נדבנות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
TjBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.2) (בוט מוסיף: uz:Filantrop
Makecat-bot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.3) (בוט מוסיף: eo:Filantropo
שורה 48: שורה 48:
[[da:Velgørenhed]]
[[da:Velgørenhed]]
[[de:Philanthropie]]
[[de:Philanthropie]]
[[eo:Filantropo]]
[[es:Filantropía]]
[[es:Filantropía]]
[[et:Filantroopia]]
[[et:Filantroopia]]

גרסה מ־21:53, 31 בינואר 2013

נדבנות (בלעז: פילנתרופיה) היא הפעולה של תרומת שירותים, מוצרים, זמן או כסף ללא תמורה, וזאת על מנת לקדם עולם טוב יותר, לשפר את איכות החיים האנושית ולתמוך במטרות טובות.

נדבנות היא מקור הכנסה מרכזי לאמנויות השונות, לארגוני הדת, למפעלי חינוך ולפרויקטי סיוע הומניטרי.

נדבנים

מי שעוסק בפילנתרופיה מכונה נדבן. שני הנדבנים המפורסמים בהיסטוריה בשל ההיקף העצום של נתינתם הינם:

  1. וורן באפט שתרם 31 מיליארד דולר בשנת 2006 לקרן ביל ומלינדה גייטס, דבר המהווה את מעשה התרומה הכספית הגדולה בהיסטוריה.
  2. איל הפלדה אנדרו קרנגי שבשנת 1890 הקים את אולם הקונצרטים הקרנגי הול בעיר ניו יורק כמו גם ספריות רבות ואקדמיה, ואת כולן הוריש לעיר.

נדבנות בישראל

הנדבן היהודי המפורסם מכולם היה הברון אדמונד ג'יימס דה רוטשילד שבזמן חייו השקיע יותר מחמישה מיליון לירות שטרלינג בפיתוח היישובים הראשונים בארץ ישראל, ורכש כ-500,000 דונם של אדמה שבשטחה נבנו כמעט שלושים יישובים והוקמו מפעלים, יקבים ובתי חרושת, אשר בהמשך הועברו למדינת ישראל.

בימינו נחשבת קרן אריסון, שאותה הקים תד אריסון ב-1981, לקרן הגדולה בישראל. לקרן נכסים והשקעות בסכומי כסף של מאות מיליוני דולרים, ואת התשואה של הקרן תורמת משפחת אריסון למוסדות בישראל, בעיקר בתחומי הבריאות, התרבות, המחקר והחינוך. שרי אריסון מונתה ליושבת ראש הקרן על ידי אביה ומכהנת בתפקיד זה גם כיום.

זולתנות וצדקה

ערכים מורחבים – זולתנות, צדקה

זולתנות (בלעז: אלטרואיזם) היא אינטרס לא אנוכי בעזרה לזולת, המתבטא בהתנהגות המסבה טוב למישהו אחר ללא תמורה. המונח המקביל לזולתנות ביהדות הוא חסד. גישה זו באה לידי ביטוי בתנ"ך הן במצוות רבות; לדוגמה: מצוות מתנות עניים, ציוויי התורה ביחס לגרים, וציוויים דומים מסוג ”וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ” (ויקרא י"ט, יח).

צדקה היא עזרה חומרית לאדם הזקוק לה. הצדקה היא ערך חברתי הקיים בכל דת ובכל צורת התאגדות חברתית. היא מונעת מרגשות החמלה הבסיסיים של האדם כלפי הזולת המצוי במחסור, או משורשים דתיים.

ככלל אפשר לומר שזולתנות היא הגישה אליה ממנה פועלים כשעושים מעשה צדקה או מעשה נדבנות. צדקה נבדלת מנדבנות לא בגישה כי אם בהיקף המעשה, בעוד שצדקה הינה לאדם כלשהו, הרי שנדבנות הינה למטרה כלשהי.

ראו גם

קישורים חיצוניים