הורמון גדילה והזדקנות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:


== [[תסמונת לרון]] וחסינות מפני סרטן, סוכרת ועוד ==
== [[תסמונת לרון]] וחסינות מפני סרטן, סוכרת ועוד ==
תסמונת לרון היא סוג של [[מחלה]] נדירה. ידועים כ-250 חולים בלבד ברחבי העולם, בעיקר ב[[ישראל]] ובכמה ממדינות ערב, אף כי גם ב[[אקוודור]]. המחלה מתבטאת בכך שיש אמנם בגוף החולה כמות מספקת של הורמון גדילה, אולם עקב [[מוטציה|מוטציות]] שונות ב[[קולטן]] (רצפטור) של ההורמון הזה, הוא איננו מצליח לבצע את פעולתו הרגילה, דהיינו להיצמד או להיכנס לתאי המטרה ולגרום לייצור [[IGF-1]]. שלוש המוטציות הללו מכונות ביחד בשם ''Severe primary IGF deficiency''. הביטוי החיצוני של המחלה הוא [[גמדות]] ותופעות נוספות, אבל גם מראה צעיר לכאורה של אותם גמדים. הביטוי הביוכימי הוא אותו חוסר IGF-1, אשר אספקתו לחולים היא התרופה היחידה הידועה כיום למחלתם. המחלה התגלתה על ידי חתן [[פרס ישראל]] ל[[רפואה]] לשנת [[2009]] [[פרופסור]] [[צבי לרון]], ב-[[1958]], אצל שלושה ילדים יהודים צאצאי יוצאי תימן, והוא פירסם את מחקריו עליה לראשונה ב-[[1966]]{{הערה|[http://www.whonamedit.com/synd.cfm/2825.html Laron's syndrome] Whonamedit}}{{הערה|[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/5916640 Genetic pituitary dwarfism with high serum concentation of growth hormone--a new inborn error of metabolism?] Isr J Med Sci. 1966 Mar-Apr;2(2):152-5.}}{{הערה|[http://jcem.endojournals.org/content/89/3/1031 Laron Syndrome (Primary Growth Hormone Resistance or Insensitivity): The Personal Experience 1958–2003] JCEM, מרץ 2004}}.
תסמונת לרון היא סוג של [[מחלה]] נדירה. ידועים כ-250 חולים בלבד ברחבי העולם, בעיקר ב[[ישראל]] ובכמה ממדינות ערב, אף כי גם ב[[אקוודור]]. המחלה מתבטאת בכך שיש אמנם בגוף החולה כמות מספקת של הורמון גדילה, אולם עקב [[מוטציה|מוטציות]] שונות ב[[קולטן]] (רצפטור) של ההורמון הזה, ההורמון איננו מצליח לבצע את פעולתו הרגילה, דהיינו להיצמד או להיכנס לתאי המטרה ולגרום לייצור [[IGF-1]]. שלוש המוטציות הללו ביחד, מכונות ''Severe primary IGF deficiency''. הביטוי החיצוני של המחלה הוא [[גמדות]] - גובה החולים הבוגרים מגיע לכ-1 מטר בלבד, ותופעות נוספות, אבל גם מראה צעיר לכאורה של אותם גמדים. הביטוי הביוכימי הוא אותו חוסר IGF-1, אשר אספקתו לחולים היא התרופה היחידה הידועה כיום למחלתם. המחלה התגלתה על ידי חתן [[פרס ישראל]] ל[[רפואה]] לשנת [[2009]] [[פרופסור]] [[צבי לרון]], ב-[[1958]], אצל שלושה ילדים יהודים צאצאי יוצאי תימן, והוא פירסם את מחקריו עליה לראשונה ב-[[1966]]{{הערה|[http://www.whonamedit.com/synd.cfm/2825.html Laron's syndrome] Whonamedit}}{{הערה|[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/5916640 Genetic pituitary dwarfism with high serum concentation of growth hormone--a new inborn error of metabolism?] Isr J Med Sci. 1966 Mar-Apr;2(2):152-5.}}{{הערה|[http://jcem.endojournals.org/content/89/3/1031 Laron Syndrome (Primary Growth Hormone Resistance or Insensitivity): The Personal Experience 1958–2003] JCEM, מרץ 2004}}.


