על הנקבות.

על פי המסורת בחלק מתרבויות אירופה וצפון אמריקה, סנטה קלאוס (או ניקולאוס הקדוש) מגיע להעניק מתנות לקראת חג המולד במרכבה מונהגת על ידי איילי צפון.

קישורים חיצוניים

תבנית:Link FA תבנית:Link GA

  1. ^ אייל הצפון באתר הרשימה האדומה של IUCN