הורמון גדילה והזדקנות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:


== [[תסמונת לרון]] וחסינות מפני סרטן, סוכרת ועוד ==
== [[תסמונת לרון]] וחסינות מפני סרטן, סוכרת ועוד ==
תסמונת לרון היא סוג של [[מחלה]] נדירה (ידועים כ-250 מקרים בלבד, ברחבי העולם), בה יש בגוף כמות מספקת של הורמון הגדילה, אולם עקב שלוש [[מוטציה|מוטציות]] שונות ב[[קולטן]] (רצפטור) של ההורמון הזה, הוא איננו מצליח להיכנס לתוך תאי המטרה. שלוש המוטציות הללו מכונות ביחד בשם ''Severe primary IGF deficiency''. המחלה התגלתה על ידי חתן [[פרס ישראל]] ל[[רפואה]] לשנת [[2009]] [[פרופסור]] [[צבי לרון]], ב-[[1958]], אצל שלושה ילדים יהודים צאצאי יוצאי תימן, והוא פירסם את מחקריו עליה לראשונה ב-[[1966]]. הביטוי החיצוני של המחלה הוא [[גמדות]], אבל גם מראה צעיר לכאורה של אותם גמדים. הביטוי הביוכימי הוא חוסר ב-[[IGF-1]], אשר אספקתו לחולים היא התרופה היחידה הידועה כיום למחלתם. אולם התופעה החשובה ביותר הקשורה למחלה זו היא חסינות כמעט מוחלטת מפני סרטן וסוכרת{{הערה|[http://www.whonamedit.com/synd.cfm/2825.html Laron's syndrome] Whonamedit}}{{הערה|[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/5916640 Genetic pituitary dwarfism with high serum concentation of growth hormone--a new inborn error of metabolism?] Isr J Med Sci. 1966 Mar-Apr;2(2):152-5.}}{{הערה|[http://jcem.endojournals.org/content/89/3/1031 Laron Syndrome (Primary Growth Hormone Resistance or Insensitivity): The Personal Experience 1958–2003] JCEM, מרץ 2004}}.
תסמונת לרון היא סוג של [[מחלה]] נדירה (ידועים כ-250 מקרים בלבד, ברחבי העולם, בעיקר ב[[ישראל]] ובכמה ממדינות ערב, אך גם באקוואדור), בה יש בגוף כמות מספקת של הורמון הגדילה, אולם עקב שלוש [[מוטציה|מוטציות]] שונות ב[[קולטן]] (רצפטור) של ההורמון הזה, הוא איננו מצליח להיכנס לתוך תאי המטרה. שלוש המוטציות הללו מכונות ביחד בשם ''Severe primary IGF deficiency''. המחלה התגלתה על ידי חתן [[פרס ישראל]] ל[[רפואה]] לשנת [[2009]] [[פרופסור]] [[צבי לרון]], ב-[[1958]], אצל שלושה ילדים יהודים צאצאי יוצאי תימן, והוא פירסם את מחקריו עליה לראשונה ב-[[1966]]. הביטוי החיצוני של המחלה הוא [[גמדות]], אבל גם מראה צעיר לכאורה של אותם גמדים. הביטוי הביוכימי הוא חוסר ב-[[IGF-1]], אשר אספקתו לחולים היא התרופה היחידה הידועה כיום למחלתם. אולם התופעה החשובה ביותר הקשורה למחלה זו היא חסינות כמעט מוחלטת מפני סרטן וסוכרת{{הערה|[http://www.whonamedit.com/synd.cfm/2825.html Laron's syndrome] Whonamedit}}{{הערה|[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/5916640 Genetic pituitary dwarfism with high serum concentation of growth hormone--a new inborn error of metabolism?] Isr J Med Sci. 1966 Mar-Apr;2(2):152-5.}}{{הערה|[http://jcem.endojournals.org/content/89/3/1031 Laron Syndrome (Primary Growth Hormone Resistance or Insensitivity): The Personal Experience 1958–2003] JCEM, מרץ 2004}}.


== ראו גם ==
== ראו גם ==

גרסה מ־15:46, 30 בינואר 2013

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
המבנה המרחבי של הורמון הגדילה
המבנה המרחבי של IGF-1

הורמון גדילה והזדקנות. מחקרים עדכניים מצביעים על קשר בין הורמון הגדילה להזדקנות. ככל שנקלט בתאי המטרה יותר הורמון גדילה, הם מזדקנים יותר, ובהתאמה גם הגוף כולו חולה יותר במחלות הקשורות להזדקנות, כגון סרטן, סוכרת ועוד, ולהיפך.

תסמונת לרון וחסינות מפני סרטן, סוכרת ועוד

תסמונת לרון היא סוג של מחלה נדירה (ידועים כ-250 מקרים בלבד, ברחבי העולם, בעיקר בישראל ובכמה ממדינות ערב, אך גם באקוואדור), בה יש בגוף כמות מספקת של הורמון הגדילה, אולם עקב שלוש מוטציות שונות בקולטן (רצפטור) של ההורמון הזה, הוא איננו מצליח להיכנס לתוך תאי המטרה. שלוש המוטציות הללו מכונות ביחד בשם Severe primary IGF deficiency. המחלה התגלתה על ידי חתן פרס ישראל לרפואה לשנת 2009 פרופסור צבי לרון, ב-1958, אצל שלושה ילדים יהודים צאצאי יוצאי תימן, והוא פירסם את מחקריו עליה לראשונה ב-1966. הביטוי החיצוני של המחלה הוא גמדות, אבל גם מראה צעיר לכאורה של אותם גמדים. הביטוי הביוכימי הוא חוסר ב-IGF-1, אשר אספקתו לחולים היא התרופה היחידה הידועה כיום למחלתם. אולם התופעה החשובה ביותר הקשורה למחלה זו היא חסינות כמעט מוחלטת מפני סרטן וסוכרת[1][2][3].

ראו גם

לקריאה נוספת

  • שם סופר, שם ספר, שם הוצאה, תאריך הוצאה

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.