התופעה החשובה ביותר לענייננו, הקשורה למחלה זו, היא חסינות כמעט מוחלטת מפני סרטן וסוכרת, בנוסף לאותו מראה צעיר לכאורה. בפברואר [[2011]] פירסמה קבוצת חוקרים בראשות ד"ר (אוניברסיטת [[קיטו]], אקוודור) חיימה גווארה-אגייר (Jaime Guevara-Aguirre), ופרופסור ([[אוניברסיטת דרום קליפורניה]]) ולטר לונגו (Valter D. Longo) ואחרים, מאמר, המתאר את תוצאותיהן של 24 שנות תצפית ומחקר על 99 חולי תסמונת לרון תושבי צפון אקוודור{{הערה|[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3357623/ Growth Hormone Receptor Deficiency is Associated With a Major Reduction in Pro-aging Signaling, Cancer and Diabetes in Humans] Sci Transl Med 16 February 2011:
התופעה החשובה ביותר לענייננו, הקשורה למחלה זו, היא חסינות כמעט מוחלטת מפני סרטן וסוכרת, בנוסף לאותו מראה צעיר לכאורה. כמו כן, ידוע כי [[שמרים]], [[תולעים]] ו[[מכרסמים]] בעלי מוטציה דומה, חיים באופן משמעותי יותר זמן מאשר קרוביהם חסרי המוטציה.
== הגמדים צאצאי האנוסים מאקוודור ==
בפברואר [[2011]] פירסמה קבוצת חוקרים בראשות ד"ר (אוניברסיטת [[קיטו]], אקוודור) חיימה גווארה-אגייר (Jaime Guevara-Aguirre), ופרופסור ([[אוניברסיטת דרום קליפורניה]]) ולטר לונגו (Valter D. Longo) ואחרים, מאמר, המתאר את תוצאותיהן של 24 שנות תצפית ומחקר, על 99 חולי תסמונת לרון תושבי דרום אקוודור{{הערה|[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3357623/ Growth Hormone Receptor Deficiency is Associated With a Major Reduction in Pro-aging Signaling, Cancer and Diabetes in Humans] Sci Transl Med 16 February 2011:
Vol. 3 no. 70 pp. 70ra13}}. הנבדקים היו כולם ככל הנראה, לפי שמות משפחתם, צאצאי יהודי או יהודים [[אנוסים]] מ[[ספרד]]. גווארה-אגייר גילה אותם ב-[[1987]] וכעבור שבע שנים הבחין בהבדלי התחלואה ביניהם לבין קרובי משפחתם שאינם חולים בתסמונת לרון. ב-[[2005]] הוא צירף למחקרו גם את פרופסור לונגו האמריקאי. מסתבר, שבמשך כל שנות המחקר, דור שלם, איש מ-99 הנבדקים לא חלה בסוכרת. בהשוואה, אצל בני משפחתם, שחיו באותו איזור ואפילו באותו בית, אך לא היו חולים בתסמונת לרון, התגלתה סוכרת באחוזים דומים מאוד לאחוזי חולי הסוכרת המקובלים אצל שאר האוכלוסיה באיזור - 5%. בנוסף, אשה אחת בלבד מכל הנבדקים חלתה במהלך 24 השנים הללו בסרטן. בהשוואה, אצל בני המשפחה הבריאים התגלו 17% של מקרי סרטן, שוב, דומה לאוכלוסיה הכללית באיזור{{הערה|1=[http://www.nytimes.com/2011/02/17/science/17longevity.html?_r=0 [[ניו יורק טיימס]], 16 בפברואר 2011]}}{{הערה|[http://healthland.time.com/2011/02/17/dwarfism-may-hold-key-to-fighting-cancer-and-diabetes-and-living-a-long-life/ [[טיים מגזין]], 17 בפברואר 2011}}{{הערה|[http://www.npr.org/2011/02/17/133817590/gene-mutation-key-to-ecuador-groups-health Gene Mutation Key To Ecuador Group's Health]}}.
Vol. 3 no. 70 pp. 70ra13}}. הנבדקים הינם כולם ככל הנראה, לפי שמות משפחתם, צאצאי יהודי או יהודים [[אנוסים]] מ[[ספרד]].


== ראו גם ==
== ראו גם ==

גרסה מ־16:34, 30 בינואר 2013

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
המבנה המרחבי של הורמון הגדילה
המבנה המרחבי של IGF-1

הורמון גדילה והזדקנות. מחקרים עדכניים מצביעים על קשר בין הורמון הגדילה להזדקנות. ככל שנקלט בתאי המטרה יותר הורמון גדילה, הם מזדקנים יותר, ובהתאמה גם הגוף כולו חולה יותר במחלות הקשורות להזדקנות, כגון סרטן, סוכרת ועוד, ולהיפך.

תסמונת לרון וחסינות מפני סרטן, סוכרת ועוד

תסמונת לרון היא סוג של מחלה נדירה. ידועים כ-250 חולים בלבד ברחבי העולם, בעיקר בישראל ובכמה ממדינות ערב, אף כי גם באקוודור. המחלה מתבטאת בכך שיש אמנם בגוף החולה כמות מספקת של הורמון גדילה, אולם עקב מוטציות שונות בקולטן (רצפטור) של ההורמון הזה, ההורמון איננו מצליח לבצע את פעולתו הרגילה, דהיינו להיצמד או להיכנס לתאי המטרה ולגרום לייצור IGF-1. שלוש המוטציות הללו ביחד, מכונות Severe primary IGF deficiency. הביטוי החיצוני של המחלה הוא גמדות - גובה החולים הבוגרים מגיע לכ-1 מטר בלבד, ותופעות נוספות, אבל גם מראה צעיר לכאורה של אותם גמדים. הביטוי הביוכימי הוא אותו חוסר IGF-1, אשר אספקתו לחולים היא התרופה היחידה הידועה כיום למחלתם. המחלה התגלתה על ידי חתן פרס ישראל לרפואה לשנת 2009 פרופסור צבי לרון, ב-1958, אצל שלושה ילדים יהודים צאצאי יוצאי תימן, והוא פירסם את מחקריו עליה לראשונה ב-1966[1][2][3].

התופעה החשובה ביותר לענייננו, הקשורה למחלה זו, היא חסינות כמעט מוחלטת מפני סרטן וסוכרת, בנוסף לאותו מראה צעיר לכאורה. כמו כן, ידוע כי שמרים, תולעים ומכרסמים בעלי מוטציה דומה, חיים באופן משמעותי יותר זמן מאשר קרוביהם חסרי המוטציה.

הגמדים צאצאי האנוסים מאקוודור

בפברואר 2011 פירסמה קבוצת חוקרים בראשות ד"ר (אוניברסיטת קיטו, אקוודור) חיימה גווארה-אגייר (Jaime Guevara-Aguirre), ופרופסור (אוניברסיטת דרום קליפורניה) ולטר לונגו (Valter D. Longo) ואחרים, מאמר, המתאר את תוצאותיהן של 24 שנות תצפית ומחקר, על 99 חולי תסמונת לרון תושבי דרום אקוודור[4]. הנבדקים היו כולם ככל הנראה, לפי שמות משפחתם, צאצאי יהודי או יהודים אנוסים מספרד. גווארה-אגייר גילה אותם ב-1987 וכעבור שבע שנים הבחין בהבדלי התחלואה ביניהם לבין קרובי משפחתם שאינם חולים בתסמונת לרון. ב-2005 הוא צירף למחקרו גם את פרופסור לונגו האמריקאי. מסתבר, שבמשך כל שנות המחקר, דור שלם, איש מ-99 הנבדקים לא חלה בסוכרת. בהשוואה, אצל בני משפחתם, שחיו באותו איזור ואפילו באותו בית, אך לא היו חולים בתסמונת לרון, התגלתה סוכרת באחוזים דומים מאוד לאחוזי חולי הסוכרת המקובלים אצל שאר האוכלוסיה באיזור - 5%. בנוסף, אשה אחת בלבד מכל הנבדקים חלתה במהלך 24 השנים הללו בסרטן. בהשוואה, אצל בני המשפחה הבריאים התגלו 17% של מקרי סרטן, שוב, דומה לאוכלוסיה הכללית באיזור[5][6][7].

ראו גם

לקריאה נוספת

  • שם סופר, שם ספר, שם הוצאה, תאריך הוצאה

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.